چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۷
۰ نفر

الحاق منظر فرهنگی تخت جمشید به پرونده ثبت جهانی شده این اثر تاریخی ایران همچنان مورد تأکید مسئولان سازمان میراث فرهنگی است.

تخت جمشید

 
دیروز محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد که الحاق منظر فرهنگی و تاریخی تخت جمشید به پرونده ثبت جهانی شده این اثر تاریخی ایران به سیاستگذاری سازمان میراث فرهنگی و بررسی مطالعات بیشتر پیرامون آثار تاریخی موجود در آن نیاز دارد.

باستان‌شناس‌های ایتالیایی از سال‌ها پیش در تخت جمشید مشغول مطالعات باستان‌شناسی و حتی کمک به نگهداری و مرمت آثار به جای مانده از تخت جمشید هستند.این باستان‌شناس‌ها همچنین پیشنهاد کرده‌اند که در مهرماه سال‌جاری اقدامات ژئوفیزیک در فاصله تل آجری تا نقش رستم را ادامه بدهند تا اطلاعات این پرونده تکمیل و شرایط ثبت منظر فرهنگی تخت جمشید در پرونده ثبت جهانی این اثر در یونسکو تسهیل شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درباره الحاق پرونده نقش رستم، نقش رجب و کعبه زرتشت به پرونده ثبت جهانی‌شده تخت جمشید به خبرگزاری مهر می‌گوید: تصمیم بر این شد که کل مجموعه پارسه ازجمله کوه رحمت، کوه حسین‌آباد و شهر استخر نیز به آن افزوده و یک منظر فرهنگی تاریخی برای تخت جمشید ثبت شود.

محمدحسن طالبیان با تأکید بر اینکه برای تکمیل پرونده جهانی شده تخت جمشید و تعیین منظر فرهنگی آن حدود 4سال کارشده، بر موضوعاتی اشاره می‌کند که برای وارد شدن منظر فرهنگی تخت جمشید به پرونده این اثر ثبت جهانی شده مورد توجه بوده است.

طالبیان می‌گوید: هنوز اطلاعات نهایی شده را از باستان‌شناسان ایتالیایی دریافت نکرده‌ایم، چون اعلام کرده‌اند که به یک فصل دیگر کار ژئوفیزیک در مهر‌ماه امسال احتیاج دارند.طالبیان بررسی‌های مجدد باستان‌شناسان ایتالیایی را در به‌دست آوردن اطلاعات جدید از تخت جمشید بسیار مفید ارزیابی می‌کند.

به گفته طالبیان، تکمیل اطلاعات آبرسانی تمامی دشت که پیش از این به‌صورت ناقص انجام شده بود و همچنین تکمیل ساختار منظر فرهنگی و آبرسانی، پوشش‌های گیاهی و کوهستان‌ها از دیگر موضوعاتی است که در تکمیل پرونده تخت جمشید به آن پرداخته شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از شناسایی برخی تدفین‌ها در اطراف تخت جمشید خبر داده است.او می‌گوید: فرضیه‌های دیگری در این محدوده وجود دارد که نیازمند مطالعه است مانند اینکه برخی معتقدند کعبه زرتشت محل نگهداری کتاب مقدس بوده یا برخی آن را تکذیب کرده و گفته‌اند که مکانی برای انجام تشریفات شاهی قبل از تدفین بوده است و این مطالعات به تفسیر مکان‌های تاریخی در تخت جمشید کمک می‌کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی که بیشتر فعالیتش در موضوع پرونده‌های ثبت جهانی ایران در یونسکو بوده و ارتباط مستقیم با یونسکو داشته است البته به برخی مشکلات موجود در نقش رستم و نقش رجب در حریم منظری تخت جمشید نیز اشاره کرده است. محمدحسن طالبیان می‌گوید انتظار ما این است که اداره راه و ترابری استان فارس در اجرای طرح عقب‌نشینی جاده‌ای که از کنار نقش رستم می‌گذرد، به سازمان میراث فرهنگی کمک کند تا پرونده حریم منظری تخت جمشید بدون دردسر مدیریتی به یونسکو ارسال و به پرونده ثبت جهانی این اثر الحاق شود.

به گفته طالبیان، ممکن است پرونده الحاقی به پرونده ثبت جهانی شده تخت جمشید در 2بخش به یونسکو ارسال شود. چون به گفته او، اگر محدوده کوچک و عرصه بزرگ نباشد ممکن است کارشناسان یونسکو پرونده منظر فرهنگی و تاریخی تخت جمشید را بپذیرند اما اگر محدوده بزرگ باشد اعلام می‌کنند که باید در پرونده‌ای جداگانه و در قالب یک سهمیه دیگر این پرونده به یونسکو ارسال شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تأکید می‌کند: وظیفه ما این است که جریان را پیش ببریم هر چند که این اقدام به سیاستگذاری در سازمان میراث فرهنگی نیاز دارد.

کد خبر 256982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز