همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) موافقت کرده است که 19 میلیون دلار برای یک سیستم توالت روسی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بپردازد.

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات ناسا می‌گویند گر چه این رقم ممکن است نجومی به نظر برسد، اما این توالت روسی از مشابه امریکایی‌اش ارزان‌تر است.

این توالت جدید طرز کاری مشابه سیستم قبلی که اکنون در ایستگاه فضایی مورد استفاده است دارد. در عین حال این سیستم این قابلیت را دارد که ادرار را به وسیله‌ای منتقل کند که می‌تواند از آن آب آشامیدنی تولید کند.

این سیستم جدید  در سال 2008 به قسمت آمریکایی ایستگاه فضایی منتقل خواهد شد و سیستم قبلی که در قسمت روسی ایستگاه است در جای خود باقی خواهد ماند.

توالت ایستگاه فضایی از لحاظ فیزیکی مانند انواع مورد استفاده بر روی کره زمین است، به جز آن که بندها و مهارهای برای ثابت نگهداشتن فضانوردان بر روی ان دارد.

خدمه ایستگاه مجاری مخصوص به خود دارند که با لوله‌هایی به یک مخزن فاضلاب منتقل می‌شود. خدمه ایستگاه فضایی تا سال 2009 از سه نفر به شش نفر افزایش خواهد یافت.

در سیستم توالت فعلی خدمه این مخازن ادرار را به سفینه های باربری که در ایستگاه پهلو می‌گیرد منتقل می‌کنند که پس از جداشدن از ایستگاه در جو زمین آتش می‌گیرد.

سیستم 19 میلیون دلاری جدید بخشی از  قرارداد بزرگتری به قیمت 46 میلیون دلار است که هفته گذشته ناسا با یک شرکت هوافضای روسی امضا کرد.

تجهیزات اضافی که بر اساس این قرارداد به ایستگاه اضافه خواهد شد شامل نرم‌افزارهای روزآمدشده برای سیستم مدیریت موجودی، یک پمپ هوای یدکی و  کمک مهندسی برای مکانیسم پهلوگیری شاتل در ایستگاه فضایی است.

کد خبر 26068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز