جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی که قبلا بر سهم دلال‌ها در افزایش دوبرابری قیمت میوه تأکید داشت، اکنون در حالی از حذف ۷۵ درصدی دلال‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر می‌دهد که این موضوع تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است.

با حسين مهاجران رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • شما قبلا دلال‌ها را عامل افزايش قيمت ميوه دانسته و امروز مدعي حذف اين دلال‌ها هستيد پس چرا قيمت ميوه كاهش نيافته است؟

ميوه را نمي‌توان ذخيره كرد و به روز بايد برداشت و عرضه شود. علت آن است كه سرمازدگي پارسال موجب عرضه ميوه تابستاني با قيمت بالا شد. با وجود اين از 2هفته پيش قيمت شبرنگ از 6500 به 5500، آلو از 7هزار به 4هزارو500، انگور از 5هزار به 4هزار، هلو از 8هزار به 6هزار تومان كاهش يافته اما گيلاس و خيار را نبايد انتظار داشته باشيم تا اين موضوع به‌زودي در كاهش قيمت ميوه مؤثر باشد. فرايند كاهش قيمت‌ها را از شهريور‌ماه در برخي ميوه‌هاي فصل مانند انار، نارنگي شمال و انواع انگور شاهد خواهيم بود. هرساله در شهريور‌ماه شاهد افزايش قيمت برخي ميوه‌هاي تابستانه بوديم كه امسال اين اتفاق نيفتاده و قيمت ميوه‌هاي پاييزه نيز امسال با كاهش مواجه خواهد شد.

  • اما با حذف واسطه‌ها بايد ميوه با افزايش 30درصدي نسبت به ميدان اصلي در مغازه‌ها به مصرف‌كننده عرضه شود؟

30درصد از توليد شهريار از بين رفته و زردآلوي اروميه نيز به بازار عرضه نشده است. پس قيمت ساير ميوه‌هايي كه عرضه مي‌شود بالاتر مي‌رود. فكر مي‌كنيد ميوه ذخيره يا از مرز خارج مي‌شود؟

  • با اين شرايط استدلال اوليه شما مبني بر اينكه دلال‌ها عامل افزايش قيمت‌ هستند، درست نبوده است؟

دلال‌ها واحدهاي ميدان بوده و براي هر كيلو ميوه 2 تا 2هزارو500 تومان دريافت مي‌كردند. با حذف آنها نيز زياني متوجه اتحاديه بارفروشان قانوني مستقر در ميدان مركزي ميوه و تره بار نشده است بلكه دلال‌ها ضرر كرده و سود آن به جيب مصرف‌كننده رفته است. موز با بسته بندي مناسب و سود 50توماني عرضه مي‌شود و بايد در بقيه ميوه‌ها نيز همين كار را انجام دهيم.

  • برخي اصرار اتحاديه فروشندگان بر اعمال نرخ سود 35درصدي خرده‌فروشي را عامل افزايش قيمت‌ها مي‌دانند.

درصورتي كه بخواهد نرخ 30درصدي سود خرده فروشي مبناي فروش ميوه در سطح شهر قرار گيرد اتحاديه همراهي نخواهد كرد چرا كه نرخ 35درصدي كارشناسي بوده و با توافق مصوب شده است. اكنون 27درصد از اين رقم هزينه‌هاي اضافه پرداختي مانند ناخالصي وزن ميوه به‌دليل ظروف است. اگر بخواهيم نرخ 18 تا 30درصدي را ملاك قرار دهيم موجب تخلف واحدهاي صنفي و پرداخت هزينه برخوردهاي تعزيراتي از جيب مردم مي‌شود.

کد خبر 269596

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha