سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

شورای شهر تهران میزبان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

شورای شهر

البته در جلسه  موضوعات مختلفي درحوزه شهري مطرح شد، ضمن اينكه 2 عضو شوراي شهر نيز به شوراي عالي شهرسازي تذكر دادند. حجت‌الاسلام محمد‌حسن ابوترابي‌فرد طي سخناني خطاب به اعضاي شوراي شهر تهران آنها را دعوت به پيوندي مستحكم‌تر به لحاظ اخلاقي، اسلامي كرد و خواستار آن شد تا براساس نقشه راهي كه تعريف كرده‌اند در كنار هم و با هم حركت كنند.

به گفته وي، شكل‌گيري شوراهاي اسلامي در كشور منجر به تحولات مهمي درحوزه مردم‌سالاري و مشاركت مردم در مديريت شهرها و ارتقاي سطح خدمات در مديريت كلان كشور به مردم شده است.وي گفت: شوراي شهر تهران وقتي بودجه 15هزار ميليارد توماني شهرداري را تصويب كرد بدون اينكه جايي براي درآمدهاي حاصل از نفت در ‌آن باشد، اين پيام را براي مديران كشور داد كه بدون نفت هم مي‌شود به اداره امور پرداخت و از اين نظر بين شوراي شهر و مديران كشور فاصله بسيار معناداري وجود دارد. ابوترابي‌فرد در تعريف راه‌هاي مشروع افزايش درآمد گفت:

شما هنوز اين قدم‌ها را برنداشته‌ايد. وي ادامه داد: 15هزار ميليارد تومان بودجه شهرداري برابر با كل بودجه عملكرد عمراني كشور در سال‌93 است.نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي فروش تراكم را جزو درآمدهاي مشروع ندانست اما به اعضاي شوراي شهر سفارش كرد به دقت به دنبال درآمدهاي پايدار و كاملا مشروع باشند و از اين طريق براي كل كشور نيز مدل‌سازي‌ كنند.وي همچنين از شوراي شهر به‌عنوان نهاد ناظر بر شهرداري‌ها نام برد كه خوب مي‌توانند تشخيص دهند هزينه‌ها چگونه انجام مي‌شود يا چگونه مي‌توان هزينه‌ها را كاهش داد و از اين نظر خيلي بهتر از مجلس -كه كار رصد دولت را برعهده دارد- مي‌توانند به رصد عملكرد شهرداري بپردازند. نايب‌رئيس مجلس همچنين گفت: خوشبختانه باهمت شوراي شهر شاهد ارتقاي اين تعامل و همكاري نمايندگان مجلس و شوراي شهر هستيم و آماده‌ايم در عالي‌ترين سطح تعامل داشته باشيم.

تغييرات طرح تفصيلي با نظرخواهي از شورا

عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر ديروز از وزارت مسكن خواست با توجه به اينكه مشي شوراي چهارم تعامل است، تغييرات طرح‌هاي تفصيلي و جامع را با هماهنگي شوراي شهر انجام دهند. وي با تأكيد بر اينكه نظر شورا با مصوباتش مشخص مي‌شود و چيزي كه به‌عنوان مصوبه از شورا بيرون مي‌‌رود، اهميت دارد، افزود: من ممكن است رأي منفي درباره يك مصوبه داشته باشم اما زماني كه به تصويب شورا برسد از آن دفاع مي‌كنم چرا كه رأي اكثريت بر نظر شخصي ارجحيت دارد.عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر نيز ديروز به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تذكر داد و خواستار آن شد تا ظرف همين هفته اقدام به راه‌اندازي كلاس‌هاي موسيقي كرده و مردم را از بلاتكليفي خارج كند.

مختاباد از شهرداري تهران خواست در راستاي كمك به سينماداران عوارض 5درصدي روي بليت‌هاي سينما را ببخشد زيرا سالي يك ميليارد تومان درآمد از اين محل براي شهرداري پولي نيست اما براي سينما گران رقم قابل توجهي است.محمد‌مهدي تندگويان هم از اينكه تذكراتي كه در شوراي شهر به شهرداري داده مي‌شود مورد بي‌توجهي قرارمي‌گيرد، انتقاد كرد و پيشنهاد داد كه گزارش عملياتي از عملكرد يكساله شورا داده شود. وي همچنين گفت: شهرداري موظف است گزارش عملكردي از اجرايي‌شدن مصوبه طرح جامع درآمدهاي پايدار به شورا ارائه كند اما از سال‌89 تا به امروز به جاي 21گزارش تنها 4گزارش ارائه شده كه نشان‌دهنده بي‌تفاوتي نسبت به مصوبات شوراي شهر است.

يكي ديگر از تذكرات مطرح شده از سوي احمد دنيا‌مالي بود. وي از شوراي‌عالي معماري و شهرسازي خواست تا به مقوله مهم حريم تهران بپردازد نه اينكه تمام انرژي خود را صرف بررسي دانه دانه مصوبات كميسيون ماده 5 كند و ممكن است اين شائبه به‌وجود‌ آيد كه هدف تضعيف مديريت شهري است. از نظر دنيا‌مالي ‌شأن شوراي‌عالي شهرسازي و معماري بالاتر از اينهاست زيرا اين شورا وظايف ملي و كشوري دارد. وي در بخش ديگري از تذكر خود به كميسيون اصل 90 اشاره كرد و گفت: احترام اين كميسيون بر ما واجب است اما اين كميسيون ديروز جلسه‌اي در مورد پارك نور داشت درحالي‌كه مسائل داخلي شورا بايد در خود شورا حل شود.

در پاسخ به اين تذكر احمد مسجد‌جامعي رئيس شوراي شهر گفت: حق كميسيون اصل 90 مجلس است كه از جايگاه قانوني خود ما را دعوت كند ضمن اينكه در اين كميسيون گزارش سازمان بازرسي كل كشور هم درمورد عملكرد شهرداري مطرح شد كه مي‌تواند در اختيار همه قرار گيرد. به گفته مسجد‌جامعي در هر حال دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره فضاي سبز، هواي ‌آلوده و وضعيت آب شهر تهران را همه شنيده و نسبت به آن حساس شده‌ا‌ند.احمد حكيمي‌پور هم پيگير تذكرات شوراي شهر در مورد پروژه ايران زمين، اداره حقوقي و شهروند فرمانيه شد كه هنوز به نتيجه نرسيده است.

دوفوريتي طرح فاضلاب تهران

يك طرح دوفوريتي درباره تسهيل امور حفاري شركت فاضلاب در شهر تهران هم در جلسه شورا به تصويب رسيد. مسجدجامعي در دفاع از عملكرد شركت آب و فاضلاب به كارهاي بزرگ اين شركت به‌ويژه در جنوب شهر تهران اشاره كرد كه ازجمله آنها طرح استفاده مجدد از آب خام بود. بنابراين گزارش دوفوريت اين طرح رأي آورد اما اعضا بر سر متن اين مصوبه بحث و بررسي‌هاي نسبتا طولاني داشتند.

در اين بين عليرضا دبير گفت كه‌ در چند سال گذشته كارهاي خوبي در توسعه شبكه فاضلاب شهر تهران صورت گرفته و نبايد اجازه دهيم اين سرعت كم شود.نظر محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي نيز اين بود كه اعتراضات مردم نسبت به حفاري‌هاي شركت فاضلاب از طريق سامانه‌هاي 137يا 1888 اعلام مي‌شود بعضا منجر به تعطيلي كار حفاري‌هاي شبكه فاضلاب مي‌شود، درحالي‌كه اگر مانعي بر سر راه اين حفاري‌ها نباشد اين توانمندي وجود دارد كه سالانه هزار كيلومتر شبكه فاضلاب احداث شود. وي شبكه فاضلاب را فرصت بسيار مهمي براي آبياري فضاهاي سبز شهر تهران به‌خصوص براي جنوب‌شهر دانست.

احمد دنيامالي نيز گرچه موافق تكميل شبكه فاضلاب بود اما به شكايات زياد مردم بابت اين حفاري‌ها و گرفته شدن عرض معابر اشاره كرد كه علاوه بر سوانح مشكلات بسياري براي تردد مردم ايجاد مي‌كند. به‌نظر با استفاده از روش‌هاي نوين مي‌توان اين مشكلات را كاهش داد. دنيامالي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با كمك شورا و دولت ظرف ۵ سال آينده شبكه فاضلاب در كل شهر تهران تكميل شود.

اسماعيل دوستي هم معتقد بود محاسبه هزينه‌هاي فهرست بهاي خدمات به شركت آب و فاضلاب براساس سال 92 ظلم بزرگي به شهرداري است و نبايد بيشتر از 1يا 2‌ماه ادامه داشته باشد. نظر معصومه آباد هم اين بود كه شهرداري به جاي نگاه درآمدي به اين پروژه نگاه خدماتي داشته باشد. به گفته آباد قيمت بهاي صدور مجوز حفاري سال 88تا 92 كه در اين شرايط به 3برابر افزايش يافته، مستقيما از شركت فاضلاب و آن شركت هم از جيب مردم دريافت مي‌كند؛ امري كه مي‌تواند به كاهش مشاركت مردم در تكميل اين پروژه زيست‌محيطي و بهداشتي منجر شود. براساس اين گزارش درنهايت مقرر شده است تا ارقام ابلاغي به شركت فاضلاب از ارقام مصوب سال ۹۲ تجاوز نكند تا زماني كه مصوبه جديد ارائه شود.

باغات كن، ميراث طبيعي تهران مي‌شود

يكي از مهم‌ترين مصوبات ديروز شوراي شهر تصويب يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران به ساماندهي و تبديل باغات كن به فضاي سبز عمومي و همكاري در ثبت آنها به‌عنوان ميراث طبيعي شهر تهران بود. نكته مهم و محوري اين مصوبه آن است كه اين باغ‌ها به‌عنوان ميراث طبيعي شهر تهران ثبت خواهند شد؛ امري كه به گفته احمد مسجد جامعي پيش از اين يك‌بار ديگر درمورد درختان چنار خيابان وليعصر اتفاق افتاد و منجر به شناسنامه‌دار شدن اين درختان شد.

در رابطه با اين مصوبه محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر گفت: ظرف 20سال يعني از سال 68تا 88حدود 4235هكتار از سطح باغات تهران كاسته شده است، درمورد باغات كن نيز شاهد فعاليت 152كاربري ناسازگار نظير سنگبري، گورستان ماشين، دامداري، تفكيك زباله، انبار، پاركينگ و... هستيم كه جايگزين درختان شده است. وي با اشاره به اينكه طرح‌هاي متفاوتي از سال 76تا 92براي باغات كن مطرح شده گفت: تقريبا هيچ‌كدام به نتيجه‌اي نرسيده است. به گفته حقاني در سال 90شهردار از كميسيون ماده 5درخواست تملك باغات كن را مطرح كرد اما به‌رغم پيش‌بيني بودجه براي اين كار در سال 92، اين اتفاق رخ نداد و تملكي صورت نگرفت.

رئيس كميته محيط‌زيست شورا با تفكيك باغات كن به 2بخش اظهار كرد: بخش شمالي بزرگراه همت تقريبا دست نخورده است و درختان ميوه اين محدوده به وسعت 120هكتار منبع درآمدي براي كشاورزان است. وي در عين حال بابت مداخله زياد در محور جنوبي همت حدفاصل همت تا حكيم ابراز نگراني كرده و افزود: در اين محور كه 185هكتار وسعت دارد شاهد قطع بي‌رويه درختان هستيم، به‌نحوي كه طي سال‌هاي 88تا 92تعداد زيادي از درختان حذف شده و كاربري غيرمتوازن و غيرهمسو در آن مستقر شده است.

يكي از متن‌هاي پيشنهادي در اين مصوبه كه از سوي محمد حقاني قرائت شد اين بود كه شهرداري تهران موظف است ظرف مدت 5‌ماه بعد از تصويب و ابلاغ اين طرح درخصوص باغات كن اقداماتي را به انجام برساند كه يكي از اين اقدامات ارائه برنامه عملياتي حفظ و صيانت باغات كن به مساحت 155هكتارحدفاصل مناطق 5و 22است.

تصويب طرح باغ گل ويژه نابينايان

اعضاي شوراي شهر تهران به الزام شهرداري تهران به ايجاد باغ گل وگياه نابينايان دربوستان‌هاي عمومي شهر هم رأي دادند. با وجود اينكه برخي اعضا معتقد بودند بررسي چنين طرحي بيشتر در حيطه وظايف كميسيون شهرسازي و عمراني است نه فرهنگي اما رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي در دفاع از طرح پيشنهادي گفت: «ما به‌دنبال طراحي پاركي هستيم كه درآن گل‌هايي مخصوص نابينايان تعبيه شود. اين پارك در تأمين حقوق شهروندي معلولان و نابينايان و ارتقاي آثار مثبت رواني و اجتماعي در سطح جامعه به‌ويژه در نابينايان و همچنين افزايش سطح بهره‌گيري معلولان و نابينايان از امكانات شهري در بوستان‌ها مؤثر است.»

پيشنهاد عبدالمقيم ناصحي اين بود كه در كنار مجتمع‌هاي فرهنگي و رفاهي مخصوص نابينايان، بوستان‌هاي كوچكي ويژه اين قشر ايجاد شود و درصورت گرفتن نتيجه مطلوب، در ساير بوستان‌ها اين كار توسعه يابد. وي با بيان اينكه در تهران 4مدرسه مخصوص نابينايان وجود دارد، گفت: ما مي‌توانيم در كنار اين مدارس به‌صورت آزمايشي بوستان كوچكي ايجاد كنيم و درصورت استقبال نابينايان، يك بوستان بزرگ را به اين منظور اختصاص دهيم.بنابراين گزارش در نهايت پيشنهاد كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا مبني بر ايجاد باغ گل ويژه نابينايان در همه بوستان‌هاي شهر تهران به تصويب رسيد.

تخفيف 50درصدي اماكن ورزشي شهرداري براي دانش‌آموزان

 اسماعيل دوستي متولي ارائه طرحي 2فوريتي به شوراي شهر شد كه براساس اين طرح دانش‌آموزان به‌مدت 3‌ماه تابستان از تخفيف 50درصدي براي استفاده از اماكن ورزشي متعلق به شهرداري تهران بهره‌مند خواهند شد. هدف از اين طرح پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بود. محل جبران هزينه‌هاي ناشي از اين طرح نيز قرار شد درقالب اصلاحيه در بودجه مشخص مي‌شود.
از نظر احمد دنيامالي در همه دنيا تحصيل و ورزش رايگان است، حالا كه آموزش و پرورش براي تحصيل دانش‌آموزان هزينه‌هاي كلان دريافت مي‌كند، دست‌كم ما براي آنها چنين امكاني را درنظر بگيريم. اما نگراني حبيب كاشاني اين بود كه تا مي‌شود از ارائه طرح‌هايي فوريت دار پرهيز شود تا شورا مجبور نشود در فضاي احساسي بدون درنظر گرفتن محاسبات كارشناسي به طرح‌هاي عجولانه رأي دهد.

وي گفت: تصويب بودجه شهرداري دست ما بوده، اما حالا كه 24تير است چرا ياد دانش‌آموزان افتاده‌ايم.عليرضا دبير نيز در جلسه اظهار كرد: امسال در بودجه سازمان ورزش نزديك به 50ميليارد تومان يارانه درنظر گرفته‌ايم تا اين سازمان بتواند به شهروندان به خوبي خدمات‌رساني كند. معصومه آباد هم به مصوبه شهر دوستدار كودك در سال 87اشاره كرد كه يكي از بندهاي آن، مربوط به دانش‌آموزان بود و اينكه مشمول ورزش و حمل‌ونقل رايگان هستند اما متأسفانه هيچ كدام از اينها اجرا نشده است.

مجتبي شاكري هم معتقد بود از آنجا كه بهترين استخرهاي شهرداري به پيمانكاران واگذار و قيمت بليت دوبرابر شده اين 50درصد تخفيف تازه قيمت‌ها را به شرايط قبل برمي‌گرداند. ابوالفضل قناعتي نيز نگران آن بود كه قبل از تصويب هرطرحي بايد ابتدا زيرساخت‌هاي آن فراهم شود تا مثل قضيه تخفيف بليت مترو براي دانش‌آموزان، مردم اذيت و سرگردان نشوند.

کد خبر 266024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha