چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

مهدی سعیدنژاد: نقاشی از آن هنرهای قدمت‌دار پرطرفدار و دوست داشتنی است که نظر همه را به‌خود جلب می‌کند.

لب بوم ما بشین...

معمولا نقاش‌ها روي كاغذ يا بوم نقاشي مي‌كشند و تابلوهاي بي‌نظيري براي تزئين ديوارها و رساندن مفهوم نهفته در طرح‌ها را مي‌سازند اما كاربرد نقاشي محدود به تابلوها نيست و مي‌شود از آن خيلي كاربردي‌تر استفاده كرد. معمولا تابلوهاي نقاشي گران قيمت هستند و همه نمي‌توانند آنها را بخرند. حالا اگر نقاشي‌ها با كمي تغيير روي وسايل كاربردي كوچك‌تر و ارزان تري منتقل شوند، تعداد خيلي بيشتري مشتري خواهند داشت. مريم كه نشان «ماه بانو» را براي كارهايش انتخاب كرده هم از همين شيوه خلاق استفاده كرده و از نقاشي روي چوب، سفال، صدف، سنگ‌هاي تزئيني و طبيعي، پارچه و خلاصه هر چيزي كه قابل نقاشي كردن باشد محصولات مشتري‌پسندي مي‌سازد.

تقريبا روي هر چيزي

اگر دست به قلم‌مويتان خوب است دور و اطراف خودتان را نگاه كنيد تا ببينيد روي چه چيزهايي مي‌توان نقاشي كرد. چوب‌هاي اضافه‌اي كه كنار نجاري‌ها خاك مي‌خورند يكي از بهترين گزينه‌ها هستند؛ «به ذهنم رسيد نقاشي روي چيزهاي ديگري غيراز بوم را هم امتحان كنم. شروع كردم به جست‌وجو و روش‌هاي مختلف نقاشي روي مواد مختلف مثل پارچه و چوب و سفال را امتحان كردم. از بين اينها بيشتر از همه چوب و سنگ‌هاي كنار دريا را پسنديدم و شروع به ساخت زيورآلات و سازه‌هاي چوبي و سنگي كردم كه با نقاشي تزيين مي‌شدند چون مهندسي محيط‌زيست خوانده‌ام علاقه زيادي به‌كار با عناصر طبيعي داشتم. تمام مراحل از برش و صيقل چوب‌ها تا نقاشي و ساخت زيورآلات را خودم انجام مي‌دادم و همه اينها حس خوبي به من منتقل مي‌كند. با اينكه شغل اصلي‌ام چيز ديگري است ولي وقتي كم‌كم استقبال اطرافيانم و حتي استاد نقاشي خودم را ديدم تصميم گرفتم كارهاي بيشتري بسازم و براي فروش بگذارم. اوايل فقط روي چوب كار مي‌كردم ولي بعدها پارچه، سنگ، سفال و خيلي چيزهاي ديگر را هم اضافه كردم. نقاشي روي هر كدام حس خوب جداگانه‌اي داشت و البته مشتري‌هاي جداگانه.» براي نقاشي روي اين مواد مي‌توانيد از رنگ‌هاي مختلفي استفاده كنيد ولي رنگ‌هاي اكروليك بهترين گزينه براي كار هستند. روغن يا اسپري براق و تثبيت‌كننده براي اتمام كار و وسايل ديگر مثل قلمو، پالت، آويزهاي گوشواره، زنجير و وسايل ريز و درشت ديگر هم براي كامل شدن محصولات احتياج داريد.

توليد محصول مشتري‌پسند

ساخت محصولي كه هم هنري باشد و هم خريدار داشته باشد، آنقدرها هم آسان نيست؛ «اوايل فقط زيورآلات چوبي مي‌ساختم ولي بعد چوبي‌هاي ديگري مثل جاكليدي و قاب و... هم ساختم تا بازه مشتري‌ها بيشتر شود. براي پيدا كردن طرح‌هاي روي كارها بيشتر از اجزاي طبيعت مثل گل‌ها و گياهان يا طرح‌هاي سنتي و ايراني استفاده مي‌كنم. بعدها ديدم مي‌شود روي صدف، فيروزه و سنگ‌هاي طبيعي كنار دريا هم نقاشي و از آنها براي زيورآلات يا به‌عنوان يك وسيله دكوري استفاده كرد. نقاشي روي پارچه را هم با طراحي روي شال و روسي‌هاي خودم شروع كردم. حتي روي روميزي‌هاي خانه هم گل و گياه كشيدم. گلدان‌هاي سفالي يا تخم‌مرغ‌هاي سفالي مخصوص 7سين هم گزينه‌هاي خوب و مشتري‌پسندي براي نقاشي بودند كه آنها را هم امتحان كردم و مخصوصا تخم‌مرغ‌ها با استقبال خوبي روبه‌رو شد. به غير از خلاقيت خودم به اين فكر مي‌كردم كه الان مشتري‌ها چه چيزهايي را بيشتر دوست دارند و برايشان جالب‌تر است.»

خريد و برآورد هزينه‌ها

براي شروع مي‌توانيد از وسايلي كه در خانه داريد مثل سنگ‌هايي كه از كنار دريا جمع كرده‌ايد يا چوب‌هاي سالم ولي به درد نخور استفاده كنيد و فقط رنگ و قلم بخريد اما وقتي قرار باشد براي مشتري‌ها كار بسازيد بايد بيشتر از اين حرف‌ها دست به جيب شويد؛ چوب، رنگ، قلمو، وسايل مخصوص ساخت زيورآلات و جاكليدي، سنگ و صدف‌هاي آماده، سفال، پارچه و روسري ليست لوازمي است كه براي كارها مي‌خرم. معمولا هر بار كه به بازار مي‌روم يك يا 2 سري از اين وسايل را مي‌خرم و كار مي‌كنم تا سري بعد. سنگ‌ها و صدف‌هاي طبيعي كنار رودخانه هم كه مجاني است و هزينه‌اي ندارد. قيمت چوب‌ها متفاوت و از تكه‌هاي كوچك 5هزار توماني تا 25هزار توماني متغير است. رنگ‌ها هم براساس برندشان قيمت‌هاي مختلفي از تيوپي 3500تا 17هزار تومان دارند. در كل حدود ماهي 200تا 300هزار تومان براي خريد وسايل خرج مي‌كنم.» سعي كنيد وسايل مورد نيازتان را از بازار يا مراكز فروشي كه راسته خاص فروش آن مورد است بخريد تا قيمت نهايي وسايل برايتان به صرفه‌تر دربيايد.

خلاقيت براي فروش بيشتر

براي مشتري‌پسند شدن يك كار هنري فاكتورهاي زيادي ازجمله شناخت سليقه مشتري‌ها، اجراي خوب و حرفه‌اي كار، استفاده از مواداوليه مرغوب و خلاقيت تأثيرگذار است كه از اين بين خلاقيت داشتن و كپي نكردن از كار بقيه مهم‌ترين گزينه است؛ «كسي موفق است كه بتواند بدون كپي كردن از بقيه ايده بگيرد و آن ايده را در ذهن خودش پرورش بدهد و بعد اجرا كند. براي داشتن مشتري بيشتر بايد بتوانيد سيلقه به روز مردم را بشناسيد؛ براي مثال الان بيشتر كارهايي با طرح‌هاي سنتي ايراني و نقوشي مثل گل و گياه طرفدار دارند. البته طرح‌هاي مدرن هم براي خودشان طرفدار دارند. براي همين من سعي مي‌كنم از هر دو گزينه در كارها بهره ببرم. الان تعداد كساني كه در فضاي مجازي فروشگاه يا صفحه اينترنتي براي فروش كارهاي هنري دارند زيادشده‌ و براي همين رقابت شديدي وجود دارد. براي پيروزي در اين رقابت بايد خيلي تلاش كرد؛ بايد خلاق بود، براي اجناس تبليغ زيادي كرد، با مشتري رفتار درستي داشت و كار مرغوب به دستش داد، قيمت‌هاي منصفانه انتخاب كرد و دنبال موقعيت‌هاي مناسب بود. تا به حال نااميد نشدم و سعي كردم كيفيت كارها را بالا ببرم و همين فاكتورها را رعايت كنم و الان خدا را شكر مشتري‌هاي خوبي دارم. بيشتر فروش من تا الان از نمايشگاه‌ها بوده و درصد كمتري هم فروش آنلاين. ولي داشتن صفحه اينترنتي و معرفي كارها مي‌تواند غيراز مشتري‌هاي آنلاين، مشتري‌هاي حضوري و نمايشگاهي شما را هم بيشتر كند. يك نكته ديگر اينكه براي مشتري‌ها كارهاي سفارشي با سليقه خودشان هم بسازيد و هرگز نااميد نشويد.»

کد خبر 269422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha