گروه حوادث- الهه فراهانی: کشف دفترچه تاریخ ایران از قاچاقچی عراقی، کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران را به حیرت انداخت.

عتیقه

در این دفترچه اطلاعات بی‌نظیری از سلسه‌های ایرانی و اشیا و سکه‌های آنها نوشته شده بود و مرد عراقی با استفاده از این اطلاعات دست به خرید و قاچاق گنجینه‌های تاریخی می‌زد.4‌ماه پیش گزارش محرمانه‌ای در اختیار فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت که نشان می‌داد یک مرد عراقی در ایران در زمینه قاچاق اشیای عتیقه فعالیت دارد.

در این گزارش آمده بود که این مرد 30سال است که در ایران زندگی می‌کند و کاملا به زبان فارسی مسلط است و حالا هم قصد دارد گنجینه بی‌نظیر تاریخی را به عراق قاچاق کند.با این گزارش تیمی از مأموران یگان حفاظت وارد عمل شدند و با اطلاعاتی که از مرد عراقی داشتند، او را زیرنظر گرفتند. آنها متوجه شدند که او قصد دارد تعداد زیادی سکه عتیقه باارزش را به یکی از مغازه‌داران خیابان منوچهری بفروشد.

این بهترین فرصت برای دستگیری مرد قاچاقچی بود و مأموران اطراف مغازه را به‌صورت نامحسوس زیرنظر قرار دادند تا اینکه هفته گذشته، مرد عراقی هنگام ورود به مغازه دستگیر شد. در بازرسی‌های اولیه جعبه‌ کوچکی از متهم کشف شد که داخل آن سکه‌های مختلف عتیقه وجود داشت. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد قصد داشت پس از فروختن سکه‌های عتیقه به مرد مغازه‌دار، یک گنجینه بزرگ اشیای عتیقه از او خریده و سپس آن را به عراق قاچاق کند. مأموران با شنیدن ادعای مرد عراقی به بازرسی مغازه مورد نظر پرداختند و در پستوی مغازه چندین جعبه کشف کردند که داخل آنها تعداد زیادی اشیای عتیقه بود. به این ترتیب مغازه دار نیز دستگیر و همراه مرد عراقی به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران انتقال یافت.

گنجینه بی‌نظیر

به‌دنبال دستگیری این دو قاچاقچی عتیقه، محموله‌های کشف شده از آنها در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. بررسی عتیقه‌ها که شامل 1290قلم شیء نفیس بود، نشان می‌داد که این اشیاء دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده و متعلق به دوره‌های مختلف هستند. این مجموعه شامل کاسه و تنگ متعلق به قرن 3و 4تا هفتم هجری، اجسام سفالی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و دوره اشکانیان، عطردان و شیشه‌دان‌های متعلق به اوایل دوره اسلامی، سکه‌های نقره، مسی و مفرغی از دوره‌های اشکانی، ‌اسلامی و سلوکی، زنگوله و حلقه و قطعات تزیینی متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، برخی ظروف فلزی کوچک و بزرگ شامل کاسه و بشقاب از جنس نقره و مفرغ از دوره هخامنشی تا اواخر اسلامی، یک ریتون خاکستری تیره به شکل شیر، ظروف نقره قایقی شکل ساسانی، آبریز و جام سفالی هزاره اول قبل از میلاد و ‌دسته شمشیر هزاره اول قبل از میلاد بودند که همه آنها ارزش زیادی داشتند.

دفترچه عجیب

اما آنچه بیشتر سبب تعجب کارشناس میراث فرهنگی شد، دفترچه‌ای بود که از مرد عراقی کشف شده بود. در این دفتر نام سلسله‌ها و پادشاهان از 3هزار سال پیش به زبان عربی نوشته بود. حتی درباره زمان و مکان حکومت سلسله‌های مختلف و اینکه در هر سلسه چه اشیایی ساخته می‌شد و نوع سکه‌های آنها چگونه بود اطلاعات کاملی نوشته شده بود. تا جایی که کارشناسان سازمان با مطالعه این دفترچه اعلام کردند اطلاعات و تحقیقات داخل آن بسیار جامع بوده و سال‌ها طول کشیده تا این دفترچه، جمع‌آوری شود. به گفته آنها برخی از اطلاعات موجود در آن که مربوط به تاریخ و تمدن ایران است، حتی در دانشگاه‌ها هم تدریس نمی‌شود.

ناکامی در معامله

سرهنگ پاسدار محمد کربلایی حریری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: پرونده هم‌اکنون در اختیار بازپرس شعبه 12دادسرای ناحیه 5قرار دارد و برای متهمان قرار قانونی صادر شده است. همچنین تحقیقات درخصوص نحوه به‌دست آمدن این گنجینه بزرگ ادامه دارد.وی در ادامه گفت: طرح برخورد با مغازه‌داران خیابان منوچهری که در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارند با هماهنگی دستگاه قضایی در سال جدید آغاز شده است و با متخلفان برخورد خواهد شد.وی از شهروندان خواست تا چنانچه با مورد مشکوکی در زمینه قاچاق و معامله اشیای عتیقه روبه‌رو شدند موضوع را از طریق شماره تماس 88342883در اختیار مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران قرار دهند.

کد خبر 255930
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز