مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه چالمرز در مطالعه‌ای جدید نشان دادند می‌توان از امواج صوت برای تعامل با یک تک اتم استفاده کرد و اتم را وادار به ایجاد نت‌های موسیقی کرد.

بر‌اساس گزارش NBC، محققان دانشگاه تكنولوژي چالمرز از اتمي مصنوعي استفاده كرده و آن را تا صفر مطلق منجمد كردند و سپس آن را روي تراشه‌اي كوچك قرار دادند تا نشان دهند تنها نور و امواج الكترومغناطيسي نيستند كه مي‌توانند در سطح كوانتومي منتشر شوند.

محققان سوئدي موج سطحي آكوستيك، نوعي از ارتعاش ماده روي تراشه، را به فركانسي تبديل كردند كه انتظار داشتند اتم مورد نظرشان نسبت به آن واكنش نشان دهد.

اتم انرژي اين موج را دريافت و جذب كرده و در مقابل فونون‌هايي، موج صوتي بسيار كوچك، از خود ايجاد كرد. اين اولين باري است كه يك اتم به اين شكل و از طريق صوتي برانگيخته شده‌است، دستاوردي كه مي‌تواند در ساخت ماشين‌هاي كوانتومي كاربردي باشد زيرا مديريت امواج صوتي نسبت به امواج الكترومغناطيسي بسيار ساده‌تر است.

به گفته محققان، صوت ايجاد شده توسط اتم در موسيقي برابر نت Re است،‌با اين تفاوت كه 20 اكتاو بالاتر از نت مشابهي است كه توسط پيانو اجرا مي‌شود.

کد خبر 271969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha