یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: گردشگران خارجی این روزها در پاریس باید به پای برج ایفل بروند تا بتوانند این سازه فلزی غول‌پیکر را ببینند، زیرا از فاصله دور این برج در توده‌ای از دود فرو رفته است.

ایفل

شهر ملقب به عروس اروپا روزهاست که با آلودگی هوا دست‌‌وپنجه نرم می‌کند. در پی تداوم آلودگی هوا، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس رایگان شد. به علاوه از امروز، طرح زوج و فرد شدن تردد خودروها در پاریس اجرا می‌شود. گرم شدن غیرعادی هوا در خلال روز سبب شده است که غلظت آلاینده‌ها در بسیاری از شهرهای فرانسه افزایش یابد و دست‌کم در 2شهر دیگر به‌دلیل آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی رایگان اعلام شود. کارشناسان معتقدند وضعیت پاریس مشت نمونه خروار است و این وضع دامنگیر بسیاری از شهرهای غرب اروپا خواهد شد.

به نوشته نیو‌یورک‌تایمز، پاریسی‌ها روز جمعه که می‌خواستند سر کار بروند، متوجه شدند اتوبوس و مترو رایگان است، اما دلیل این امر خوشحال‌کننده نبود. آلودگی هوا در خلال روزهای گذشته در پاریس به میزان غیرعادی بالا رفته است. رایگان بودن مترو و اتوبوس نه فقط در پایتخت که در شهرهای دیگر فرانسه مانند کن و رون هم اجرا شد و تا دیروز ادامه داشت. این دومین بار ظرف 17سال گذشته است که طرح تردد خودروها در پاریس براساس زوج و فرد بودن پلاک‌ آنها اجرا می‌شود. وزارت بهداشت فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سالمندان، زنان‌باردار، بچه‌ها و افراد دچار بیماری‌های تنفسی حتی‌الامکان در خیابان‌ها تردد نکنند. علاوه بر اتوبوس و مترو، استفاده از دوچرخه‌ها و خودروهای الکتریکی کرایه‌ای نیز رایگان بود.

دولت از کامیون‌دارها خواست حتی‌الامکان تردد نکنند و از صاحبان صنایع نیز درخواست کرد از ساعات کار بکاهند.کارشناسان می‌گویند الگوی غیرعادی اقلیمی در سال‌جاری عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در فرانسه است. درحالی‌که امسال شرق آمریکا با ریزش سنگین برف روبه‌رو بود، شمال و غرب اروپا دمای بسیار معتدلی داشت و انتظار می‌رود‌ ماه مارس جاری گرم‌ترین ‌ماه مارس ثبت‌شده باشد. اکنون دمای پاریس طی روز به‌راحتی به بالای 20درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اما در شب که هوا سرد می‌شود، دمای سطح زمین زودتر از دمای سطوح فوقانی جو خنک‌ می‌شود و در نتیجه ذرات معلق هوا در حبابی گرفتار می‌شوند که نمی‌توانند بالا بروند و متفرق شوند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ذرات معلق عامل 42هزار مورد مرگ زودهنگام در سال در فرانسه است. کمیسیون اروپا بارها به فرانسه هشدار داده است که از مقررات این اتحادیه درباره کاهش آلودگی هوا پیروی نمی‌کند. زمستان امسال انگلیس سرمای کمتری را شاهد بود، اما در عوض با بارش تقریباً لاینقطع باران روبه‌رو بود که باعث جاری شدن سیل در بسیاری از نقاط این کشور شد. کارشناسان هشدار می‌دهند با ادامه پدیده تغییر اقلیم، شاید پدیده‌هایی مانند آلودگی هوا در فرانسه و سیل در انگلیس دیگر جزو وقایع کم‌سابقه نباشد.

کد خبر 253376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز