مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

مریم امیرپور: اینجا بلندترین برج تهران است که در ورودی نمایشگاه، استندهای بزرگ زردرنگی چشم‌نوازی می‌کند؛ استندهایی با عنوان «باز باران».

کلاه قرمزی

 صفي طولاني در ورودي غرفه‌ها ديده مي‌شود و افراد منتظرند تا كيف‌هايشان را تحويل دهند. بچه‌ها شور و شوق بيشتري براي رسيدن به غرفه‌ها دارند. بهانه اصلي نمايشگاه هم همين بچه‌هاي ايراني هستند كه اين بار مي‌خواهند با قهرمان‌هاي داستان‌ها و كشورشان سال تحصيلي‌شان را شروع كنند.

به نمايشگاه كه پا مي‌گذاريد، نخستين غرفه‌هايي كه در چپ و راست خود در بدو ورود مي‌بينيد غرفه دفترهاست؛ دفترهايي با طرح‌هاي رنگي و جلدهاي خوب و با كيفيت. همان ابتدا پسربچه‌اي ذوق‌زده دفتري را برمي‌دارد و از مادرش مي‌خواهد كه يك دفتر ديگر هم بردارد. اينجا پر از دفترهاي مشقي است كه هر كدام طرح جذاب خود را دارند. روي جلد يكي تصوير شهداست و روي ديگري تصوير نخبگان و پهلوانان و چهره‌هاي محبوب. يكسري هم با تصاوير كارتوني جلب توجه مي‌كنند از كلاه‌قرمزي و فاميل دور گرفته تا شخصيت‌هاي جذاب شكرستان.

اولويت با فرهنگ خودمان است

مريم، دختر 8ساله‌اي است كه بادقت بين غرفه‌ها قدم مي‌زند. او كه به همراه مادر و پدرش براي خريد مدرسه به اينجا آمده در مورد آشنايي‌اش با اين نمايشگاه مي‌گويد: «مادرم از طريق تلويزيون متوجه شد كه در برج ميلاد و خيلي جاهاي ديگر نمايشگاه «باز باران» برگزار مي‌شود و چون خانه‌مان نزديك بود، آمديم.» مادر مريم مي‌گويد: «همين كه همه‌‌چيز در يك‌جا جمع شده، كار را براي من راحت‌تر كرده.» مريم حرف مادرش را قطع مي‌كند: «البته فقط روي جلد عكس كارتون‌هاي ايراني هست.» محمدامين 10سال دارد. او كلاس سوم است و نمي‌داند از بين 2طرح دفتري كه برداشته كدام را انتخاب كند. پدرش دفتر‌ها را بالا مي‌گيرد و مي‌گويد: «ساده‌ترش را بردار پسرم. تو بزرگ شده‌اي.» پدر محمدامين از اينكه طرح‌هاي جلد دفاتر به اين شكل درآمده خيلي خوشحال است؛ «خيلي خوشحالم كه امسال طرح‌هاي دفترهاي مشق همه ايراني هستند. من هيچ‌وقت اجازه ندادم محمدامين كارتون‌هاي نامناسب خارجي ببيند چون معتقدم كارتون‌هايي شبيه بن‌تن كه تخيلي و جنگي هستند كودكان را عصبي مي‌كنند. محمدامين هم از وقتي كوچك‌تر بود هر جايي كه مي‌ديد اين كارتون‌ها پخش مي‌شوند خودش مي‌دانست كه بايد از پاي تلويزيون بلند شود. اين كارتون‌ها را غربي‌ها ساخته‌اند و حتي اجازه نمي‌دهند كودكان‌ خودشان خيلي از آنها را ببينند. امسال هم به محمد گفته‌ام كه چون دارد بزرگ مي‌شود كيفش را ساده و دفترهايش را متناسب با سن خود انتخاب كند.»

اينجا انتخاب آزاد است

«خانوم بنويس اينجا خوبي‌اش اين است كه ديگر تكراري نيست.» مادر يكي از بچه‌ها فهميده كه خبرنگارم و از تنوع شخصيت‌هاي لوازم نوشت‌افزار خوشحال است. مي‌آيد سمتم و مي‌گويد: «همه مي‌توانند با توجه به سليقه خودشان انتخاب كنند. من قبلا چنين تنوعي نديده بودم.» شايد براي همين است كه وقتي پاي صندوق‌ها مي‌ايستي كسي را نمي‌بيني كه نمايشگاه را دست خالي ترك كند. در كل اين نمايشگاه حدود 5هزار قلم كالا وجود دارد. از دفترهاي ساده و ساده‌تر گرفته تا دفترهاي نقاشي طرح‌دار و دفترچه يادداشت‌هاي متنوع. در اينجا برند خارجي ديده نمي‌شودو تمام اين دفاتر با كيفيت بالا با نمونه خارجي‌شان رقابت مي‌كنند. هدف اين نمايشگاه حمايت از توليدكنندگان داخلي است؛ توليدكنندگاني كه هميشه در رقابت نابرابر با بازار‌هاي جهاني نتوانسته‌اند توانايي‌هاي خود را نشان دهند. خيلي از محصولات در بسته‌بندي شيك و زيبا عرضه مي‌شوند كه از نمونه‌هاي خارجي خود يك سروگردن بالاترند.

تبليغ كنيد تا همه بيايند

آقاي عارفيان به همراه خانواده‌اش از راه دوري به اين نمايشگاه آمده است؛ «هر سال شهريور‌ماه كه مي‌شود براي خريد مايحتاج تحصيلي با خانواده از كرمان به تهران مي‌آييم،هم فال است و هم تماشا. امسال هم تيزر تبليغاتي نمايشگاه را كه از تلويزيون ديديم راهي تهران شديم. نكته‌اي كه من را ترغيب كرده از اينجا خريد كنم درصد تخفيفي است كه روي اجناس وجود دارد. تخفيف 30درصدي، وسوسه‌كننده است. متأسفانه خيلي از دفترها و لوازمي كه مي‌خواستيم در روز اول تمام شدند. بين نمايشگاه‌هاي مختلفي كه در سطح شهر بود اينجا را انتخاب كردم چون به‌نظرم منظم‌تر بود. برج ميلاد مكاني است براي تفريح و مي‌توان با يك تير 2نشان زد. من براي سوغاتي هم براي بچه يكي از همكارانم دفترهاي شكرستان را خريدم چون پسرش اين كارتون را خيلي دوست دارد.»

همسر آقاي عارفيان در ادامه مي‌گويد:‌ «من طرح‌هاي شكرستان و مدرسه‌موش‌ها را خيلي دوست دارم پسرم هم همين‌ها را انتخاب كرد. امسال به‌نظرم تنوع بيشتر بود و سادگي و ايراني بودن تصاوير روي جلد، حركتي تازه در جهت فرهنگسازي است. خيلي دقت كردم به اطرافم، به‌نظرم بچه‌ها چون كارتون بعضي از شخصيت‌ها را ديده‌اند از بين اين طرح‌ها انتخاب مي‌كنند. جنس كوله‌پشتي‌ها خيلي خوب است. اميدوارم هر ساله اين نمايشگاه‌ها برگزار شود و به شهرستان‌ها هم بيايد.»

آقاي نراقي، فروشنده غرفه دفاتر در مورد استقبال مردم از اين نمايشگاه مي‌گويد: «از بين دفاتر بيشترين فروش را دفاتر آزاده داشتند چون طرح كلاه قرمزي و شكرستان دارد و كامل است، يعني اگر دفتر مشق يك طرح را برمي‌داري، هم دفترچه نقاشي‌اش موجود است، هم دفترچه يادداشت و هم دفتر زبان انگليسي‌اش. من كه مسئول دفاتر آزاده هستم تا قفسه خالي مي‌شود دوباره مي‌چينم. در عرض يك چشم به هم زدن دوباره قفسه خالي مي‌شود. از صبح تا الان كه ساعت 10شب است، يك لحظه هم روي صندلي ننشسته‌ام. استقبال از نمايشگاه در روزهاي اول به طرزي چشمگير بوده كه خيلي از كالاها را در همان روز اول تمام كرديم و دوباره سفارش داديم.»

يكي ديگر از مشتريان كه در حال خريد است مي‌گويد: «به‌صورت اتفاقي آمده بوديم برج ميلاد بگرديم كه ديديم نمايشگاه زده‌اند و خريد كرديم ولي شلوغي نمايشگاه غافلگيرمان كرد. انگار ما دير‌تر از همه خبردار شده‌ايم.»

ببخشيد كه زياد خريد كرديم، ‌خسته شديد!

خانم هدايتي، مادر يك دوقلوست. دنبال دفتر 80برگ با طرح كپل است. او در مورد نمايشگاه مي‌گويد:‌ «طرح‌هايشان خيلي خوب است. شكرستان و مدرسه‌موش‌ها را خودم هم دوست دارم. بچه‌ها هم همه دفترهايشان را از بين آنها انتخاب كرده‌اند. سماء دخترم كيف‌دستي‌اش را هم از طرح‌هاي مدرسه‌موش‌ها انتخاب كرده است. ما قيمت‌هاي بيرون را نداريم اما به‌خاطر اينكه همه‌‌چيز يكجاست ترجيح داديم كه به برج ميلاد بياييم. بين اين محصولات، كتاب‌هاي كمك‌آموزشي قيمت مناسبي دارند.»‌

سماء و سپهر دوقلوهاي 6ساله خانم هدايتي، ذوق‌زده در حال انتخاب قمقمه‌هاي آب‌شان هستند. سماء اصرار دارد كه صورتي بردارد. سپهر هم به تبعيت از خواهرش صورتي‌اش را مي‌خواهد. سپهر موقع حساب كردن خريدهايشان به صندوق‌دار نمايشگاه مي‌گويد: «ببخشيد كه زياد خريد كرديم خسته شديد.» خانم هدايتي كمي براي پيدا كردن محل نمايشگاه سردرگم شده بود اما با توجه به خريدهايي كه كرده كاملا مشخص بود كه راضي است.

هدي، دخترخانم 9ساله‌اي است كه با طمأنينه و خيلي خوب صحبت مي‌كند. وقتي از مادرش مي‌پرسيم كه كدام يك از طرح‌ها را بيشتر دوست داشته، ‌خودش سريعا حرف مادرش را قطع مي‌كند و مي‌گويد:‌ «از اينكه عكس‌هاي شهرموش‌ها را داريد خيلي خوشحالم؛ چون خيلي دوستشان دارم. من چند روز پيش فيلم ‌سينمايي‌اش را ديدم و همين كه بلافاصله روي جلد دفترهايمان آمده خوشحالم». مادر هدي خانم هم در تكميل حرف‌هاي دخترش مي‌گويد: «همه شخصيت‌هايي كه اينجاست را دوست داريم. اينكه همه اين طرح‌ها ايراني هستند دلگرم‌كننده است. اميدوارم سال‌هاي بعد هم اين كار ادامه پيدا كند. خيلي مهم است كه بچه‌هاي ايراني با الگوهاي ايراني آشنا شوند. بشناسند كه شهيد مهدي باكري كيست؟ خيلي حيف است كه كودكان ما درگير تصاويري شوند كه هيچ پيشينه‌اي از آنها ندارند و هدف پنهان از توليدشان را نمي‌دانند. من به‌عنوان يك مادر فكر مي‌كنم اين فرهنگسازي جواب مي‌دهد».

در سالن B چه خبر است؟

در بخش پوشاك بانوان جشنواره غرفه‌هايي به نام‌هاي دينا، ترنم، صدف، شمسه، سلما، ترمه، سارا، صفورا و صبا فعاليت مي‌كند؛ غرفه‌هايي كه شهرداري تهران از بين شركت‌كنندگان نمايشگاه ‌ماه‌رمضان انتخاب كرده است. اين غرفه‌ها هر كدام بين 15تا 20درصد تخفيف دارند.

انتخاب شهرداري تهران براساس كيفيت و قيمت‌هاي برندهاست. خيلي از اين برندها قبلا با فروشگاه‌هاي شهروند همكاري داشته‌اند و جواب پس داده‌اند، به همين جهت در نمايشگاه حضور پيدا كرده‌اند. برندها و توليدي‌هاي ماندانا، توليدي مد گلبرگ، توليدي مانتو خانومي(بقائي)، توليدي دنياي صدق‌آميز نسيم بركت؛ تن درست هما فرهنگ نيوحجاب عصرجديد، ‌اي‌تك، ايران بانو و گل‌ياس تمام آن برندهاي معتبري هستند كه در اين قسمت يعني سالن B نمايشگاه حضور دارند. در غرفه‌هاي اينجا محصولاتي چون چادر، مانتو وشلوار و روسري و مقنعه ارائه مي‌شود. براي راحت خريد كردن خانم‌ها اتاق‌هاي پرو هم در انتهاي هر غرفه ديده مي‌شود تا خانم‌ها بتوانند راحت‌تر تصميم بگيرند.

10
نمايشگاه

نمايشگاه‌هاي «باز باران» در 10نقطه تهران فعال هستند. فرهنگسراي اشراق در منطقه 4، ميدان صنعت بلوار پاكنژاد، پياده‌راه خيابان باب‌همايون در منطقه 12، بوستان قائم، بوستان گفت‌وگو، بوستان ولايت جنب پارك شادي، برج ميلاد، ميدان امام‌حسين(ع)، فرهنگسراي خاوران و درياچه چيتگر.

8
نوع محصول

در اين نمايشگاه‌ها كلا 8نوع محصول به فروش مي‌رسد كه انواع دفتر، وسايل نوشت‌افزار، اسباب‌بازي‌هاي فكري و بازي‌هاي آموزشي، لوازم و كتاب‌هاي كمك‌آموزشي و كمك‌درسي، انواع مانتو، انواع چادر، انواع روسري و مقنعه و انواع شلوارهاي زنانه از اين محصولات هستند.

35
درصد تخفيف

تمامي كالاهايي كه در نمايشگاه‌هاي باز باران عرضه شده‌اند داراي تخفيف هستند كه اين تخفيف‌ها تا 35درصد هم مي‌رسد.

5
سازمان

در برپايي نخستين دوره نمايشگاه‌هاي باز باران، شهرداري تهران، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، اتاق اصناف ايران، بانك شهر و مؤسسه نشر شهر همكاري داشته‌اند.

10
روز

نمايشگاه از 12 تا 22شهريور‌ماه فعال است كه بازديدكنندگان مي‌توانند از ساعت 10صبح تا 10شب از اين نمايشگاه‌ها بازديد كنند.

40
توليد‌كننده

در راه‌اندازي نمايشگاه‌هاي باز‌باران 40 توليدكننده داخلي همكاري داشته‌اند.

5000
كالا

تنوع محصولات ارائه شده در اين نمايشگاه‌ها آنقدر زياد است كه توليدكنندگان 5هزار كالا معرفي كرده‌اند.

 

کد خبر 271254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha