شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اعلام افزایش ۱۵درصدی مرگ زنان معتاد در کشور گفت: برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه‌های درمان این معتادان را با مشکل مواجه کرده است.

بابک دین‌‌پرست در جلسه هم‌اندیشی با مددکاران اظهار داشت: متأسفانه با وجود رشد روزافزون اعتیاد در زنان و تغییر الگوی مصرف در آنان نگاه جامعه به اعتیاد مردان با زنان اساساً قابل مقایسه نیست.

وی گفت: رنگ و برچسب منفی و مخربی که متوجه اعتیاد زنان است برنامه‌های درمانی ما را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل اگرچه میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از سوء مصرف مواد در کشور کاهش داشته اما متأسفانه مرگ‌ومیر در زنان معتاد افزایش یافته است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: تعداد زنانی که سال 91به‌دلیل سوء مصرف مواد جان باختند 199نفر بوده اما این تعداد در سال 92به رقم 230نفر رسیده است که افزایش 15درصدی را نشان می‌‌دهد.

وی افزود: این عدد در مردان 5درصد کاهش را نشان می‌دهد البته باید اضافه کنم که در مجموع مرگ‌ومیرهای سال92 با وجود اینکه تغییر الگوی مصرف و شیوع مواد محرک و شیشه که از تخریب چند برابری نسبت به مواد‌مخدر سنتی برخوردار است کاهش 3/3درصدی داشته است.

85درصد معتادان توزیع‌کننده هستند

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز در این جلسه با اشاره به نحوه نادرست برخورد با معتادان و خانواده‌های آنان در جامعه گفت: با این برخوردها به‌نظر من می‌شود فرهنگ مبارزه با اعتیاد را اجتماعی کرد و چون معتاد امیدی به بازگشت ندارد، راه اعتیاد را ادامه می‌دهد و حتی برای تأمین مخارج اعتیاد خود به توزیع مواد‌مخدر روی می‌آورد؛ به‌گونه‌ای که 80 تا 85درصد معتادان توزیع‌کننده نیزهستند و به‌دلیل اینکه به ته خط رسیده‌اند از مسائل هراسی ندارند. رحمانی فضلی با بیان اینکه روزانه 8 تا 9 نفر در کشور جان خود را به‌علت سوء مصرف مواد‌مخدر از دست می‌دهند، گفت: اطلاعات عمومی جامعه باید در زمینه مواد‌مخدر افزایش پیدا کند و درجه همکاری همه سازمان‌ها و حتی صدا و سیما افزایش یابد.

وی با بیان اینکه براساس آمار نیروی انتظامی شاهد کاهش شدید مصرف کراک هستیم، گفت: رشد مصرف شیشه نیز کاهش یافته است؛ اما متأسفانه براساس آمار روزانه 8 تا 9نفر به‌دلیل مصرف جان می‌دهند. این در حالی است که متأسفانه نوع مواد تولیدی در حوزه مواد‌مخدر روانگردان به‌دلیل عدم‌دقت و تخصص افراد و پنهان‌کاری در نوع مواد به‌کار گرفته شده موجب افزایش مرگ‌ومیر شده است.

 

کد خبر 258949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز