یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

وقـــــایع شهر بیت‌المقدس و محدودیت‌ها و درگیری‌هایی که نظامیان صهیونیست همزمان با عید پاک مسیحیان ایجاد کردند، نشان داد که صهیونیست‌ها نه‌تنها علیه مسلمانان که علیه مسیحیان و حتی دیپلمات‌های بین‌المللی هم دست به خشونت می‌زنند و این کار اعتراض سازمان ملل را برانگیخته‌است.

اسرائیل

حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در محوطه مسجدالاقصی همزمان با محاصره کرانه باختری  باعث شد تا با زخمی شدن ده‌ها فلسطینی برای نخستین بار درگیری‌ها به بخش قدیمی بیت المقدس کشیده شود.نظامیان رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن نمازگزارانی که برای جلوگیری از ورود صهیونیست‌های تندرو در صحن مسجدالاقصی تحصن کرده بودند روز گذشته اقدام به شلیک گلوله‌های مشقی، گاز اشک‌آور و استفاده از گاز فلفل و نارنجک‌های صوتی کردند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص از زخمی شدن حداقل ۲۵ فلسطینی خبر داده است.

گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد که در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی ده‌ها فلسطینی مجروح و حداقل ۳۰ نفر دیگر بازداشت شده‌اند. حمله نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته برای بار دیگر در حمایت از گروهی از شهرک‌نشین‌های تندرو صورت گرفت که قصد ورود به مسجدالاقصی را داشتند. در روزهای گذشته با اعیاد یهودیان حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی بارها تکرار شده است. همزمان با عید پاک مسیحی‌ها، یهودیان عید فصح یا فطیر را برگزار می‌کنند.

درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته ورود فلسطینی‌های زیر ۵۰ سال را به مسجدالاقصی ممنوع کرده‌اند نظامیان این رژیم با باتوم فلسطینی‌هایی که در نزدیکی دروازه‌های مسجد الاقصی تحصن کرده بودند را مورد ضرب و شتم قرار دادند. روزنامه هاآرتص گزارش داده که در جریان این درگیری‌ها 2نظامی رژیم صهیونیستی هم مجروح شده‌اند.

نظامیان رژیم صهیونیستی قصد ورود به مسجدالاقصی برای خارج کردن نمازگزاران متحصن برای راحتی شهرک نشینان صهیونیست را داشتند که به همراه موشه فیگلن عضو تندروی کنست صهیونیستی وارد مسجد شده بودند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال درگیری‌های گسترده نمازگزاران فلسطینی سرانجام روز گذشته نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست را وادار به ترک محوطه مسجد الاقصی کردند. موشه‌فیگلن هم در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی به شکست تلاش خود برای یورش جمعی به همراه صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی اعتراف کرد.

انتقاد نماینده سازمان ملل

اقدام‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته باعث اعتراض رابرت سری، نماینده سازمان ملل متحد در مذاکرات صلح هم شد. نماینده سازمان ملل با غیرقابل‌قبول توصیف کردن رفتار رژیم صهیونیستی خواستار احترام گذاشتن این رژیم به آزادی‌های دینی شده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که نظامیان رژیم صهیونیستی مانع از حضور نماینده سازمان ملل به همراه چندین دیپلمات و ده‌ها شهروند فلسطینی در مراسم عید پاک شدند و آنها را در یک پست بازرسی معطل نگه داشتند. نماینده سازمان ملل تأکید کرده که رفتار نیروهای رژیم صهیونیستی نامناسب بوده که در تضاد با مراسم صلح آمیز عید پاک قرار دارد.

گفته می‌شود نماینده سازمان ملل متحد در پشت موانع قرار داده شده از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی به همراه دیپلمات‌های دیگر گیر افتاده بود و مأموران این رژیم اجازه عبور جمعیت را نمی‌دادند. نماینده سازمان ملل به همراه تعدادی از دیپلمات‌های اروپایی قصد شرکت در مراسم عید پاک در یک کلیسا را داشت. رژیم صهیونیستی در واکنش به این اعتراض نماینده سازمان ملل متحد، این مسئله را «جزئی» توصیف کرده و رابرت سری را به داشتن «مشکل جدی در تشخیص (واقعیت)» متهم کرده است. رابرت سری، دیپلمات هلندی است که از سال ٢٠٠٧ نماینده سازمان ملل متحد در مذاکرات صلح خاورمیانه بوده است. فلسطینی‌ها بارها به رفتار نظامیان رژیم صهیونیستی اعتراض کرده‌اند اما حالا این خشونت و بدرفتاری در اقدامی کم‌سابقه دامن دیپلمات‌های خارجی را هم گرفته است.

کد خبر 256688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز