همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: برادران داردن فیلمسازان بلژیکی تبار، عمدتا در سینمای درام اجتماعی آثار شاخصی را ساخته‌اند.

برادران داردن

ژان پیر داردن متولد ۱۹۵۱ و لوک داردن متولد ۱۹۵۴  برادران سینماگر بلژیکی؛ هر دو در شهر لیژ بدنیا آمدند و از سال ۱۹۷۸ فعالیت های سینمایی‌شان را آغاز کردند. یک همکاری منحصر بفرد که باعث شده در طی ۳۵ سال کار سینمایی، آنها فیلمنامه نویسی؛ کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثارشان را شخصا به عهده بگیرند و موفق هم باشند.

داردن‌ها از اواخر دهه ۷۰ با فیلم‌های داستانی کوتاه و مستند شروع به فعالیت در سینما کردند. اما چهره شدن این دو تا سال ۱۹۹۶ که فیلم قول را ساختند به درازا کشید. فیلم قول نام برادران داردن را به عنوان فیلمسازانی جوان و صاحب سبک سر زبان‌ها انداخت. ضمن اینکه اولین حضور موفقیت آمیز داردن‌ها در فستیوال فیلم کن با همین فیلم بود.

در ۱۹۹۹ داردن‌ها با فیلم رزتا برنده نخل طلا شدند و حقیقتا به تثبیت رسیدند. و از این به بعد به یکی از کارگردانان ثابت این فستیوال تبدیل شدند. و در مجموع تا سال ۲۰۱۴ این دو در ۶ دوره از این فستیوال شرکت کردند.

برای دومین بار داردن‌ها در سال ۲۰۰۵،دومین نخل طلای کن را برای فیلم بچه به دست آوردند. ۶ سال بعد آنها با فیلم سکوت لورنا برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه در کن ۶۱ در سال ۲۰۰۸ شد.

۳ سال بعد اما این برادر بلژیکی با فیلم  پسری با دوچرخه در کن ۶۴ در سال ۲۰۱۱ حضور یافتند و جایزه اصلی منتقدان را دریافت کردند. آخرین حضور آنها نیز به کن ۶۷ برمی‌گردد. داردن ها با فیلم تحسین شده‌ی " ۲روز و یک شب" در بخش مسابقه کن حضور  داشتند.

  • فیلم های مهم برادران داردن

فالش ۱۹۸۷

به تو فکر می کنم ۱۹۹۲

قول ۱۹۹۶

رزتا ۱۹۹۹

پسربچه ۲۰۰۲

بچه ۲۰۰۵

تاریکی ۲۰۰۷

سکوت لورنا ۲۰۰۸

پسری با دوچرخه ۲۰۱۱

۲ روز و یک شب ۲۰۱۴

  • افتخارات برادارن داردن

برنده ی نخل طلای فستیوال فیلم کن برای فیلم های رزتا ۱۹۹۹ و پسربچه ۲۰۰۵ ۴ نامزدی جایزه سزار برای فیلم‌های قول ۱۹۹۷؛ پسربچه ۲۰۰۶؛ سکوت لورنا ۲۰۰۹ و پسری با دوچرخه

کد خبر 269279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha