جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین -مهدی تهرانی: جان فرانکن هایمر، فیلمساز مولف سینمای جهان و سینماگری که ساخته‌هایش واقعگرا و حقیقت گرا شناخته می‌شد در ۱۹ فوریه ۱۹۳۰ در نیویورک به دنیا آمد.

جان فرانکن هایمر

فرانکن هایمر؛قبل از اتمام دبیرستان وارد مرکز آموزش بازیگری در نیویورک شد و همزمان با اتمام کالج از این مدرسه نیز فارغ‌التحصیل گردید. در بیست سالگی با کمک بعضی از دوستان و استادان مرکز بازیگری نیویورک به تئاتر راه پیدا کرد و سه سال در نقش‌های مختلف بازی کرد.

 او با این تجربه بازیگری تئاتر در۲۳ سالگی در۱۹۵۳ وارد رادیو شد و به عنوان نویسنده و بازیگر نمایش‌های رادیویی به فعالیت پرداخت. کار خلاقه همراه با نظم و ترتیب مثال‌زدنی وی باعث شد تا از سوی تلویزیون نیویورک دعوت به همکاری شود.

 از ماههای آغازین فعالیت در تلویزیون نیویورک؛ با سیدنی لومت آشنا شد و به عنوان دستیار کارگردان با او همکاری کرد. بعد از ۲ سال شخصا نویسندگی و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی را انجام داد که از مهمترین آنها مجموعه تلویزیونی برف‌های کلیمانجارو است.

 در سال ۱۹۵۷ و در حالی که با تلویزیون نیویورک قرارداد داشت ، در یک فرصت استثنایی اولین فیلم سینمایی اش یعنی بیگانه جوان را کارگردانی می کند.

در۱۹۶۲ در حالی که چارلز شریچتون مشغول کارگردانی پرنده باز آلکاتراز بود جای او را می گیرد. این مقوله سه سال بعد و در۱۹۶۵ تکرار می شود. آرتور پن از کارگردانی فیلم ترن کنار گذاشته می‌شود و هایمر جای او را پر می‌کند.

جان فرانکن هایمر، فیلمساز مولف سینمای جهان و سینماگری که به عنوان یک واقعگرا و حقیقت‌گرا شناخته می‌شد بسیار به این سبک فیلمسازی اصرار می ورزید. نقل قول زیر از اوست:

سینمایی که در آن واقعیت‌ها به زبان تصویر و خلاصه شده کنار هم قرار بگیرند سینمایی است که من دوست دارم و به دنبالش هستم .در ژانرهای مختلف فیلم ساخته‌ام و علت این گستردگی همان پیدا کردن واقعیت است حالا اگر حقیقت را هم بخواهم با واقعیت درآمیزم؛باز هم به سراغ سینما خواهم رفت از سینما گویاتر برای ارائه حقیقت و واقعیت چیز بهتری نمی‌شناسم .

  • فیلم‌های عمده:

کاندیدای منچوری/۱۹۶۲

پرنده باز آلکاتراز/۱۹۶۲

۷ روز در ماه مه/ ۱۹۶۴

ارتباط فرانسوی۲/۱۹۷۵

مبارزه/۱۹۸۲

جزیره دکتر مورو/۱۹۹۶

رونین/۱۹۹۸

بازی‌های گوزن قطبی/۲۰۰۰

راهی به سوی جنگ/۲۰۰۲

  • افتخارات

۲ نامزدی گلدن گلوب برای فیلم‌های کاندیدای منچوری۱۹۶۲ و هفت روز ردر ماه مه ۱۹۶۴

۱۳ بار نامزدی جایزه نلویزیونی امی و کسب ۵ جایزه‌. آخرین بار برای فیلم راهی به سوی جنگ ۲۰۰۲

۲ نامزدی نخل طلای کن برای فیلم‌های آسمان فرور می‌ریزد ۱۹۶۲ و دومین ۱۹۶۶

کد خبر 275744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha