همشهری آنلاین: در صورت ادامه بی‌توجهی به آیین نمایشی تعزیه در کشور، احتمال خروج این اثر ناملموس معنوی از فهرست جهانی یونسکو وجود دارد.

تعزیه

داوود فتحعلی بیگی رئیس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان در گفت وگو با ایرنا، با اعلام این موضوع گفت : براساس قوانین یونسکو، هر اثر پس از ثبت جهانی درصورت عدم حفظ و نگهداری و قرار داشتن در معرض آسیب، از فهرست این سازمان خارج خواهد شد.

وی اظهار داشت: دولت موظف است از میراث معنوی و آیینی با سرمایه‌گذاری لازم محافظت و علاوه بر کمک به اجرای مداوم آن، آثار و اسناد مربوط به آن را جمع آوری و برای استفاده همگان منتشر کند.

وی گفت: امروز فقط براساس جوشش‌های فردی و علاقه‌های شخصی در کشور مجالس تعزیه و شبیه خوانی برگزار می‌شود.

این پژوهشگر عرصه تئاتر آیینی سنتی کشور افزود: فقط در روزهای خاصی در ماه‌های عزاداری، مجالس تعزیه و شبیه خوانی برگزار می‌شود و در بقیه روزهای سال آن را به فراموشی می‌سپاریم.

فتحعلی بیگی ادامه داد: 500 عنوان مستقل تعزیه و نسخه‌خوانی در کشور وجود دارد که برای اجرای تمام آنها با کمبود وقت مواجه می‌شویم.

نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان تئاتر تاکید کرد: برای مقابله با تهدیدات از بین رفتن آیین‌های نمایشی سنتی و مذهبی در کشور باید رشته مجزای تعزیه در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

فتحعلی بیگی افزود: در دانشکده‌های سینما و تئاتر کشور هیچگاه از تجربیات پیشکسوتان تعزیه درمورد آداب، وسایل مورد نیاز و چگونگی اجرا استفاده نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان خاطرنشان کرد: اکنون بیش از سه هزار تعزیه خوان عضو این انجمن هستند و هنوز افراد زیادی در کشور برای عضویت اقدام نکرده‌اند.

هنر نمایشی و مذهبی تعزیه در حالی در 30 آبان سال 1389 به نام ایران به ثبت جهانی رسید که کشور ترکیه نیز متقاضی ثبت جهانی این هنر آیینی مذهبی به نام خود بود.

کد خبر 275747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha