شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

حامد هادیان: و ناگهان سربازی از راه می‌رسد و روال طبیعی زندگی شما را عوض می‌کند. شاید روال طبیعی زندگی شما چیز دندانگیری نباشد ولی سربازی در هر صورت تجربه‌ای متفاوت برای شما رقم خواهد زد.

سربازی

 سربازي يكي از عميق‌ترين بخش‌هاي زندگي شماست؛ بسياري از عادت‌هاي خوب مثل نظم و سحرخيزي را احتمالا در دوران خدمت تجربه مي‌كنيد. هر قدر از بدي و خوبي سربازي براي شما گفته باشند تا وقتي نخستين صبح سربازي از راه نرسد، نمي‌دانيد چه چيزي در انتظار شماست، پس بهتر است بدون پيش‌فرض وارد دوران خدمت شويد. براي اينكه بيشتر با اين فضا آشنا شويد يك‌بار از ابتدا تا انتهاي آن را با هم مرور مي‌كنيم.

قبل از بسم‌الله سربازي

ممكن است شما معاف از سربازي باشيد. براي آگاهي از انواع و اقسام شروط معافي مي‌توانيد به سايت نيروي انتظامي به نشاني الكترونيك ir. policevazifeh. www مراجعه كنيد و قوانين مربوط به معاف‌شدن را مطالعه كنيد. سامانه پيام كوتاه، باجه اطلاع‌رساني و تلفن گويا هم براي پاسخگويي به سؤالات‌تان در اين زمينه وجود دارد. به راه‌هاي عجيب و غريب، شايعات و حرف‌هاي بي‌سند توجه نكنيد، با الكترونيك شدن كارت‌هاي سربازي هيچ جوره نمي‌توان سركسي را كلاه گذاشت.

ثبت‌نام براي اعزام

بعد از اينكه در يك روز معمولي تصميمتان را براي سربازي رفتن گرفتيد، معطل نكنيد مراحل ثبت‌نام براي اعزام شما بسيار آسان است، از نزديك‌ترين دفتر پليس+10 يك دفترچه خريداري مي‌كنيد و بعد از زدن واكسن (واكسن مننژيت و دوگانه را بايد حداقل 15روز قبل از اعزام در مراكز بهداشت زده باشيد) و پركردن فرم به همراه يكسري مدارك آن را به دفتر پليس+10برده و پست مي‌كنيد. از آن زمان تا يك هفته ديگر زمان اعزام شما به خدمت مشخص مي‌شود. بعد از ۱۰ روز نيز برگه‌اي با عنوان «برگه سبز» كه در آن تاريخ اعزامتان مشخص شده به نشاني‌اي كه درون دفترچه داده‌ايد ارسال خواهد شد. 10روز قبل از اعزام هم يك «برگه آبي» دريافت مي‌كنيد كه همان معرفي‌نامه مشمولان به مراكز آموزش نيروهاي مسلح است. اگر مي‌خواهيد زمان اعزام را جلو يا عقب بيندازيد بايد بعد از دريافت برگه سبز بلافاصله به همان پليس+10مراجعه كنيد و درخواست بدهيد. 48ساعت بعد نتيجه درخواست از طريق همان دفاتر به شما اعلام خواهد شد.

تاريخ اعزام چه زماني است؟

تمام مشمولان ديپلم و زير ديپلم، نوزدهم هر‌ماه و مشمولان داراي مدارك دانشگاهي، اول ماه‌هاي زوج اعزام دارند و بنا به تاريخ درخواستشان، نخستين اعزامي كه ظرفيت داشته باشد اعزام خواهند شد. سربازي را مي‌توان به ۲ برهه تقسيم كرد؛ يكي دوره آموزشي و دوم دوره خدمت. همه كساني كه به سربازي رفته‌اند اعتقاد دارند دوره كوتاه آموزشي، خاطره‌انگيزترين بخش سربازي است و حتي دوستي‌هايي كه در اين مرحله شكل مي‌گيرد از بقيه دوران خدمت، عميق‌تر است دوره آموزشي شما ممكن است در پادگان‌هاي ارتش، سپاه و نيروي انتظامي باشد كه هر يك از آنها نيز زيرشاخه‌هايي دارند؛ مثلا نيروي هوايي ارتش يا نيروي دريايي ارتش كلي با هم تفاوت دارند.

بفرماييد دوره آموزشي

برنامه اصلي شما در دوران آموزش عبارت است از: آموزش نظامي، تمرين زندگي در شرايط سخت و برنامه‌هاي ديني و عقيدتي. براي هر يك از اين سرفصل‌ها نيز ساعات خاصي مقرر شده است.آموزش نظامي: شايد يكي از مهم‌ترين اهداف دوران آموزشي، آماده‌كردن شما به‌عنوان يك فرد نظامي است. اگر در دوران جنگ زندگي مي‌كرديد بعد از اين ۲‌ماه شما بايد قابليت حضور در منطقه نظامي را پيدا مي‌كرديد. از اين‌رو در اين دوره فشرده انواع و اقسام آموزش‌ها را خواهيد آموخت؛ ازجمله كلاس‌هاي اسلحه‌شناسي، آموزش تيراندازي، انواع و اقسام استتار، مسيريابي در شب و روز، انواع حمله‌هاي شيميايي و بسياري نكات ريز و درشت نظامي كه هر كدامشان ممكن است در جنگ براي يك نظامي مفيد باشند.

زندگي در شرايط سخت: از ابتداي سربازي شرايطي سخت براي شما مهيا مي‌شود؛ مثلا اينكه سر ساعتي مشخص بيدار شويد يا بخوابيد، هر روز نمي‌توانيد به مرخصي برويد و براي تمام ساعت‌هاي شما برنامه‌ريزي شده است. فرماندهان با تحكم با شما سخن مي‌گويند و حتي بعضي چيزهايي كه فكر مي‌كنيد غيرمنطقي است را بايد انجام دهيد و در آخر رفتن به اردوگاه‌هاي نظامي و چند روز زندگي درآنجا؛ همه و همه‌‌چيزي به اسم زندگي در شرايط سخت است و شما را براي سختي بيشتر آماده مي‌كند.

برنامه‌هاي عقيدتي- سياسي: اين بخش از برنامه‌هاي آموزشي مكمل باقي قسمت‌هاست. اينكه شما در اين شرايط نيز ادعيه و مراسم مذهبي را برگزار كنيد و بياموزيد كه مراسم مذهبي از خود نظامي‌گري مهم‌تر است و نظامي‌گري براي حفظ چنين چيزهايي است. در عين حال، در شرايط سخت انسان به خدا نزديك‌تر خواهد شد.

پايان دوره آموزشي

پس از 2ماه، دوران آموزشي تمام و دوران خدمت شما شروع مي‌شود و شما بنا به تحصيلات‌تان يك درجه نظامي دريافت خواهيد كرد. اگر كسي شرايط خاص داشته باشد در شهر خود خدمت خواهد كرد. باقي سربازها با توجه به نمره و ارزيابي دوران آموزشي در حوزه نظامي و عقيدتي، يگان‌شان مشخص خواهد شد. در عين حال برخي از سربازان هستند كه امريه دارند و با 3‌ماه اضافه خدمت مأمور مي‌شوند كه در سازمان‌هاي مربوطه فعاليت كنند. سازمان‌هايي مانند استانداري‌ها، شهرداري‌ها و از اين دست، شرايطي دارند كه افراد را به‌عنوان امريه قبول كنند و فرد امريه شده از حالت نظامي خارج خواهد شد و به فعاليت تخصصي خواهد پرداخت.

شركت در مراسم پاياني

شما پس از پايان دوره آموزشي بايد بتوانيد به‌راحتي رژه برويد. يكي از سخت‌ترين بخش‌هاي آموزشي، رژه است. در دوراني كه خبري از جنگ در كشوري نباشد يكي از مظاهر آماده بودن نظاميان، رژه به‌حساب مي‌آيد. رژه رفتن در ارتش نسبت به بقيه مراكز نظامي سختگيرانه‌تر پيگيري مي‌شود. سربازان معمولا در پايان 2ماه آموزشي بايد در يك مراسم رسمي رژه بروند. بنابراين در طول دوره، خود را براي مراسم پاياني و تحليف آماده مي‌كنند و تمريناتي را با عنوان نظام جمع انجام خواهند داد. حضور در اين مراسم، آخرين مرحله دوران آموزشي است.

تقسيم سربازان بعد از آموزش

تقسيم سربازان بعد از آموزش براساس يك نرم‌افزار است. همه‌چيز بر مبناي امتيازدهي خواهد بود. شرايط خاص هم براي همين دوران بعد از آموزشي كاربرد دارد. سربازاني كه داراي شرايط خاص باشند در شهر خود خدمت خواهند كرد. شرايط خاص موارد متعددي را شامل مي‌شود؛ مثلا اينكه سربازي متاهل باشد يا پدرش جزو نظاميان به‌حساب بيايد يا اينكه ۲ برادر همزمان در حال خدمت باشند يا تك پسر خانواده باشد و...

دوره كُد، چه دوره‌اي است؟

گروهي از سربازها به غير از دوره عمومي دوماهه آموزشي، دو‌ماه نيز دوره تخصصي خواهند گذراند. اين دوره‌هاي ويژه شامل آموزش‌هايي چون دوره‌ توپخانه، پياده، تكاور، عقيدتي و غيره است. امكان دارد هر كسي دوره كد بخورد و در اين صورت بايد ۲‌ماه ديگر را نيز در يك يگان ديگر آموزش ببيند و بعد از آن به يگان خود منتقل شود.

نوبت دوران خدمت است

دوران خدمت به دوران بعد از آموزشي اطلاق مي‌شود. پس از انتخاب يگان خدمتي، شما تا پايان سربازي بايد در همين يگان خدمت كنيد. شايد در اين دوران خيلي كار تخصصي انجام ندهيد و نظامي‌گري در اولويت باشد. در واحدهاي نظامي مسائلي مانند نظم و آمادگي جسمي اهميت بيشتري دارد و درعين حال مسئوليتي به افراد سپرده خواهد شد. در اين دوران هنوز نگهباني نيز وجود دارد. دوران خدمت به شيريني دوران آموزشي نخواهد بود. معمولا يك‌ماه آخر را سربازها به پايان‌ دوره مي‌روند و يك‌ماه زودتر از لباس سربازي جدا مي‌شوند. بعد هم كه با پايان يافتن دوران خدمت، كارت آن را مي‌گيرند.

دوران آموزش كجا مي‌رويد؟

در دوره آموزشي ممكن است شما به هر نقطه‌اي از كشور اعزام شويد و امكان خاصي براي اينكه پادگان آموزشي خود را انتخاب كنيد وجود ندارد. ممكن است در تهران باشيد يا يك پادگان آموزشي در خاش؛ هر چند هر كدام از اين پادگان‌ها يكسري تقسيم‌بندي‌هاي منحصر به‌خودشان را دارند و با توجه به سطح تحصيلات مكان آموزش شما مي‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال اگر محل خدمت‌تان ارتش و مدركتان ليسانس باشد احتمال اينكه در پادگان‌هاي آموزشي 01و 02تهران دوران آموزشي خود را بگذرانيد بسيار زياد است. مدل و سبك رفتار فرماندهان نيز با توجه به سن و تحصيلات سربازان متفاوت است.

چه مداركي لازم است؟

شما پس از پركردن دفترچه نظام وظيفه بايد مدارك لازم را تهيه كرده و به دفاتر پليس + ۱۰ برويد. اين مدارك مورد نياز عبارتند از: برگه وضعيت مشمولين كه همان برگه شماره يك دفترچه است، برگه معاينه اوليه و واكسيناسيون مشمولين كه همان برگه شماره 2 دفترچه محسوب مي‌شود، يك قطعه عكس 4×3 رنگي فقط با زمينه سفيد، اصل و كپي شناسنامه، اصل و كپي كارت ملي، اصل و تصوير گواهي آخرين مدرك تحصيلي.

 

کد خبر 263193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha