سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اندتلفن همراه کمک‌خلبان پرواز ۳۷۰ مالزی درزمان ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادارها روشن بوده و با یکی از برج‌های مخابراتی در مالزی ارتباط برقرار کرده‌است.

براساس گزارش CNN، مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد خود کمک خلبان قصد برقراری تماس تلفنی داشته‌است.

به گفته مقامات آمریکایی یک برج مخابراتی در پنانگ مالزی،‌منطقه‌ای در فاصله 250 مایلی از مکانی که آخرین سیگنال این هواپیما روی رادارها دریافت شد، امواج رادیویی موبایل کمک خلبان این پرواز را دریافت کرده که درست در زمان ناپدید شدن هواپیما،‌ درجستجوی آنتن برای برقراری تماس بوده‌است.

این گزارش درپی انتشار خبری در روزنامه‌های هفته گذشته مالزی منتشر شده‌است، روزنامه‌های مالایی هفته گذشته خبر دادند کمک خلبان این پرواز درحین پرواز تلاش کرده تا تماس تلفنی برقرار کند. وزیر حمل و نقل مالزی در آن زمان درستی این خبر را رد کرد.

جستجو در اعماق

تلاش‌ها برای یافتن هواپیمای ناپدید شده پرواز 370 مالزی و 239 مسافر آن با ارسال زیردریایی روباتیک به اعماق اقیانوس هند چهره‌ای جدید به‌خود گرفته‌است. تصمیم برای ارسال زیردریایی روباتیک و خودکار بلوفین 21 یک هفته پس از دریافت سیگنال‌هایی از جعبه سیاه این هواپیما گرفته شد، 38 روز پس از اینکه هواپیمای مالزیایی در مکانی نامشخص و احتمالا در بخشی از اقیانوس هند ناپدید شد.

این زیردریایی به اسکنر صوتی با قابلیت تصویربرداری با استفاده از بازتاب امواج صوتی مجهز است. از این تکنولوژی معمولا برای یافتن کشتی‌های غرق شده استفاده می‌شود اما در یافتن پرواز 447 ایرفرانس نیز نقشی حیاتی به عهده داشته‌است.

با این‌همه آمریکایی‌ها هشدار داده‌اند که ممکن است استفاده از این تکنولوژی منجر به کشف بقایای این هواپیما نشود و همچنین اعلام کرده‌اند که فرایند بسیار دشوار و وقت‌گیر است. نقشه‌برداری از ازیک از بخش‌های منطقه جستجو برای زیردریایی و کنترل‌کنندگانش 24 ساعت زمان خواهد برد، دو ساعت برای پایین‌رفتن، 16 ساعت برای نقشه‌برداری، دو ساعت برای روی آب آمدن، و چهار ساعت برای دانلود و تحلیل اطلاعات. اسکن کل منطقه جستجو دو ماه زمان خواهد برد.

مقامات استرالیایی نیز به‌تازگی اعلام کرده‌اند کشتی تجسسی اوشن‌شیلد موفق به کشف مقداری سوخت روی سطح آب شده‌است که منشا آن نامشخص است. دو لیتر از این سوخت نمونه برداری شده تا محققان بتوانند آن را تجزیه و تحلیل کنند. وسعت این لکه سوخت پنج‌هزار و 500 متر اعلام شده‌است.

کد خبر 256019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز