یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با تغییر روش پالس محوری به محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده از تلفن، از این پس محاسبه هزینه‌های تلفن ثابت و همراه دستخوش تغییراتی خواهد شد که به گفته مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار تغییر تعرفه‌های همراه اول از اول اردیبهشت ۹۳ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه‌ای که چندی پیش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تدوین شده قرار بر آن است که از این پس هزینه تماس‌های تلفن ثابت و همراه بر اساس تعداد دقایق محاسبه و شیوه محاسبه بر اساس پالس کنار گذاشته شود.

بر این اساس سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال و سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به تلفن‌همراه سایر اپراتورها 625 ریال تعیین شده است.

این در حالی است که پیش از این هزینه تماس‌های تلفن ثابت و همراه برخی اپراتورها بر اساس پالس محاسبه می‌شد و بر همین اساس به عنوان مثال در استانی مانند تهران نرخ پالس ثابت به ثابت شهری برای استان‌هایی که هم‌کدسازی انجام نشده بود، ثابت به ثابت بین‌شهری و پالس ثابت به همراه اول 51.03 ریال محاسبه می‌شد و هر دقیقه مکالمه با ایرانسل و رایتل 625 ریال هزینه داشت.

حال بنا بر اعلام رییس سازمان تنظیم مقررات به منظور ساده‌سازی و حذف پالس محوری از تعرفه‌ها، اجرای هم‌کدی در سطح استانها، یکنواخت‌سازی در تعرفه‌های تلفن‌همراه، کمک به توسعه خدمات تلفن ثابت با تضمین درآمد منطقی برای این شبکه، برقراری عدالت تعرفه‌ای با حذف زون‌های بین‌شهری و تعیین حق اشتراک به صورت پلکانی، فراهم‌کردن امکان تعریف بسته‌های تعرفه‌ای مختلف توسط اپراتور، نظارت‌پذیری بهتر و پایه‌گذاری نظام تعرفه‌ای علمی برای سالهای آینده، به صورت ساده و شفاف در سه سطح مکالمات ثابت به ثابت داخل استانی، مکالمات ثابت به ثابت بین استانی و مکالمات تلفن ثابت به تلفن همراه تعیین شده است.

کمیسیون تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیم‌کارت دائمی برای اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که بر اساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که در میان سه اپراتور تلفن همراه کشور اپراتورهای دوم و سوم پیش از این نیز هزینه مکالمات را بر اساس دقیقه محاسبه می‌کردند اما از این پس شرکت مخابرات و همراه اول نیز ملزم به آن شده‌اند که در محاسبه هزینه‌های کاربران تعداد دقایق مکالمه را جایگزین پالس‌های مکالمه کنند.

اما در پی تغییر نحوه محاسبه هزینه‌های تلفن ثابت و موبایل همراه اول این سوال ایجاد شد که آیا با شیوه‌ی جدید مشترکان ملزم به پرداخت رقم‌های بالاتری خواهند شد؟

سخنگوی شرکت مخابرات ایران در این خصوص به ارائه‌ی توضیحاتی پرداخته و در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تغییر در شیوه محاسبه‌ی هزینه‌ها، تغییری در درآمد‌های مخابرات ایجاد نخواهد کرد.

داوود زارعیان در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: اتفاق اصلی و اساسی آن است که نظام تعرفه‌ای ما از پالس به دقیقه تغییر کرده است. پیش از این در مکالمات شهری هر سه دقیقه یک پالس محاسبه می‌شد اما اکنون دیگر با تغییر شیوه‌ی محاسبه هر یک دقیقه به شکل جداگانه‌ای محاسبه می‌شود.

تعرفه‌ها چه تغییری کرده است؟

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران یادآور شد: پیش از این هزینه هر پالس مکالمه درون‌شهری 51 ریال بود، اما اکنون قرار بر آن است که مشترکان برای هر دقیقه مکالمه درون‌شهری 30 ریال پرداخت کند.

وی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر در زمینه‌ی تلفن‌های بین‌شهری در گذشته کمترین تعرفه ما 15 تومان و بالاترین هزینه 86 تومان بود که از این پس با شیوه جدید تمام شهرستان‌ها به صورت یکسان محاسبه می‌شوند و هر دقیقه تماس با آنها 330 ریال قیمت خواهد داشت.

اما زارعیان در پاسخ به این مطلب که با این وجود در مجموع مشترکان با افزایش هزینه پرداخت مواجه خواهند شد، توضیح داد: در تماس‌های بین‌شهری اکنون هزینه‌ی برخی استان‌ها که حدود 86 تومان بود به 33 تومان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که در این حوزه 53 تومان کاهش هزینه داشته‌ایم. البته در برخی موارد هم بوده است که مبلغ 15 تومانی تبدیل به 33 تومان شده است. در حوزه مکالمات درون‌شهری نیز شاید افزایشی اندک وجود داشته باشد، اما به هر حال محاسبات ما گویای آن است که در نهایت با تغییر شیوه‌ی محاسبه‌ تعرفه‌ها درآمد شرکت مخابرات تغییری نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این چند درصد مکالمات شهری و چند درصد آنها بین‌شهری بوده، عنوان کرد: در حال حاضر در ارتباط با این موضوع حضور ذهن ندارم، اما قطعا مبنای تعرفه‌گذاری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم همین موضوع بوده است و براساس این مساله تعرفه‌های جدید در نظر گرفته شده است.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران هم‌چنین به تغییراتی که در تعرفه موبایل‌های همراه اول صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در حوزه تلفن همراه از این پس هزینه‌ی هر دقیقه تماس با هر کجای کشور به طور ثابت 599 ریال خواهد بود و به عبارت دیگر هزینه‌ی مکالمات شهری و غیرشهری یکسان شده و هزینه‌ی جابه‌جایی حذف می‌شود.

وی در پاسخ به این مطلب که به نظر می‌رسد در نهایت با وجود مخالفت‌های وزیر ارتباطات، مخابرات موفق به آن شده است که تعرفه‌های مدنظر خود را اجرایی کند، توضیح داد: البته 599 ریال سقف مبلغی است که ما می‌توانیم ابلاغ کنیم و ممکن است ما رقم کمتری را در نظر بگیریم.

زارعیان در پاسخ به سوال دیگری که درباره‌ی توان فنی مخابرات برای اجرای طرح هم‌کدسازی مطرح شده بود نیز اظهار کرد: از نظر فنی ما آمادگی کامل برای انجام این کار را داریم و پیش‌بینی همکاران ما آن است که در صورتی که مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به دست ما برسد، ما از تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه توان محاسبه تعرفه‌ها به این شکل را خواهیم داشت.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران هم چنین به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی آبونمانی که برای کاربران در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: براساس تصویب سازمان تنظیم مقررات قرار بر آن شده که آبونمان هم‌کدسازی به‌طور پلکانی در نظر گرفته شود و در مناطق کم برخوردار حدود 100 تومان و در بیشترین حالت در مناطق برخوردار به 1200 تومان برسد.

وی در عین حال عنوان کرد: به هر حال طرح هم‌کدسازی طرح بسیاری خوبی است که هم برای مردم و هم برای شبکه مفید است، اما به هر حال لازم است هزینه‌های این طرح تامین شود و در صورت اجرایی‌شدن این طرح دیگر لازم نیست که مردم 2500 کد را حفظ یا نگهداری کنند، چرا که براین اساس تمام کد‌ها حذف خواهند شد و با مبلغ اندکی آبونمان می‌توان این رقم را حذف کرد.

زمان اعمال تعرفه‌های جدید همچنان در هاله ابهام

زارعیان در ارتباط با تاریخ اعمال این تعرفه‌ها نیز توضیح داده بود: از هر تاریخی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به شرکت مخابرات ابلاغ کند، شرکت مخابرات نیز از همان تاریخ تعرفه‌ها را عملیاتی خواهد کرد که احتمالا این تاریخ اول فروردین‌ماه خواهد بود.

اما امروز مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار از تغییر تعرفه‌های همراه اول از ساعت 12 امشب خبر داد.

وحید صدوقی اظهار کرد: از 12 امشب تعرفه‌های تلفن همراه در اپراتور اول تغییر خواهد کرد و تعرفه‌ها براساس هم کدسازی اعمال خواهد شد.

وی در عین حال عنوان کرد: تعرفه‌های هم کدی مصوب شده اما هنوز به ما ابلاغ نشده است اما براساس بررسی‌هایی که صورت گرفته این امکان مهیا است که از ابتدای اردیبهشت نرخ‌های هم کدی اعمال شود چرا که روی آن‌ها ابهامی وجود ندارد و به همین دلیل از ساعت 12 امشب تعرفه‌های جدید اعمال خواهد شد.

مدیر عامل همراه اول از اعلام نرخ این تعرفه‌های خودداری کرد و گفت: این تعرفه‌ها ظرف امروز اعلام خواهد شد.

نکته قابل توجه آنکه پس از اجرایی شدن این تعرفه‌ها برای مشترکان تهرانی هزینه یک دقیقه مکالمه با استان البرز همپای استان‌های دوری مانند مشهد و یا کیش محاسبه شده و مشترکان برای هر دقیقه از این مکالمات ملزم به پرداخت هزینه‌ای 33 تومانی خواهند شد.

البته در شهرستان های دیگری مانند ورامین یا اسلامشهر که در اطراف تهران قرار دارند این تعرفه همچنان 30 ریال خواهد بود چرا که این شهرستان‌های جزو استان تهران محسوب می‌شوند.

پیش از این هر پالس مکالمه ثابت به ثابت درون شهری 50 ریال هزینه داشت و هر پالس شامل سه دقیقه می شد. در ارتباط با هزینه تلفن‌های بین‌شهری نیز تعرفه‌ها در استان‌های مختلف بین 15 تا 86 تومان معلق بود.

در ارتباط با استان البرز نیز خرداد ماه سال91 اینگونه اعلام شد که با توجه به هم‌کدی استان تهران و البرز و اخذ مجوز از مراجع قانونی و رضایت‌مندی شهروندان تعرفه هر پالس تلفن ثابت در استان تهران و البرز از تاریخ اول خردادماه سال جاری 51.03 محاسبه می شود.

اما مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار پیش از این درباره تصمیم سازمان تنظیم مقررات مبنی بر تغییر تعرفه‌های همراه اول گفته بود: قطعا پس از تغییر قیمت‌ها سقف رقم ممکن را اعمال نخواهیم کرد و به این ترتیب شاید حتی هزینه تمام شده برخی مشترکان کاهش هم داشته باشد.

به گفته او طرح فلت یا هم کدسازی شماره‌های همراه اول موضوعی است که پیش از عید از سوی سازمان تنظیم مقررات مصوب شد و این آمادگی را داریم از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری آن را اجرایی کنیم.

مدیر عامل همراه اول تصریح کرد: پس از آن که این مصوبه ابلاغ شود نرخ مکالمه سیم کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول را به مشترکان خود اعلام خواهیم کرد و به احتمال زیاد این تغییر تعرفه در دو مرحله صورت خواهد گرفت که در مرحله اول تنها به فلت سازی شبکه خواهیم پرداخت و پس از آن در گام بعدی تعرفه مکالمات را تغییر می دهیم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با بیان این‌که در حال حاضر نرخ موثر سیم کارت‌های اعتباری همراه اول 899 ریال و سیم کارت‌های دائمی 599 ریال است، اظهار کرد: پس از تغییر تعرفه‌ها به طور قطع سقف مبلغ مجاز را اعمال نخواهیم کرد و قیمت ها در حدود کف قیمت تعیین شده از سوی سازمان تنظیم مقررات خواهد بود که شاید به این قیمت، هزینه ای با حذف جابجایی‌ها هزینه مشترکان همراه اول کمتر از قبل شود.

وی افزود: در حال تحقیق روی این موضوع هستیم تا تعرفه‌های نهایی را مشخص کنیم.

صدوقی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه پیش از این مخابرات ایران تاکید داشته که نباید روند فعالیت‌های آن به گونه‌ای باشد که این شرکت متضرر شود، توضیح داد: بحث ضرر نیست ما تعهداتی نسبت به سهامداران خود داریم؛ طی دو تا سه ماه گذشته تعداد مشترکان همراه اول افزایش چشمگیری داشته‌اند و اکنون می‌توان گفت با کاهش قیمت‌ها درآمدمان قابلیت افزایش پیدا کردن را دارد.

مدیر عامل همراه اول اظهار کرد: در حال حاضر تعداد مشترکان همراه اول از 64 میلیون مشترک عبور کرده و از این میان حدود 40 میلیون از سیم کارت‌های عرضه شده در بازار فعال هستند.

وی یادآور شد: در سال 92 نیز حدود 450 هزار سیم کارت دائمی همراه اول واگذار شده که البته بخشی از این واگذاری پس از کاهش قیمت سیم کارت روی داده است.

چه شد که گرانی تلفن مجاز شد؟

رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره تغییر شیوه محاسبه و تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه اول و این که چگونه به یکباره وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه‌ها موافقت کرده خاطرنشان کرد: ما آنچه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تنظیم کرده‌ایم خروج از پالس محوری است چرا که اپراتورها با پالس مردم را گیج کرده بودند. به عنوان مثال می گفتند هزینه هر پالس این قدر است اما پس از مدتی با مجوز یا حتی بدون مجوز این رقم تغییر می کرد یا مثلا قیمت شب و روز را تغییر می‌دادند اما ما پیشنهادمان این است که از حالت پالس محور به حالت دقیقه و ثانیه محور تغییر حالت دهیم.

عمیدیان ادامه داد: پیش از این حتی اگر شما یک ثانیه بیش از زمان دو پالس مکالمه داشتید مدت زمان دو پالس برای شما لحاظ می‌شد اما اکنون این به نفع مردم است که هر دقیقه و هر ثانیه که با تلفن صحبت می کنید دقیقا به همان اندازه هزینه پرداخت کنید که این اقدامی بسیار مثبت است چرا که در حوزه باند پهن بحث از ثانیه و حتی دهم ثانیه است و این ظلم است به فردی که برای یک ثانیه هزینه یک پالس را پرداخت می کند. اکنون ما این شیوه را بر هم زده‌ایم.

او ادامه داد: حالا باید اجازه داد این شیوه اجرا شود تا در آینده متوجه شویم نتیجه چه خواهد شد ممکن است ما بعدها نیز بررسی‌های دیگری داشته باشیم و لازم باشد تغییرات دیگری هم در این زمینه اعمال شود.

اما عمیدیان در پاسخ به این سوال ایسنا که اگر این طرح باعث افزایش درآمد مخابرات نبود آیا با استقبال این شرکت مواجه می‌شد تصریح کرد: آن‌ها به ما اعتراضاتی داشتند اکنون تعرفه مکالمات زوم‌های 3 و 4 کاهش پیدا کرده و قیمت‌های آن‌ها کاهش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که به طور کل مگر چند درصد مکالمات به این دو بخش مربوط می شد و در شرایطی که در استان‌هایی مثل تهران و البرز که به نظر می‌رسد حجم بالایی از تماس را دارند یکباره هزینه‌ها از 5 تومان به 30 تومان افزایش پیدا کرده توضیح داد: برچه اساس این صحبت‌ها را مطرح می‌کنید؟ تا زمانی که همکاری صورت نگیرد به هیچ عنوان شرکت‌ها و اپراتورها اجازه ندارند از این مصوبه استفاده کنند.

کد خبر 256588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز