سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

محاسبه قیمت گاز برای اقلیم‌های خیلی سرد و سرد کشور از ابتدای آبان‌ماه و قیمت در اقلیم معتدل و گرم هم از ۱۶آبان تغییر می‌کند و مردم باید با مصرف درست گاز، از افزایش گازبهای مصرفی خود جلوگیری کنند.

اين تغيير قيمت شامل مصارف خانگي، عمومي، دولتي و كسب و خدمات مي‌شود و محاسبه گازبهاي مصرفي هم به‌صورت پلكاني خواهد بود؛ يعني هرچه مصرف گاز بيشتر شود، قيمت‌ها با عبور مصرف از پله‌اي به پله‌ ديگر، تصاعدي افزايش مي‌يابد.
به گزارش همشهري، براساس قانون بودجه سال٩٣، قيمت براي مصارف خانگي به ميزان ٢٠درصد و براي مصارف عمومي (دولتي، كسب و خدمات) به ميزان ٣٠‌درصد افزايش يافته است.

همزمان با آغاز اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در چارچوب قانون هدفمندي يارانه‌ها، براساس قانون بودجه سال‌٩٣، مقرر شده در بخش خانگي علاوه بر نرخ‌هاي موجود، به‌صورت متوسط ١٤٠ريال به ازاي هر مترمكعب دريافت و عوارض دريافتي از مشتركين نيز با افزوده شدن ٣٠ريال، به ١٣٠ريال تغيير يابد.

براساس اعلام شركت ملي گاز ايران، هزينه گاز مصرفي فصل سرد براي اقليم يك كه شامل استان‌هاي سردسير كشور مي‌شود در پله اول تا ٣٠٠ مترمكعب مصرف به ازاي هر مترمكعب ٤٤ تومان گازبها به علاوه ١٣تومان عوارض براي هر مترمكعب و ٣١٠٠ تومان ارزش افزوده و آبونمان كه براي همه مشتركين ثابت است، حدود ٢٠‌هزار تومان خواهد شد.

بر اساس فرمول تعيين نرخ گاز در دو مقطع تابستان و زمستان، به‌طور مثال، نرخ گاز در پله اول در مناطق سردسير 44تومان تا مصرف 300 متر مكعب خواهد بود. اين نرخ در فصل گرما براي پله اول 94 تومان تا مصرف 45 متر مكعب خواهد بودبه گزارش همشهري و به استناد اعلام قبلي شركت ملي گاز ايران، محاسبه قيمت گاز براي اقليم‌هاي ١‌و‌٢ (خيلي سرد و سرد) از اول آبان هر سال، لغايت ٣١‌فروردين‌ماه سال بعد و براي اقليم‌هاي ٣‌و‌٤ (معتدل و گرم) از ١٦ آبان هر سال تا ١٥ فروردين سال بعد محسوب شده و تعرفه خانگي گاز مصرفي بر اين اساس محاسبه مي‌شود.

گفتني است، همزمان با اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه‌ها به‌منظور محاسبه گازبها، محل سكونت مشتركان از نظر آب و هوايي به 4 اقليم (سرد يك، دو، معتدل و گرمسيري) تقسيم بندي شده و ١٢دامنه مصرف گاز هم دراين بخش مطابق با نوع اقليم تعريف و اعمال شده است.

  • محاسبه گازبها بر اساس اقليم و پله مصرف

بر اساس اقليم‌بندي گازبهاي مصرفي، شهرها و روستاهاي ايران بسته به درجه هوا به 4 اقليم، خيلي سرد، سرد، گرم و معتدل و خيلي گرم تقسيم شده و قيمت گاز بسته به اقليم تعيين شده و پله‌مصرف متفاوت خواهد بود، به نحوي كه شهرهاي دماوند، فيروزكوه و آبعلي در استان تهران جزو اقليم يك (خيلي‌سرد) و بقيه شهرهاي استان از جمله پايتخت جزو اقليم3 (گرم و معتدل) قرار مي‌گيرند.

کد خبر 275546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha