همشهری آنلاین: رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۴ درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی بوده‌اند. اما آمار مربوط به بیماری‌های روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است.

افسردگی

به گزارش ایسنا، دکتر سید احمد جلیلی در حاشیه سمپوزیوم یک روزه "روز بدون افسردگی" که آخرین یافته‌ها و داروهای تولید ایران در زمینه درمان افسردگی ارائه شد، اظهار کرد: آمار افسردگی در دنیا حدود 20 تا 25 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. این آمار در کشورها در شرایط مختلف فرق می‌کند، به عنوان مثال در کشورهایی که زلزله، جنگ اتفاق می‌افتد و یا تغییرات اقتصادی و اجتماعی سریع دیده می‌شود، میزان افسردگی بیشتر می‌شود. از جمله در تهران آمار نشان می‌دهد که نزدیک به 34 درصد تهرانی‌ها دارای بیماری روانی بوده‌اند. ولی آمار مربوط به بیماریهای روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود 21 تا 25 درصد است.

دکتر جلیلی درباره ارتباط افسردگی با مدرنیته اظهار کرد: در این مورد اتفاق نظری وجود ندارد. چون طبق تحقیقی که سالها پیش در روستایی در حاشیه کویر انجام دادم بالاترین رقم افسردگی را در میان روستائیان آن منطقه مشاهده کردم. بنابراین نمی‌توان گفت میزان افسردگی در شهرنشینی بیشتر است چرا که آن جا هم استرس خودشان را دارند فقط نوع استرس فرق می‌کند.

وی با بیان این که به مسئله روان در کشور توجه کمتری شده است، درباره فراوانی بیماری‌های روانی در بین سایر بیماران نیز گفت: دست کم 30 درصد مراجعان به پزشکان عمومی به دلیل انواع مختلفی از بیماری‌های روانی مراجعه کرده‌اند. لذا لازم است پزشکان عمومی درباره درمان بیماریهای روانی مطالعه داشته باشند. همچنین 30 درصد دیگر بیماران این پزشکان هم دارای انواع بیماری روانی و جسمی هستند و می توان گفت بالاتر از 50 درصد بیماران در کشور، مبتلا به گونه های مختلف بیماری روانی از جمله افسردگی هستند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران درباره شیوع افسردگی بین دانشجویان هشدار داد و گفت: آمارها تایید می‌کند شیوع افسردگی در دانشجویان و همچنین سوء مصرف مواد و مصرف خودسرانه دارو، بیشتر است. زیرا جوانان هم در رده سنی دوره خاصی قرار دارند و هم نخبگانی هستند که در دانشگاه وارد شده‌اند و انتظاراتی از این موقعیت خود دارند. آنها از هم سن و سالهای خود بیشتر می‌فهمند و نسبت به رده‌های سنی دیگر روحیه حساستری دارند. از طرفی باید مشکلات جامعه و دانشگاه ها را هم باید در نظر گرفت که همه این عوامل تاثیرگذارهستند تا دانشجویان دچار افزایش میزان افسردگی نسبت به سایر اقشار شود. یعنی آنها در دوره ای از عمر خود هستند که بیشتر می‌فهمند، حساس‌ترند ولی امکان عمل از آنها گرفته می‌شود و به همین دلیل میزان افسردگی ممکن است در آنها بیشتر شود.

وی با بیان این که میزان افسردگی در سنین بالا شایعتر است، افزود: افراد سالمند به علت ابتلا به بیماریهای دیگر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان این که طی چند سال اخیر تحقیقات جدیدی در زمینه افسردگی در کشور صورت نگرفته است، افزود: در 40 سال گذشته از امکانات و ابعاد دفتری که سلامت روان را در وزارت بهداشت پی‌گیری می‌کند کاسته شده است. قرار شده تا همکاران ما در وزارت بهداشت هر 4 سال یک بار تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی درباره مشکلات درمان بیماری روانی در کشور گفت: کمبود تختهای روانپزشکی، کمبود روانپزشک و روان پرستار در جامعه، از مشکلات این بخش به شمار می‌رود. سالهاست تعداد تختهای روانپزشکی در کشور از 7 تا 11 هزار عنوان می‌شود و این میزان افزایش چندانی نیافته است. مشکل اساسی دیگر عدم پوشش بیمه برای بیماران روانی است. بیمه‌ها، خیلی از بیماری‌ها را پوشش می‌دهند ولی وقتی به بیماران روانی می‌رسند، پوشش را برمی‌دارند و مردم خودشان هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: تعرفه‌های روانپزشکی غیرواقعی است که این باعث می‌شود خدمات به بیماران کم شود و مردم صدمه ببینند. بیمه‌ها در شرایط فعلی، صراحتا می‌نویسند وقتی بیمار دچار اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی است و باید بستری شود، ما هزینه‌ها را قبول نمی‌کنیم، این باعث صدمه به مردم و بیماران روانی می‌شود.

کد خبر 263121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha