گروه حوادث: آیا هواپیمای مسافربری مالزی ربوده شده است؟

تلفن همراه مسافران هواپیمای مالزی روشن است

 این سؤالی است که با گذشت 3روز از ناپدید شدن هواپیمایی با 239سرنشین سر زبان‌ها افتاده است. فرضیه‌ای که مقامات مالزی نیز آن را محتمل دانسته‌اند و گزارشی که رسانه‌های چینی از خانواده‌های مسافران هواپیما منتشر کردند، به آن دامن زده است.

روز گذشته با انتشار گزارشی در رسانه‌های چین، معمای ناپدید‌شدن هواپیمای مسافربری مالزی پیچیده‌تر شد. این گزارش به صحبت‌های خانواده‌های مسافرانی اختصاص داشت که سرنشین هواپیمای بوئینگ گمشده بودند. آنها می‌گفتند که وقتی با تلفن همراه مسافران هواپیما تماس می‌گیرند، تلفن زنگ می‌خورد اما کسی جواب نمی‌دهد.در جریان یک برنامه زنده تلویزیونی در چین، تصویر خواهر یکی از مسافران پخش شد که با تلفن همراه برادرش چندبار تماس گرفت و تلفن زنگ خورد اما کسی آن را جواب نداد. یک مرد اهل پکن نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های چین اعلام کرد که 3بار به تلفن همراه برادرش که مسافر هواپیما بوده، زنگ زده و هر‌3بار تلفن زنگ خورده اما کسی پاسخش را نداده است.

به‌دنبال این ماجرا، خانواده‌های مسافران از شرکت هواپیمایی مالزی خواسته‌اند همه تلاش خود را به‌کار بگیرد تا از طریق ماهواره موقعیت جغرافیایی تلفن‌های همراه را پیدا کند. آنها می‌گویند با توجه به گذشت چند روز از ناپدید شدن هواپیما، احتمال دارد شارژ گوشی‌ها تمام شود و تعلل مقامات مالزی در ردگیری تلفن‌های همراه احتمال دارد باعث از بین رفتن سرنخ‌ها شود.

خبری که تکذیب شد

جست‌و‌جویی که از روز شنبه برای یافتن ردی از هواپیمای ناپدیدشده در دریا و مخصوصا خلیج تایلند آغاز شده، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که هنوز هیچ ردی از هواپیما به‌دست نیامده است. تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این خبر، هیچ نشانه‌ای به‌دست نیامد و هیچ شیئی از آب بیرون کشیده نشد. حتی خبری که عصر یکشنبه، تیم‌های جست‌و‌جوی تایلندی اعلام کرده بودند نیز تکذیب شد. آنها گفته بودند که بالگرد جست‌و‌جو درهای هواپیما را در اقیانوس دیده است اما روز گذشته این خبر تکذیب شد و ناخدای کشتی اعزامی به این محل اعلام کرد که هیچ اثری از درها نیست و شیء دیگری نیز در آنجا وجود ندارد.

فرضیه هواپیما ربایی

تنها نکته‌ای که همه منتظر نتیجه آن هستند، آزمایش لکه‌های سوختی است که تیم‌های جست‌وجو در دریا پیدا کرده بودند. باید مشخص شود آیا این سوخت متعلق به هواپیمای مسافربری مالزی بوده یا نه. درخصوص فهرست اسامی مسافران نیز تحقیقات همچنان ادامه داد. در حال حاضر علاوه بر پلیس مالزی، اف بی‌آی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، تایلند و مالزی وارد ماجرا شده‌اند و تصاویر ویدئویی فرودگاه به دقت بررسی می‌شود تا مشخص شود هویت 2مسافری که با استفاده از پاسپورت‌های سرقتی سوار هواپیما شده بودند، چه بوده است. همچنین مأموران در حال بررسی هویت 5مسافری هستند که از پرواز جا مانده بودند. پلیس مالزی فرضیه ربوده شدن هواپیما را با توجه به اطلاعات به‌دست آمده و نتایج جست‌و‌جو محتمل دانسته و با این حال تیم‌های جست‌وجو از 9کشور ازجمله استرالیا، چین، تایلند و ویتنام در تلاشند تا اثری از هواپیما پیدا کنند.

براساس این گزارش، در نخستین ساعات شنبه به وقت محلی، هواپیمای بوئینگ 777متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی با 239سرنشین فرودگاه کوالالامپور را ترک کرد تا راهی پکن شود اما یک ساعت بعد از صفحه رادار محو و ناپدید شد. ناپدید شدن این هواپیما با گذشت 3روز از ماجرا، تبدیل به معمایی پیچیده شده است.

کد خبر 252754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز