چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

زهرا سپیدنامه - لیلا سیف: قیمت طلا معمولا در آستانه اعیاد سیر صعودی پیدا می‌کند و پس از آن با افت قیمت مواجه می‌شود.

طلا

بیایید سری بزنیم به بازار طلایی طلا و ببینیم برای این خرید گران‌قیمت چه نکته‌هایی را باید در نظر بگیریم. فراموش هم نکنیم که طلا، با ارزش‌تر از آن است که فقط برای مصرف باشد. شما می‌توانید همزمان با اینکه طلا می‌خرید و لذتش را می‌برید، سرمایه‌گذاری هم کرده باشید!

اگر به فکر خرید مطمئن هستید
طلا آنقدر با ارزش است که کوچک‌ترین تخلف در تولید و فروش‌اش هزینه بالایی برای خریدار دارد.

اصالت: دیگر آن دوران گذشته که عیار اشرفی‌ها را با دندان می‌سنجیدند. بهترین راه پیشگیری ازخرید طلا با عیار نادرست این است که به واحدهای طلافروشی‌ای مراجعه کنیم که زیرنظر اتحادیه طلا و جواهر هستند.مؤسسه استاندارد هر‌ماه یک‌بار به طلافروشی‌ها مراجعه می‌کند و یک نمونه از اجناس را برای آزمایش می‌برد؛ البته نمونه‌کارها متعلق به شرکت‌های ساخت طلاست و خود آنها پاسخگو هستند.درصورتی که عیار جنس طلای آزمایش‌شده پایین باشد، خریدار از طلافروش شاکی و طلافروش هم از شرکت سازنده شاکی خواهد شد. جدای از این، معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر‌ماه یک‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود.

وزن : وزن مهم است. یک گرم بالا و پایین می‌تواند انتخاب مشتری را هزاران تومان بالا و پایین ببرد.ترازوی طلافروشی باید از ترازوی میوه‌فروشی دقیق‌تر باشد تا طلا و قیمت آن همانطور که هست، به مشتری ارائه شود. چون ترازوی طلافروشی‌ها دیجیتال است و از طریق مؤسسه استاندارد کنترل می‌شود، امکان خطا در آنها بسیار پایین است.با وجود این، سالی یک‌بار نیز ترازوها توسط اتحادیه طلا و جواهر بازبینی و کنترل می‌شود. البته معمولا خود طلافروشان ترازوهای خود را هر روز تنظیم می‌کنند. اما کار از محکم کاری ایراد پیدا نمی‌کند؛ بعد از خرید، به هر بهانه‌ای ازجمله قصد فروش به مغازه دیگری بروید و طلا را دوباره وزن کنید.

تقلب : اگر فردی طلایی تقلبی خریداری کند یا میزان گرم محاسبه شده از طرف طلافروش درست نباشد یا عیار طلا پایین‌تر از 18باشد، درصورت تأیید این امر دریافت مبلغ نقدی از طلافروش امکان‌پذیر است. در این صورت مشتری باید با به همراه داشتن فاکتور خرید و جنس به اتحادیه مراجعه کند. در آنجا بعد از بررسی کارشناسی و تأیید خلاف، با طلافروش خاطی برخورد شده و قطعا دریافت مبلغ نقدی خریدار امکان‌پذیر است. یادتان باشد که طلافروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه می‌خرد، دوباره به فرد دیگری بفروشد؛ این عمل خلاف قانون است. ساده‌ترین راه برای اینکه دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به‌خصوص به قفل و بندی است که در آن به‌کار رفته. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر براقند و به‌خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود.

حرف کوتاه، برداشت بلند
10 فرمان

1- «قناعت» رکن اصلی مدیریت دخل و خرج خانه است. به تعبیر حضرت علی(ع): «القناعهًْ مالٌ لا ینْفَدُ»؛ قناعت، ثروتی پایان‌ناپذیر است.

2- حضرت علی(ع) می‌فرماید: «اسرافکار را واگذار! که نه بخشش او ستایش‌انگیز است، نه تنگدستی‌اش ترحم‌انگیز.»

3- حضرت علی(ع) همه را به رعایت اعتدال می‌خواند و می‌فرماید: «بخشنده باش، ولی نه ولخرج و اسرافکار.اندازه گیر باش، ولی نه سختگیر و بخیل.»

4- امام کاظم(ع) فرموده است: «سزاوار است که مرد، بر خانواده خود گشایش و وسعت دهد تا اهالی خانه آرزوی مرگ او را نداشته باشند.»

5- سعدی می‌فرماید: «بر احوال آن‌کس بباید گریست/ که دخلش بود نوزده، خرج بیست».مخاطبین خیلی از ماییم.

6- آذری‌ها مثلی دارند که می‌گوید: «مرد، کارگر و زن، بنّاست»؛ تعبیر از اینکه مرد سرمایه جور می‌کند و زن با آن زندگی را می‌سازد.

7- فلسفه پول یعنی اینکه بدانی پول چیست و باید با آن چه‌کار کنی. خیلی‌ها اصلا جواب این سؤال را نمی‌دانند!

8- تجربه ثابت کرده اگر فقیر باشی ولی دل خوشی داشته باشی، گیر پول نمی‌مانی و اگر پول داشته باشی ولی شاد نباشی، پول هم از کنارت می‌رود.

9- آدم‌ها در عین حال‌که به پول نیازمندند، ولی آنقدر به آن فضیحت می‌گویند تا همان هم از کفشان برود.

10- بعض از ما معتقدیم افراد پولدار، فاسد هستند. عالم با تعارضاتی که برای خودمان به‌وجود می‌آوریم، ما را اذیت می‌کند.

اگر به فکر سرمایه گذاری هم هستید

خرید زیورآلات طلا، با این نگاه که طلا سرمایه است،یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. طلای ساخته شده ،گران خریده و ارزان فروخته می شود.

ایرانی بخرید: اگر به امید گران‌شدن طلا می‌خرید بهتر است طلایی که می‌خرید لااقل تولید داخل باشد. طلاهای خارجی اجرت ساخت بالایی دارند. اجرت ساخت هم همان رقمی است که در هنگام خرید علاوه بر قیمت خالص طلا، آن را می‌پردازید و هنگام فروش، همان پول از وزن طلای خالصتان کم می‌شود.

دست دوم بخرید: یک راه برای رسیدن به طلای کم‌اجرت، خرید دست دوم است؛ در ویترین اکثر طلافروشی‌ها می‌شود طلای دست دوم هم پیدا کرد. طلا‌هایی که ظاهر سالم و درست و حسابی دارند سریع ذوب نمی‌شوند و دوباره به اسم طلای دست دوم فروخته می‌شوند. نکته اینکه، اجرت ساخت فقط یک‌بار حساب می‌شود و اینطور نیست که یک انگشتر را 20بار بفروشند و هر بار هم مزد ساختش را بگیرند. به‌خاطر همین در زمان خرید طلای دست دوم، شما فقط پول وزن طلا را می‌دهید و البته سود فروشنده از این معامله. تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد.

شمش بخرید: صبر کنید! یک گزینه دیگر هم دارید؛ می‌توانید شمش طلا بخرید. نترسید که سنگین است و گران. نمونه‌های کوچک شمش به وزن یک انس هم وجود دارد و سنگین‌ترینش 5/22کیلوگرم است، به‌خاطر همین هر کسی با هر سرمایه‌ای می‌تواند شمش طلا بخرد. البته شمش طلا را نمی‌شود مثل سکه طلا گذاشت لای دندان و از روی مزه‌اش فهمید که طلای خالص است یا نه، به همین دلیل باید شمش را از جای معتبر خرید. در مورد قیمت هم بحث ساده‌تری دارید چون قیمت شمش با قیمت جهانی بالا و پایین می‌رود و محاسبه سود و زیانش خیلی آسان است. البته شمش‌ها هم با توجه به اینکه مال کدام کشور هستند اجرت خودشان را دارند و این اجرت هم هنگام فروش از وزن طلا کم خواهد شد.

طلای آب شده بخرید: طلای آب‌شده یعنی خود خود طلا؛ یعنی همان فلزی را که از معدن آورده بیرون، کمی ‌تروتمیزش کرده‌اند و به‌صورت یک تکه سنگ طلایی می‌فروشند. گاهی هم این طلاهای آب‌شده، طلاهای دست دومی هستند که دیگر خریدار ندارند و ذوب می‌شوند تا دوباره تبدیل به زیورآلات شوند. خریدن طلای آب‌شده از خریدن شمش هم سخت‌تر است چون این یک مدل حتی یک مارک خشک و خالی هم ندارد که بشود به آن اعتماد کرد. تنها راه فهمیدن خالص بودنش هم برآوردکردن وجدان و سابقه فروشنده است. در این روش هر چقدر طلا سود کند توی جیب خودتان می‌رود. طلای آب‌شده در زمان خرید و فروش هیچ اجرتی ندارد و اینطور است که سود حاصل از گران شدن قیمت طلا بین شما و سازنده طلا تقسیم نمی‌شود و همه سود مستقیم می‌رود توی جیب خودتان.

سکه بخرید: بازار خرید و فروش سکه همیشه داغ است و ساده‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری روی طلا خرید سکه است. سکه‌های بهار آزادی، 8گرمی، 4گرمی، 2گرمی و یک گرمی‌ هستند و عیارشان هم 21 است. اگر می‌خواهید در بازار سکه سرمایه‌گذاری کنید، سعی کنید ریز‌ترین سکه‌ها را بخرید. بهترین پیشنهاد، سکه یک گرمی است چون هم قیمت خریدش کم است و هم نکته جالب‌تر اینکه وقتی طلا گران می‌شود سود سکه‌های ریز‌تر از سکه‌های درشت‌تر بیشتر است. مثلا اگر یک سکه یک‌گرمی 100درصد سود ‌کند، یک نیم سکه 4گرمی فقط 50درصد سود می‌کند. به علاوه همیشه فروش سکه‌های ارزان تر، ساده‌تر از فروش سکه‌های گران است. البته این را هم یادتان باشد که فروش سکه، برخلاف انواع دیگر طلا، مالیات دارد!

کد خبر 260150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز