همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از سه انفجار عظیم شناسایی‌شده روی قمر آیو در اوت سال گذشته، دارای پتانسیل لازم برای ارائه دیدگا‌ه‌های جدید درباره فرآیند شکل‌گیری سطح سیارات زمین‌مانند هستند.

بررسی فوران‌های قمر مشتری، راز شکل گیری زمین را برملا می‌کند

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات دریافتی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، این انفجارات بزرگ حامل مقادیر عظیمی از مواد مذاب بودند که از گسست‌های به طول چند کیلومتر فوران و حجم بزرگی از مواد را بر فراز سطح آیو پرتاب کردند.

دو انفجار اول در 15 اوت سال گذشته توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در نیمکره جنوبی این قمر کشف شدند و گفته می‌شود شفاف‌ترین آنها که در دهانه Rarog Patera قرار گرفته‌، مساحتی به اندازه 130 کیلومتر جریان مواد مذاب با عمق 10 متر را تولید کرد.

آخرین انفجار از این دست در 29 اوت سال گذشته و با استفاده از طیف‌سنج نزدیک به مادون‌قرمز SpeX متعلق به ناسا کشف شد. این شفاف‌ترین انفجار ثبت‌شده بود و تصور می‌شود به دماهایی بسیار بالاتر از دماهایی رسید که در فوران متوسط سطح زمین تشکیل می‌شوند.

آیو، تنها جرم سیاره‌ای در منظومه شمسی است که مانند زمین، آتشفشان‌هایش مواد مذاب فوران می‌کنند. بنابراین، مشاهده این فعالیت آتشفشانی خشن می‌تواند در درک چگونگی شکل‌گیری سطح زمین بسیار مهم باشد.

دانشمندان از آیو به عنوان یک آزمایشگاه آتشفشانی بهره می‌برند که در آن می‌توانند گذشته سیاره‌های خاکی را بررسی و به درکی بهتر از چگونگی رخداد این فوران‌های عظیم پی ببرند. با استفاده از این قمر، آنها همچنین سرعت رخداد این فوران‌ها و میزان دوام آن‌ها را بررسی می‌کنند.

کد خبر 268867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha