شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
۰ نفر

انتشار فیلم بریده شدن سر یک خبرنگار آمریکایی توسط گروه تروریستی داعش این روزها مانند سطل آب یخی برای مقام‌های کاخ‌سفید بوده و با وحشت افکار عمومی آنها را شوکه کرده است.

داعش

هر چند با درخواست دولت آمريكا سايت‌هايي مانند يوتيوب و توئيتر فيلم اين رخداد را حذف كردند اما اين خبر به‌ويژه پس از مشخص شدن انگليسي بودن قاتل، غرب را به شدت وحشت‌زده كرده‌است. مقام‌هاي آمريكا كه طي حداقل ۳ سال گذشته به مسئله گروه‌هاي افراطي ازجمله داعش و فعاليت آنها در عراق و سوريه بي‌تفاوت بوده‌اند حالا يكي پس از ديگري از خطرناك بودن و تهديد امنيتي تروريست‌ها حرف مي‌زنند.

اوج اين وحشت در نشست خبري روز جمعه چاگ هگل، وزير دفاع آمريكا و مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترك ارتش اين كشور مشخص شد. در اين نشست اين دو مقام‌ارشد نظامي آمريكا داعش را بزرگ‌ترين تهديد براي آمريكا خواندند كه نبرد با آن نياز به زماني طولاني دارد. يكي از مهم‌ترين نكات اين نشست اما حرف‌هاي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا بود كه تأكيد كرد به گروه داعش نمي‌توان بدون ضربه زدن به پايگاه اصلي آنها در سوريه ضربه جدي وارد كرد.

اين اظهارنظرها باعث شده كه حالا رسانه‌هاي آمريكا از تجديد نظر كاخ سفيد در دوستان و دشمنان خود در خاورميانه خبر دهند. واشنگتن پست در گزارشي در اين رابطه گروه تروريستي داعش را عامل اصلي اين ماجرا دانسته و حتي از همكاري واشنگتن و دمشق براي ضربه به داعش خبر داده است. در‌واقع مقام‌هاي واشنگتن كه تا همين چند وقت پيش هر كاري از دست‌شان بر مي‌آمد براي مسلح كردن مخالفان و ضربه زدن به دولت دمشق انجام مي‌دادند حالا در موضعي مشترك با دمشق براي مقابله با خطر داعش قرار گرفته‌اند.

همچنين ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در يادداشتي كه به تازگي در ديلي‌تلگراف به چاپ رسيد اعلام كرد كه براي ضربه‌ به داعش و شكست اين گروه بايد ايران را يك متحد به‌حساب آورد و همكاري‌ها در اين رابطه افزايش پيدا كند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور و جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم پيش از اين به همكاري‌هاي امنيتي با ايران براي بازگشت ثبات به عراق و سوريه اشاره كرده بودند تا مشخص شود كه اوضاع در منطقه با ارزيابي تهديدهاي امنيتي در حال تغيير است.

  • دوستان سابق، دشمنان فعلي

هفته گذشته يكي از وزراي دولت آلمان در يك گفت‌وگوي تلويزيوني مسئله‌اي را عنوان كرد كه به سرعت جنجالي شد. گرد مولر، وزير توسعه آلمان در گفت‌وگو با شبكه ZDF وقتي بحث به حاميان مالي داعش رسيد به برخي كشورهاي عربي منطقه اشاره كرد و اصلي‌ترين حامي مالي اين گروه تروريستي را قطر دانست.

هر چند او در روزهاي بعد با فشارهاي سياسي مجبور به عذرخواهي در اين رابطه شد اما هيچ‌كس نمي‌تواند اطلاعات پشت پرده در اين رابطه را تكذيب كند. آخرين برآوردها نشان مي‌دهد كه قطر كه هميشه نقش متحد براي آمريكا را بازي كرده حداقل ۳ ميليارد دلار به گروه‌هاي مسلح مخالف سوريه كمك كرده كه بخش اعظم اين پول به داعش رسيده است. عربستان سعودي متحد ديگر و ديرينه آمريكا هم از ديگر متهمان تأمين مالي گروه‌هاي تندرويي چون داعش است. نوري مالكي، نخست‌وزير سابق عراق بارها به صراحت اعلام كرده‌بود كه عربستان پول و تسليحات براي تروريست‌هاي داعش تأمين مي‌كند. شايد به همين‌خاطر بود كه روز جمعه سفارت عربستان در لندن با صدور بيانيه‌اي، از محكوميت داعش خبر داد.

كويت، ديگر متحد قديمي آمريكا را هم نبايد فراموش كرد. گزارش دسامبر سال گذشته مؤسسه بروكينگ نشان مي‌دهد كه داعش حاميان مالي مهمي در اين كشور دارد كه مي‌تواند در ارزيابي جديد نام كويت را از فهرست دوستان به دشمنان منتقل كند.
آتش داعش كه كشورهاي ميانه‌رو منطقه بارها درباره آن هشدار داده بودند حالا شعله‌هايش به واشنگتن رسيده است. آتشي كه علاوه بر سوزاندن و تخريب حالا شعله‌هايش چهره اصلي بازيگران منطقه را براي خيلي‌ها روشن كرده است.

کد خبر 269727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha