جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه یافت تا فلز زردرنگ به کمترین رقم طی ۷‌ ماه اخیر برسد.

بازاز سکه

اين موضوع شنبه 22 شهريور با آغاز هفته جديد تأثير مستقيمي بر نرخ انواع سكه و طلا در بازار ايران خواهد گذاشت. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني كه 15روز پيش بالاي يك هزار و 300دلار معامله مي‌شد، روز گذشته به يك هزار و 235دلار رسيد تا كمترين رقم طي ماه‌هاي اخير را تجربه كرده باشد. سقوط قيمت طلا در بازارهاي جهاني موجب شده است بهاي سكه و طلا در بازار ايران با وجود افزايش نسبي بهاي دلار، كاهش يابد.

پيش‌بيني مي‌شود كه روند نزولي قيمت مسكوكات امروز در بازار ايران ادامه پيدا كند مگر آنكه بهاي جهاني طلا در اواخر روز جمعه افزايش يابد يا دلار در بازار آزاد با رشد قيمت مواجه شود.رئيس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر تهران معتقد است كه با حفظ آرامش بازار ارز، قيمت انواع سكه و طلا امروز بر مبناي نرخ جديد بازارهاي جهاني، كاهش خواهد يافت. محمد كشتي‌آراي به همشهري گفت: «كاهش نرخ جهاني طلا امروز در بازار تأثير مي‌گذارد. در هفته پيش رو به‌دليل اينكه در آخرين روزهاي تابستان حجم داد و ستدها كاهش مي‌يابد، بازار شرايط آرامي را سپري خواهد كرد. مجموعا با توجه به عادي‌بودن اوضاع بازار ارز در ايران، نوسانات قيمت‌ها در هفته‌هاي آينده بر مبناي رخدادهاي واقعي بازار خواهد بود و از شوك در قيمت‌ها خبري نخواهد بود. در بازارهاي جهاني هم با توجه به عدم‌تغيير شاخص‌هاي بازار كار و بازار مصرف در هفته گذشته، احتمالا نوسان خاصي تا اواسط هفته جاري رقم نخواهد خورد.»

براساس اين گزارش، در آخرين روز هفته گذشته قيمت سكه تمام بهار آزادي به 939هزار تومان رسيد كه حدود 12هزار تومان كمتر از نرخ يك هفته گذشته است. بهاي سكه در بازار در حالي اين ميزان كاهش يافته كه در بازار ارز بهاي دلار با افزايش نرخ مواجه شده است. هر دلار آمريكا در 2هفته گذشته با خروج از آرامش 3هزار و 100توماني به 3هزار و 180تومان رسيده كه اين افزايش نرخ مانع كاهش بيشتر بهاي سكه شده است. در تعيين قيمت طلا و سكه به غيراز بهاي طلاي جهاني نرخ دلار داخلي نيز مؤثر است به همين دليل بخشي از سقوط قيمت طلاي جهاني توسط افزايش نرخ دلار خنثي شده است.

ويكتور تيانپيريا، تحليلگر بازار طلا در اين‌باره گفت: تقويت بيشتر ارزش دلار و اوراق قرضه علت كاهش قيمت طلا در تمام طول هفته بوده است. با كاهش نگراني‌هاي ژئوپليتيكي به‌نظر مي‌رسد كه حمايت اندكي براي طلا در كوتاه‌مدت وجود داشته باشد. قيمت طلا در هفته جاري 2.5درصد كاهش يافت كه بزرگ‌ترين كاهش هفتگي از پايان‌ ماه مي‌ به شمار مي‌رود. محمد كشتي‌آراي هم با اشاره به پيش‌بيني‌ها از آينده بازار طلا گفت:

معمولا با شروع فصل پاييز و افزايش معاملات نفتي در نيمكره‌شمالي جهان، داد و ستدها در بازار طلا هم قوت خواهد گرفت اما پيش‌بيني‌ها بر نوسان جزئي بهاي جهاني طلا استوار است. كشتي آراي افزود: از 2هفته پيش روند نزولي بهاي طلا به‌دليل افزايش ارزش دلار و بهبود وضعيت شاخص‌هاي اقتصادي در آمريكا، آغاز شد اما معامله گران با انجام معامله‌هاي پي‌درپي سعي در حفظ قيمت داشتند كه در نهايت اين كاهش قيمت كه در 7‌ماه اخير بي‌سابقه بود، رقم خورد تا ساير فلزات گرانبها نظير پلاتين و نقره نيز با كاهش قيمت مواجه شوند.

کد خبر 271673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha