مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

فتانه انفرادی: این روزها به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن، از مقام والای زن ایرانی تجلیل و تقدیر می‌شود.

 

وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هریک به نوعی و همسران و فرزندان نیز هر کدام به طریقی از مقام زنان، همسران و مادران ایران زمین به پاس فداکاری‌های‌شان قدردانی می‌کنند که در نوع خود همه ارزشمند است. اما به اعتقاد نگارنده بهترین و جاودانه‌ترین هدیه به زن ایرانی، هدیه سلامت است؛ هدیه‌ای که می‌تواند سلامت جامعه را هم تضمین کند.

تنها با اندکی فقط اندکی تامل به آمار منتشر شده، به این واقعیت تلخ می‌رسیم که به هردلیلی دانسته یا ندانسته، زنان ایرانی درمعرض بیماری‌های مختلف قرار دارند و تعدادی از آنها نیز از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند که این مسئله ناشی از نبود برنامه‌ریزی‌های جامع، کلان و مستمر برای سلامت زن ایرانی در ابعاد مختلف جسمی و روانی است.

سالانه بیش از 10هزار زن ایرانی، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. نزدیک به نیمی از زنان ایرانی دچار کم‌خونی هستند. یک سوم زنان ایرانی از پوکی استخوان رنج می‌برند و بنا به قولی 30درصد دختران نوجوان کم تحرک در آینده دچار پوکی استخوان می‌شوند. سن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان ایرانی پایین آمده است. 11درصد زنان در سنین بالای 30سال به دیابت مبتلا می‌شوند. عوارض ناشی از افسردگی 20تا 40درصد زنان ایرانی را درگیر کرده است. 50درصد از زنان در سنین 15تا 24سال و 8 درصد در سنین 45تا 65 سال اضافه وزن و 20در صد از زنان ایرانی چاقی مفرط دارند.

خلاصه آنکه شیوع بیماری‌های غیرواگیر در زنان ایرانی بالاست که این خود زنگ خطری جدی برای جامعه‌ای است که نیمی از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند و این جمعیت اتفاقا در روند توسعه کشور از ابعاد مختلف تأثیر‌گذار بوده، هست و خواهد بود، بنابراین به‌نظر می‌رسد که در چنین وضعیتی، بهترین هدیه به زن ایرانی، تدوین استراتژی‌های قابل عملیاتی برای بهبود و تضمین سلامتش است؛ استراتژی‌هایی که در مرحله اجرا به شکست نینجامد چرا که آرامش زن ایرانی در گرو سلامت اوست و آرامش خانواده نیز در گرو آرامش بانویی آرام و سالم است و این مهم میسر نمی‌شود مگر آنکه سیاستگذاران و مسئولان اجرایی کشور برنامه‌های جدی‌تری در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها برای زنان، تدوین و سپس اجرا کنند.

زن ایرانی باید جسم و روحش سالم باشد و بانشاط تا بتواند در محیط خانه و خانواده و بعد اجتماع مفید باشد. زن ایرانی باید و حتما باید آرامش و امنیت داشته باشد تا بتواند آرامش و امنیت را برای همسر و فرزندانش ایجاد کند و برای تحقق این مهم همه باید کمک کنند.

کد خبر 256691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز