پس از انتشار گزارشی مبنی بر انتشار ویروس کرونا در ایران، مرکز حج پزشکی جمعیت هلال احمر جوابیه‌ای درباره این خبر ارسال کرد و نوشت:« در مطلب ارائه شده ادعا شده که ۱۶۰۰نفر افراد مشکوک به کرونا در کشور شناسایی شده و ۵نفر نیز جان باخته‌اند که این مورد مرتبط با ورود حجاج به کشور اعلام شده است.

بیماری کرونا

لازم به ذكراست كه در موسم حج امسال حتي يك مورد مشكوك به ابتلا به كرونا (مرس) در زائران ايراني ديده نشده و نمايندگان محترم وزارت بهداشت نيز در طول موسم به‌عنوان نماينده و ناظر وزارت بهداشت به روند بهداشت، درمان و پيگيري زائران نظارت داشته‌اند. از طرفي طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت سعودي در 2/5‌ماه گذشته حتي يك مورد مشكوك به كرونا حتي در زائران ديگر كشور‌ها نيز ديده نشده است. لذا اعلام آمار فوق در آن جريده كاملا اشتباه و غيرواقعي است. درخصوص مورد كرمان نيز لازم به ذكر است كه اولا مربوط به موسم عمره بوده و ربطي به موسم حج ندارد و ثانيا هيچ كدام از افراد كرماني حتي زائر عمره نيز نبوده‌اند. »

توضيح همشهري:

اين جوابيه مركز حج پزشكي كشور در حالي است كه منبع گزارش همشهري، اخبار رسمي خبرگزاري‌هاي كشور بوده‌اند. در يك نمونه خبرگزاري فارس در گفت‌وگو با يك كارشناس فني بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اعلام ابتلاي برخي حجاج كشورهاي قطر و تركيه از احتمال ابتلاي حجاج ايراني به اين ويروس خبر داده است. فراواني اخبار در اين مورد به اندازه‌اي بود كه روز پنجشنبه (يك روز پس از انتشار گزارش همشهري) روزنامه شهروند، ارگان جمعيت هلال احمر كشور در صفحه يك خود از قول وزير بهداشت نوشت: كرونا به ايران رسيد. علاوه بر اين گزارش همشهري هرگز گسترش كرونا را مرتبط با ورود حجاج ندانسته و پيش از اين نيز بارها اخباري مبني بر سلامت كامل حجاج ايراني منتشر كرده است.

 

کد خبر 275799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha