دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمداشرف غنی احمد زی در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر در افغانستان چشم به جهان گشود. او از پشتون‌های قبیلهٔ احمد زی است.

ghani

محمد اشرف غنی احمد زي تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل افغانستان گذراند و برای تحصیلات دانشگاهی به لبنان رفته و در دانشگاه امریکایی بیروت ادامه تحصیل داد و در همانجا با رولا همسر آینده‌اش آشنا شد و با این دختر لبنانی ازدواج کرد و پس از قبولی در یک بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت و مدرک دکترای خود را در رشته مردم‌شناسی فرهنگی از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. دو فرزند غنی وي با نام‌های مریم و طارق در آمریکا به دنیا آمده‌اند و شهروند آمریکا محسوب می‌شوند.

اشرف غنی پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۸۳ برای تدریس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا دعوت شد و از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ مدرس دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بود. وی از سال ۱۹۹۱ به عنوان مردم‌شناس راهنما به کار در بانک جهانی مشغول شد. کار او مشاوره در مورد ابعاد انسانی برنامه‌های اقتصادی بود و در برنامه‌های بانک جهانی در آسیای شرقی، جنوب آسیا، روسیه، چین و هند شرکت داشت.

او در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ کاندیدا بود و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به عنوان وزیر مالیه افغانستان در دولت حامد کرزی فعالیت می‌کرد.

اشرف غنی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ افغانستان در رتبه چهارم قرار گرفت و در انتخابات ۱۳۹۳ با ۳۷٫۶ درصد آراء در رتبه دوم قرار دارد و با عبدالله عبدالله در دور دوم این انتخابات به رقابت پرداخت و براساس نتایج اولیه دور دوم توانست ۵۶٫۴۴٪ آراء مردم افغانستان را به خود اختصاص دهد، با این حال اعتراض عبدالله عبدالله به نتیجه انتخابات باعث شد، با موافقت احمدزی کل آراء مأخوذه مورد بازشماری مجدد قرار گیرد که سرانجام با امضای توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی میان دو نامزد، اشرف غنی احمد زی به عنوان ریاست جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله به عنوان ریاست اجرایی تعیین شد.

کد خبر 273485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha