سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

دولت خوشحال است که نرخ تورم سالانه را در پایان ۱۳۹۲ به کمتر از ۳۵ درصد رسانده و تورم ماهانه هم کمتر از ۲۰ درصد.

خوشحال از این جهت که جلوی سرعت گران‌شدن قیمت‌ها را گرفته و بانک مرکزی هم همین را تأیید می‌کند. بانک مرکزی می‌گوید سرعت گران شدن قیمت اقلام خوراکی پرمصرف در سبد خانوار در هفته پایانی فروردین‌ماه امسال نسبت به هفته مشابه پارسال در مقایسه با هفته آخر فروردین 92به 91کمتر شده است. این را می‌توان از نتایج گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران رصد کرد.

تامل در جزئیات نوسان قیمت اقلام خوراکی نشان می‌دهد که به‌طور مثال هر بسته 450گرمی پنیر پاستوریزه در هفته آخر فروردین پارسال نسبت به هفته آخر فروردین 2سال پیش 60درصد گران شده اما در هفته آخر فروردین‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال تنها 13درصد گران شده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که هر کیلو نخود، لپه و عدس به‌ترتیب به جای ۵۴، ۸۹ و ۹۸ درصد افزایش در مدت مشابه پارسال، در هفته آخر فروردین‌ماه امسال به‌ترتیب 11، 13و 13درصد ارزان‌تر شده است. بانک مرکزی می‌گوید: مردم امسال پرتقال، لیمو شیرین، خیار، گوجه فرنگی، بادنجان و پیاز ارزان‌تر هم شده و تنها سیب‌زمینی صدرنشین جدول گرانی اقلام خوراکی بوده بیش از 147درصد گران شده است. پارسال اواخر فروردین‌ماه پیاز صدرنشین جدول گران شدن قیمت خوراکی‌ها بود و بیش از 255درصد افزایش قیمت را نسبت به هفته آخر فروردین ماه 91تجربه کرد.

تازه‌ترین آمارهای این نهاد قانونی کشور نشان می‌دهد که گروه لبنیات در هفته آخر منتهی به 29فروردین‌ماه امسال نسبت به هفته آخر اسفندماه پارسال 3دهم درصد، گوشت قرمز 6دهم درصد، قندوشکر 3دهم درصد و چای یک دهم درصد گران‌تر شده و به جای آن شهروندان تهرانی تخم مرغ را 13.6درصد، حبوبات را 3دهم درصد، میوه‌ها و سبزی‌های تازه به‌ترتیب 7.7و 6.3درصد، گوشت مرغ را 1.2درصد و روغن نباتی یک دهم درصد ارزان‌تر خریده‌اند. تنها برنج در این مدت تغییر قیمت نداشته است.

کاسته شدن فشار گران شدن قیمت خوراکی‌های پرمصرف در یک سال گذشته البته بر تورم گروه خوراکی‌ها و تورم کل کشور تأثیر گذاشته و نزولی شدن نرخ تورم بالای 40درصد در اواسط سال گذشته به کمتر از 35درصد در پایان سال گذشته هم نشان می‌دهد که شتاب قیمت‌ها رو به کاهش است. همزمان بانک مرکزی جزئیات نرخ تورم در پایان سال گذشته را منتشر کرد که نشان می‌دهد: درحالی‌که تورم سالانه در پایان سال 92به 34.7درصد رسیده، اما میانگین تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 41.7درصد برآورد شده است که فشار سنگینی بر سبد مصرفی خانوارهای ایرانی وارد می‌کند.

گزارش رسمی بانک مرکزی تورم سالانه کالایی در سال گذشته را 41.9درصد و خدمات را24.9درصد و شاخص افزایش بهای گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها را 20.1درصد اعلام کرده است. میانگین تورم نقطه به نقطه در اسفندماه سال گذشته نسبت به اسفند سال91، 19.7درصد اعلام شده است.

جدول ۵

کد خبر 256967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز