همشهری‌آنلاین: سی و دومین برنامه تهرانگردی مسجدجامعی، رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به برنامه‌های قبل داشت؛ توجه به مشکلات و معضلات اجتماعی و بررسی این عوامل، از مواردی بود که این هفته تهرانگردان را درگیر خود کرد.

مسجدجامعی و تهرانگردان منطقه ۱۵

به گزارش خبرنگاران همراه احمد مسجدجامعی، تهرانگردان با حضور در خیابان خاوران، سری به کارتن‌خواب‌ها و معتادان زدند و از نزدیک با آنان گفتگو کردند، گفتگویی که گاهی با خنده و گاهی با تأسف و تأثر همراه بود.

  • آسیب‌هایی که دیده شدند

احمد مسجدجامعی درباره این دیدارها گفت: بسیاری از این کارتن‌خواب‌ها از رفتار پرسنل گرمخانه خاوران انتقاد داشتند و شهردار منطقه قول داد تا این مساله را حل کند تا مشکلی برای فصل سرمای این شهروندان وجود نداشته باشد.

وی افزود: عده‌ای از این شهروندان مراجعه کردند و درخواست کمک‌ به ویژه کمک درمانی، کار و اسکان داشتند. قرار شد با کمک شهرداری منطقه در حد مقدورات به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

مسجدجامعی و تهرانگردان در ادامه به مرکز گذری و سرپناه شبانه وابستگان به مواد رفتند و از این مرکز که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند، دیدن کردند.

این مرکز جهت ارائه خدمات بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی چون ایدز و هپاتیت تاسیس شده تا مصرف‌کنندگان مواد، از وسایل آلوده استفاده نکنند.

در ادامه این برنامه تهرانگردان همراه با عده‌ای از ساکنان خیابان درخشنده به کوچه‌های فرسوده ای رفتند که معتادان زیادی در آن حضور داشتند و از نزدیک در جریان زندگی تاسف‌بار برخی از شهروندان منطقه 15 قرار گرفتند؛ زندگی‌هایی که در شان اهالی پایتخت نبود.

مسجدجامعی پس از این بازدید که موجب ناراحتی همه تهرانگردان شده بود، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با کمک اهالی محل و شهرداری این معضلات را کمتر کنیم.

  • اوراقچی‌ها از خودشان می‌گویند

در ادامه حضور تهرانگردان در منطقه 15، عضو شورای شهر تهران به محله اوراقچی‌ها رفت و پای صحبت‌های شاغلان این صنف نشست.

یکی از کسبه‌ اوراقچی، درباره صنفشان گفت: مدتی است که محله اوراقچی‌ها را به عنوان شغل زیان‌آور محسوب کرده و خواهان خروج آن‌ها از تهران شده‌اند، اما هنوز محل مناسبی برای ادامه فعالیت‌ ما در نظر نگرفته‌اند.

مسجدجامعی پس از این دیدار خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و مشکلات این منطقه و مردم آن، وجود اوراقچی هاست؛ طرحی پیش بینی شده بود تا در فرون آباد، محلی به شاغلان این صنف اختصاص دهند و اوراقچی‌ها از داخل شهر خارج شوند. اما هنوز آن طرح عملیاتی نشده و اوراقچی‌ها نیز گله‌مند از بلاتکلیفی‌شان هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش شهردار و همکاران‌شان این طرح هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا گذاشته شده و شاغلان این صنف نیز از بلاتکلیفی خارج شوند.

  • زورخانه ذوالفقار و آداب پهلوانی تهران قدیم

محله شهید طیب و زورخانه ذوالفقار مقصد بعدی احمد مسجد جامعی بود. زورخانه‌ای که هنوز آداب و رسوم پهلوانی تهران قدیم، همچون سایر زورخانه‌های تهران، حرف اول را در آن می‌زند و حال و هوای پهلوانی را حفظ کرده است.
عضو شورای شهر تهران، پس از تماشای حرکات ورزشی و هنرنمایی چند تن از نوجوانان با اهدای تابلویی به رسم یادبود، از تلاش ورزشکاران این زورخانه تقدیر و تشکر کرد.

  • تهرانگردان بر مزار شهدای ارمنی

مقصد بعدی مسجدجامعی و همراهان آرامستان ارامنه در شرقی‌ترین نقطه تهران بود. تهرانگردان با حضور در این آرامستان بر مزار 76 شهید ارمنی دفاع مقدس و شهدای یادبود سقوط هواپیما، یاد و نام آنها را گرامی داشتند و بر یادمان شهدای ارمنی گل اهدا کردند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، پس از شنیدن مشکلات ارامنه شرق تهران، وعده داد که این مسائل با همیاری شهرداری منطقه مرتفع شود.

آخرین مقصد تهرانگردان، بازدید از بزرگترین کارخانه تولید مواد غذایی آماده بود. کارخانه تولید غذای آماده هانی میزبان ناهار تهرانگردان بود.

کد خبر 275565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha