گروه اقتصادی: تازه‌ترین خبر از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حکایت از اجرایی‌شدن این طرح از اواخر فروردین‌ماه دارد.

به گزارش همشهری، دولت در روزهای پایانی سال 92 در حال تدارک گسترده برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست اما تاکنون تاریخ دقیقی برای عملیاتی‌کردن آن ارائه نکرده است. مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها براساس تکلیف مجلس در قانون بودجه سال 93، 2 اقدام مهم حذف یارانه‌ نقدی اقشار پردرآمد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در بردارد.محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور دیروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اواخر فروردین‌ماه آغاز می‌شود، افزود: این مرحله پس از ثبت‌نام از متقاضیان یارانه اجرایی می‌شود.

براساس اظهارات معاون اجرایی رئیس‌جمهور، به‌نظر می‌رسد که دولت از اواسط فروردین به‌مدت 10روز از متقاضیان یارانه نقدی به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام به عمل آورده و سپس از اردیبهشت‌ماه تنها به ثبت‌نام‌کنندگان، یارانه نقدی پرداخت می‌کند. ظاهرا براساس اعلام سخنگوی دولت، یارانه نقدی در فروردین‌ماه 93 هم به روال سابق به همه ایرانیان پرداخت می‌شود و از اردیبهشت‌ماه اقشار زیادی از قطار یارانه نقدی پیاده می‌شوند.

طبق سازوکاری که مجلس مشخص کرده پس از ثبت‌نام، دولت همزمان با پرداخت یارانه نقدی، اقدام به راستی‌آزمایی درجه نیازمندی خانوارها خواهد کرد و چنانچه ثابت شود که خانواری نیازمند یارانه نقدی نیست، ضمن توقف پرداخت یارانه نقدی، جریمه‌‌ای معادل سه‌برابر یارانه نقدی دریافتی در مرحله دوم از آنها اخذ می‌شود. پیش از ثبت‌نام دولت یک سطح درآمدی برای معیار قراردادن نیازمندی به یارانه یا عدم‌یارانه مشخص می‌کند.

طبق گزارشی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده، فرم‌های خوداظهاری مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از بیستم فروردین‌ماه سال93 توزیع می‌شود و تا 29فروردین93 ادامه خواهد داشت. براساس برنامه‌ریزی که دولت در این زمینه انجام داده قرار است به‌ترتیب سرپرستانی که رقم اول شماره ملی‌شان با عدد صفر شروع می‌شود از 20فروردین 93به سامانه اینترنتی که متعاقبا اعلام خواهد شد، مراجعه و ثبت‌نام کنند و سپس به‌ترتیب کسانی که شماره‌های ملی‌‌شان از یک تا 9است براساس زمانبندی‌تا روز 29فروردین مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند. کسانی که در طول 10روز موفق به ثبت‌نام در فرم‌های خوداظهاری نشده‌اند، می‌توانند 31فروردین‌ماه با ورود به سامانه ثبت‌نام فرم‌های خوداظهاری اعلام شده اطلاعات خود را جهت دریافت هدفمندی یارانه‌ها در آن سامانه درج کنند.

کد خبر 253227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز