همشهری آنلاین: شهرستان‌های غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی یکی از مناطق برتر کشور به لحاظ طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند که سالانه پذیرای بیش از ۱۵میلیون مسافر و گردشگر است.

مازندران

وجود آبشارها، آب‌های سرد و گرم معدنی، بوستان‌های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح کرده است.

‎ 30درصد جمعیت سه میلیونی استان مازندران در شهرستانهای نور، نوشهر، چالوس، تنکابن عباس آباد، کلاردشت و رامسر سکونت دارند و آب و هوای این منطقه جلگه‌ای معتدل، مرطوب و کوهستانی سرد و نیمه مرطوب است و اقتصاد این اهالی برپایه کشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری استوار می‌باشد.

وجود دو فرودگاه در شهرستاهای رامسر و نوشهر، بندر نوشهر و بی نظیرترین جنگل‌های کشور و جهان در غرب مازندران از دیگر ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

  • شهرستان رامسر

شهرستان رامسر با زیبایی وصف ناپذیر درمنتهی الیه غربی استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل رویایی دریای خزر آرمیده و با برخورداری از انواع جاذبه های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی وتفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور مطرح است.

وجود قله های مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغات مرکبات،چای، مزارع برنج، برخورداری از ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتلهای قدیم و جدید این شهر را یکی از شهرهای منحصر به فرد تبدیل کرده است.

هتل قدیم رامسر

این هتل با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوههای مشجر و فضای سبز با محوطه سازی چشم نواز واقع شده ودر سال ‎ 1317شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماری ، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل های خاورمیانه به شمار می رود.

آبهای گرم معدنی

مناطق وسیعی از مرکز شهر رامسر ازآبهای گرم معدنی با انواع خواص طبی و درمانی برخوردار بوده که گردشگران زیادی از این آبها بهره مند می شوند.

وجود این آب گرم ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصر به فردی را به رامسر بخشیده است.

البته در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای کتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجوددارد که برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.

بوستان جنگلی صفارود

مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ‎ 9کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می رسد.

این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته که پله هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.

دهستان جواهرده

جواهرده در ‎ 27کیلومتری رامسر و در ارتفاع ‎ 1800متری از سطح دریا قرار گرفته و مسیر دسترسی به جواهرده از منتهی الیه غربی شهر رامسر بوده که با عبور از میان کوههای مشجر و در امتداد رودخانه صفارود این منطقه ییلاقی خودنمایی می کند.

روستای جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب وهوای خنک مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده و امکانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است.

روستای جواهرده علاوه بر زیباییهای فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه سارها از قدمت تاریخی تیز برخوردار بوده که وجود گورستانهای گبری در آن گویای قذمت تاریخی این مکان است.

قله مارکوه

قله مارکوه مخروطی شکل، مشجر و جدا شده از سلسه جبال البرز بوده که در فاصله شش کیلومتری شرق رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع شده است.

این کوه صخره ای با وسعت ‎ 600هزار مترمربع با انواع درختچه ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‎ 500متر بوده که احداث ‎ 340پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان می کند.

وجود شهر کتالم، چشم اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده است.

در بلندترین نقطه مارکوه بقایای یک قلعه برجای مانده که احتمالا محیط دیده بانی حاکمان قدیم منطقه بوده است.

جنگل دالخانی

مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرق شهر رامسر آغاز و پس از طی هفت کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه راهی جنت رودبار می رسد.

جنگل دالخانی پس از طی ‎ 23کیلومتر درمسیر ارتباطی و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داشته که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده و اکنون نیز به عنوان یک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد.

کاخ موزه (موزه تماشاگه خزر)

این موزه در محل کاخ سلطنتی رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته که علاوه بر اشیایی که به نمایش گذاشته ساختمان کاخ نیز دیدنی است.

این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ باشیوه معماری اروپایی ساخته شده است، سنگهای مرمر سفیدرنگ در تزیینات خارج بنا و ستونها ومجسمه حیوانات بکار رفته به این کاخ جلوه ای ویژه بخشیده است.

هم اکنون آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان شامل مجسمه های برنزی و سنگی، تابلوهای نقاشی و فرش در این کاخ در معرض دید عموم مردم قرار دارد.

  • شهرستان تنکابن

شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران با ترکیبی متنوع از جاذبه های مانند دریا، دشت ، جنگل و کوهستان برای انواع تورها و انگیزه های مختلف مناسب است.

زیباییهای طبیعی و رویایی دوهزار و سه هزار، آب وهوای مطبوع ییلاقی وچشم اندازهای خیره کننده ساحلی این شهرستان را به مرکز جذب گردشگر تبدیل کرده است.

قله سیالان، اثر طبیعی خشکه داران، ساحل زیبای دریا، منطقه ییلاقی سه هزار، آب گرم معدنی فلکده، آبشار فرهادجوی، دشت دریاسر، غاردانیال وپارک چالدره از مهمترین جاذبه های این شهرستان است.

نشتارود و خرم آباد از توابع این شهرستان است که بهترین محل برای اقامت و یا تفریح گردشگران است.

جاذبه‌های گردشگری غرب مازندران

قله سیالان

قله سیلان مرتفع ترین قله تنکابن بوده که در مسیر صعود دارای مناظری کم نظیر و بکر می باشد.

قله سیالان با‎ 4600متر ارتفاع باشکوهی وصف نشدنی از دوهزار خودنمایی می- کند و برای رسیدن به قله به صورت پیاده پنج ساعت باید پیاده وری کرد.

برای صعود به سیالان از دو راه می توان عبور کرد، مسیر اول ˈ زنگشا محلهˈ به ˈ کشکر ˈ و ˈ سلیمان آباد ˈ و مسیر دوم ˈ خرم آبادقلعه گردنˈ و ˈ لتاکˈ است.

اثر طبیعی خشکه داران

اثر طبیعی خشکه داران در کیلومتر ‎ 30محور تنکابن به چالوس و بعد از شهر عباس آباد و قبل از سلمانشهر در کنار جاده واقع شده و ‎ 120متر با دریا فاصله دارد.

این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه ای و بکراز آخرین بازمانده- های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران به مساحت دو میلیون و ‎ 600هزار مترمربع است.

انواع مختلف گونه های گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض بوده، سه قلوانجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی می باشد.

گونه های مختلف جانوری نیز از قدیم درآن می زیستند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، قره غاز، مرغابیها، دارغاز، باکلان، اگوت بزرگ و کوچک می باشد.

خشکه داران با شرایط مذکور و برخورداری ازساحل زیبای دریای خزر ومجاورت با شهرهای گردشگری و امکانات اقامتی و پذیرایی ازجمله بهترین مناطق برای گشت و گذار است.

درحاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقبال محققان و دانش پژوهان است.

آب گرم معدنی فلک ده

این مکان یک در ˈلیرسرˈ قراردارد و مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دوراهی ˈلتاکˈ می رسد.

از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیرسر وجود دارد که از این محل جاده به صورت خاکی ادامه پیداکرده و کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلکده ‎ 32کیلومتر است.

آب گرم با درجه حرارت متوسط درکنار رودخانه ˈلیرسرˈ و یک چشمه آب سرد به همراه جنگلهای انبوه و کوههای پوشیده از درخت برای اجرای تور وگروههای مختلف گردشگری بسیار جالب است.

منطقه ییلاقی سه هزار

مسیر دسترسی تنکابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی ˈلتاکˈ در جنوب شرقی وارد یک جاده خاکی می شود که به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدامی کند.

دره سه هزار منطقه ای بکر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمنزارها،جنگلهای مرتفع و جلگه ای، رودخانه پرآب سه هزار یک مجموعه گردشگری و طبیعی کم نظیر در ایران است.

در آن آثاری از زندگی انسانها در گذشته های دور بر جای مانده است.

آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه برای گروههای گردشگری مشتاق مناسب است.

پس از طی کردن مسافتی حدود ‎ 35کیلومتر با وسیله نقلیه ودرصورت ‎ 30کیلو- متر پیاده روی در دو کیلومتری شمال شرق روستای میان رود درغرب رودخانه پرور آب معدنی شلف قرار داشته که برای درمان بیماریهای مختلف مانند امراض کلیوی ، سوهاضمه و نقرس، امراض پوستی و درد رماتیسم مفید است.

آبشار فرهاد جوی

جاده آسفالته دوهزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می شود پس از عبور از خرم آباد به مسافت دو کیلومتر به منطقه قلعه کردن می رسد که منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه وجنگلی ازجلگه و دریای تنکابن به نمایش می گذارد.

این محل با تنکابن هشت کیلومتر فاصله داشته و در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی ˈقلعه تنکاˈ که آب ˈ ولمرود ˈ را به رود سه هزار متصل می کند آبشاری به ارتفاع ‎ 10متر دارد که محیطی زیبا را برای استراحت مسافران بوجود آورده است.

بوستان جنگلی چالدره

این بوستان جنگلی در ‎ 18کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار و در کنار جاده قرار دارد و مسیر آن آسفالته است.

پارک زیبای چالدره با ‎ 92هکتار مساحت درمیان دلتای دو رود دوهزار و سه- هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.

سرویس های بهداشتی، توقفگاه اتومبیل، آب و برق، آلاچیق از جمله امکانات این بوستان است.

امامزاده قاسم دوهزار، بقعه آقا شیرعلی خرم آباد، بقعه میرشمس الدین تنکابن ، بقعه ایوب پیغمبر، بقعه صالح بن علی و امام زاده سید حسین شیرود ازجمله بقاء متبرکه تنکابن است.

قلعه تنکا در قله کردن تنکابن، ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی، پل آجری قله کردن، پل لپاسرو شاه نشین دشت توسا، قلعه توسا و مرکز تحقیقات مرکبات کترا از جمله آثار تاریخی شهرستان تنکابن است.

  • شهرستان عباس آباد

شهرستان تازه تاسیس عباس آباد واقع در غرب مازندران از دیگر نقاط گردشگری این منطقه است که غار دانیال آن از جمله آثار طبیعی منطقه است که گردشگران را به خود فرا می خواند.

غار دانیال

این غار ریبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد، سلمانشهر در ‎30 کیلومتری شرق تنکابن در مسیر ارتباطی کنار چالوس به تنکابن قرار دارد.

این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیل از وسط شهر و از خیابان میانی شهر و محور ارتباطی در محل میدان مرکزی شهر جدا و وارد خیابان دری گوشه می شود.

این خیابان در ادامه از شهر خارج شده و به طرف جنوب و دامنه های زیبای البزر ادامه پیدا می کند و در خاتمه به روستای ˈچاریˈ می رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می یابد.

کل فاصله شهر عباس آباد با روستای چاری چهار کیلومتر بوده و با پای پیاده یک ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات زیبا و جنگلی به دهانه غار رسید.

داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم داخل غار جاری است. مواد آهکی چکیده از سقف غار منظره زیبایی داشته و پهنای غار از دو تاپنج متر متغیر بوده و طول آن نامعلوم است.

شباهت های زیادی بین این غار و غاز علی صدر همدان وجود دارد و این محل مکان مناسبی برای گردشگران است.

  • شهرستان چالوس

این شهرستان در غرب استان مازندران و در ساحل دریای خزر واقع شده و دارای سابقه تاریخی فراوانی بوده و به خاطر سرسبزی و زیبایی ها به عقیق همیشه سبز مشهور است.

چالوس از شمال به دریای خزر، جنوب به استان تهران و از غرب به شهرستان تنکابن و شرق به شهرستان نوشهر متصل می باشد، مساحت آن ‎2800 کیلومتر مربع و جمعیت آن ‎ 150هزار نفر و دارای بیش از ‎ 100روستا می باشد.

براساس یافته های باستان شناسی، تاریخ قدیمی ترین ساکنین این شهرستان در کلاردشت به هزاره دو قبل از میلاد می رسد.

گویش اصلی و غالب ساکنین این شهرستان گیلگی کلاردستاقی است.

هوای چالوس مانند دیگر نقاط مازندران و گیلان متغیر و مرطوب بوده ومیزان دمای هوا در تابستان ‎ 25تا‎ 36و در زمستان ‎ 5تا ‎ 12درجه سانتیگراد متغیر بوده و به همین دلیل دمای هوای این شهرستان نه زیاد گرم و نه زیاد سرد می باشد.

ارتفاعات چالوس غالبا پوشیده ازبرف بوده و سرمای بهمن ماه ازدیگرماههای سال درچالوس بیشتر و گرمای تیرماه تا نیمه اول مرداد ازدیگر ماهها بیشتر است.

جاذبه های مهم گردشگری این شهر کاخ چایخواران، کاخ اجابیت، دریاچه ولشت، منطقه ییلاقی کلاردشت، پارک جنگلی فین، تله کابین نمک آبرود و هتل استقلال خزر می باشد.

کاخ چایخوران

این کاخ در ورودی جنوبی شهر چالوس ازمسیر کندوان و درفاصله شش کیلومتری شهر چالوس در مجاورت محور ارتباطی چالوس به تهران قرار دارد.

این بنا در اوایل دوران پهلوی و حدود ‎ 70سال قبل ساخته شده که نمای داخلی و خارجی آن دارای تزیینات گچ بری و کاشی کاری بسیار زیباست. برخلاف سایر کاخ ها این کاخ بسیار ساده و بی پیرایه بوده و عمده مصالح آن را سنگ و آجر تشکیل می دهند.

پوشش بام آن به صورت شیروانی، تراس آن به شیوه خاصی نرده چینی شده و نفوذ معماری اروپایی در آن به وضوح مشخص بوده و این کاخ همانطور که نامش مشخص است به منظور استراحت موقت و کوتاه مدت بکار می رفته است.

کاخ اجابیت

این بنا در روستای اجابیت شهر کلاردشت قرار دارد. روستای اجابیت و کاخ آن در دامنه بلندی های جنوب مشرف بر شهر کلاردشت قرار دارد.

این بنا در ‎ 70سال قبل و اوایل دوران پهلوی ساخته و دارای تزیینات گچ بری سنگ فرش و نقوش بسیار زیباست، معماری آن الهام گرفته از معماری اروپایی بوده و داخل آن نیز دارای اشیا و لوسترهای زیبا و نفیس می باشد.

بوستان جنگلی فین

این بوستان در کیلومتر پنج جاده چالوس به تهران و در میان اراضی و ارتفاعات کوتاه جنگلی واقع شده و دارای طبیعتی بسیار چشم نواز است.

بوستان جنگلی فین با دارا بودن امکانات نسبی رفاهی برای اقامت های کوتاه مدت در روزهای تعطیل و فصل تابستان مسافران و گردشگران فراوانی را در خود جای می دهد.

تله کابین نمک آبرود

شهرک توریستی نمک آبرود در کیلومتر ‎ 12چالوس به تنکابن و در غرب شهر چالوس قرار دارد.از نظر مناظر طبیعی مانند دریا وسواحل بسیار زیبا ومناسب جلگه، شالیزارهای سرسبز و کوههای پوشیده از گیاهان متنوع و امکاناتی نظیر تله کابین، کافی شاپ، هتل پنج ستاره، فروشگاههای مختلف، دریاچه، ویلاها و پیست دوچرخه سواری است.

نهر ملک چوب

از گذشته های دو تا به امروز چند نهر قدیمی از رودخانه پرآب سرآبرود چالوس جهت آبیاری زمین های کشاورزی منشعب می شده است که یکی از آنها نهر ملک جوب می باشد. حفر این نهر رابه سلسله پادشاهی پادوسبانان نسبت می دهند.

آبشار ˈهریجانˈ در ورستای هریجان نزدیک گرنه هزار چم و آبشارˈ آکاپلˈ در جنگلهای سردیچال کلاردشت، غارهای ˈ یخ مرادˈ و ˈدیوکولی ˈ هر دو در بخش کلاردشت، و آبگرمهای پیش ترک ، تلو، داریو ، کندوا واقع در کلاردشت ازدیگر مناظر طبیعی این شهرستان به شمار می رود.

  • شهرستان کلاردشت

شهرستان کلاردشت در ‎ 48کیلومتری جنوب غربی چالوش قرار دارد. کلاردشت دشتی است در میان دره ای باز و گسترده که ییلاقات و آبادیهای فراوانی را در بر گرفته است.

مرکز کلاردشت ˈحسن کیفˈ بوده و در ده زیبای رودبارک در زیر قله علم کوه با رودخانه ای پر آب و زیبا و ویلاهای متعدد از محل های مهم و جاذبه های گردشگری ویژه منطقه به شمار می رود.

کلاردشت در ایران به بهشت گمشده معروف شده وهرساله به دلیل زیبایی طبیعی و بی نظیر و آب و هوای بسیار مطبوع و به ویژه درفصل تابستان پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

دریاچه ولشت

این دریاچه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و هفت کیلومتری شمال شرقی شهر کلاردشت قرار دارد.

متوسط عمق آن این دریاچه ‎ 20متر و دارای آب شیرین و حجم آب آن در حدود سه میلیون مترمکعب برآورد شده و به علت موقعیت ویژه مامن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است.

در تمامی فصل تابستان علاقمندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویایی، این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می کنند.

  • نوشهر

شهرستان نوشهر از جمله شهرهای گردشگری است که با داشتن راه ارتباطی دریایی به باکو مرکز کشور آذربایجان، آستارخان، اکتاو و ارتباط هوایی از طریق فرودگاه و جاده کندوان به پایتخت کشور بهترین زمینه ارتباط شهرهای استان مازندران را با سایر نقاط کشور فراهم ساخته است.

در زمینه جاذبه های گردشگری ساحل زیبا، جنگلهای مشرف به شهر، منطقه خوش آب و هوای چلک و هیروات که بلندترین قله مشرف به شهرستان نوشهر است.

مجتمع فرهنگی سیاحتی کندلوس، دیوچشمه کجور، بوستان جنگلی سی سنگان، دریاچه خضر نبی و تعداد زیادی بقاع متبرکه از جمله منابع دیدنی این شهرستان ‎ 130هزارنفری محسوب می شود.

مجتمع فرهنگی سیاحتی کندلوس

برای رسیدن به کندلوس از شهرستان چالوس در مسیرگردشگری کندوان بایدگذشت و در کیلومتر ‎ 25چالوس به کرج به دوراهی کجور می رسید که تا کندلوس ‎15 کیلومتر فاصله دارد.

روستای زیبای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه های سبز وخرم رشته های کوههای البرز در منطقه کجور نوشهر واقع شده است.

جالب ترین قسمت این مجموعه موزه مردم شناسی و باستان شناسی بوده که در یک بنای زیبا که با الهام از داستانهای شاهنامه ساخته شده می باشد. دراین موزه اشیای مختلف و ارزشمندی از دورانهای مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شده است. همچنین مزارع گیاهان دارویی کندلوس با فرآورده های بسیار متنوع از دیگر جاذبه های این منطقه باشد.

دیو چشمه

این چشمه در مسیر کجور قرار داشته و پس از طی ‎ 24کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس به کجور به این منطقه می رسید.

چشمه زیبا و پرآب دیوچشمه واقع در فضایی مشجر از اماکن مهم جذب مسافر بوده که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر است.

بوستان جنگلی سی سنگان

این بوستان با قدمت در ‎ 30کیلومتری شرق نوشهر و در مجاورت دریا و جاده ارتباطی نوشهر به نور قرار داشته و یکی از زیباترین بوستانهای شمال کشور محسوب می شود. ساحل زیبای دریا در مجاورت آن و تنوع پوشش گیاهی این بوستان رابه عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ممتاز ساخته است.

بقعه ˈ سید محمدکیا سلطانˈ، ˈ امامزاده طاهر و مطهرˈ ، ˈ سیدعلی کیا سلطانˈ ، ˈ امامزاده جعفر ˈ از جمله بناهای تاریخی این شهرستان است.

  • شهرستان نور

گستردگی شهرستان از ساحل دریا تا ارتفاعات البر میانی، وجود تنوع آب و هوایی رودخانه ها و آبشارهای طبیعی همراه با آثار تاریخی و باستانی اعتبار ویژه ای به شهرستان نور بخشیده است.

این شهرستان با وجود سلسه جبال البرز و شالیزارهای وسیع یکی از باصفا- ترین و خوش آب و هواترین مناطق کشور بوده که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن دیدن می کنند.

وجود دریای خزر، تپه های سرسبز، آبگرم معدنی، آبشارهای زیبا، مجسمه های سنگی، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

بوستان جنگلی نور

بوستان جنگلی نور در کیلومر پنج نور به محمودآباد و در شرق نور بامساحت چهار هزار هکتار ار اویل دهه ‎ 50شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته و ازنظر وسعت یکی از بزرگترین بوستانهای خاورمیانه است.

رستوران مجهز و زیبا، آلاچیق های متعدد چوبی، پارک بازی کودکان، مسجد، سرویس بهداشتی و زمین ورزش ازجمله امکاناتی بوده که این منطقه را به یکی از تفرجگاهها و اتراق گاههای مهم شمال ایران مبدل کرده است.

طول ساحل شهر نور حدود ‎ 23کیلومتر است که به علت دارا بودن ساحل ماسه ای ، عمق کم، حرارت مطلوب، آب با املاح پایین، ساحل سازی مناسب، ایجاد طرح های مناطق شنا برای مردان و زنان و امکانات رفاهی همه ساله در فصل تابستان مسافران زیادی را به خود جلب می کند.

آبشار آب پری

برای رسیدن به آبشار آب پری باید فاصله پنج کیلومتر شهر نور تا شهر رویان را پیمود، یک خیابان در وسط شهر کوچک رویان در حاشیه غربی پل و رودخانه به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می شود که پس از آسفالت هشت کیلومتری در کنار رودخانه، کوه و دره جنگلی به آبشارآب پری می رسد.

این مسیر به ˈ گلندرود ˈ یا ˈ سوردارˈ معروف بوده و جریان آب در شیب سنگی به ‎ 60درجه کوه منظره زیبایی را ایجاد کرده و وجود دانه های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی منظره رویایی را پدید آورده است.

یوش و زادگاه نیما یوشیج

یوش در فاصله پنج کیلومتری غرب بلده و در مسیر منتهی به جاده کندوان که علاوه بر جذابیت های طبیعی فراوان به دلیل وجود زادگاه زیبای نیما یوشیج شاعر معروف و نوپرداز معاصر که مقبره وی نیز همواره مورد استقبال ادب دوستان جهان است قرار دارد.

خانه نیما که آرامگاه وی نیز بوده از بناهای اواخر دوره صفویه است که با ویژگیهای سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شکل دارای یک حیاط مرکزی و اتاقهای متعدد در اطراف حیاط است.

عناصر تزیینی آن شامل آجرکاری، گچ بری، رنگ کاری، خراطی، ارسی های زیبا و آیینه کاری از زمره آثار مهم کشور می باشد.

فیل سنگی

در مرز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل یک فیل نشسته بر زمین خودنمایی می کند که مسافران زیادی از آب و هوای خوب و از این منظره طبیعی منحصر به فرد دیدن می کنند.

بقعه آقاشاه بالو زاهد

این بقعه در سه کیلومتری شرق چمستان در ‎ 15کیلومتری شرق نور قرار دارد.

آقاشاه بالو از عرفای قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری بوده و مرشد شیخ حسن جوری عامل اصلی نهضت سربداران خراسان در زمان حکومت مغولان است.

بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزیینات کاشی کاری برروی مرقد آقاشیخ بالو ساخته شده که از آثار مهم تاریخی مازندران به شمار می رود.

آبگرم معدنی لاویج

این آبگرم در روستای لاویج در ‎ 25کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. این آبگرم به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماریهای پوستی همواره گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود اختصاص داده است.

بوستان جنگلی کشپل

این بوستان در ابتدای جاده آسفالته لاویج در محور چمستان به آمل قرار دارد، حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود، وجود چشمه های پرآب با گوارایی ویژه،امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این بوستان را به تفرجگاه مردم منطقه و مسافران غیربومی تبدیل کرده است.

قلعه پولاد بلده

بر روی ارتفاعات شمالی مشرف برشهر بلده یک قلعه بزرگ به چشم می خورد که از معروفترین و بزرگترین قلعه های برجای مانده در شمال ایران است.

این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرتهای محلی آن روز ایران بوده است.

دسترسی به این قلعه چندان مشکل نبوده وتنها با صعود ازیک ارتفاع درکنار شهر بلده این کار امکان پذیر است.

بقعه سلطان احمد بلده

در داخل شهر بلده در دامنه کوه واقع شده و دومین بنای مرتفع شهرستان نور است. گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ می باشد و در حد فاصل گنبد و بدنه نیز نورگیرهایی تعبیه شده و طاق نماهای اطراف آن را تزیین کرده اند.

گنبد از داخل با مرکب سیاه زینت یافته وگچ بریهای زیبایی نیز درآن دیده می شود و در دو قسمت نقش شیری را کشیده اند که ماری به دور کمر آنها حلقه زده است.

در این بقعه کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد (ص) و نام حضرت علی (ع) را نقش کرده اند و کتیبه چوبی بروی صندوق نام شیخ احمد نوری و تاریخ ‎ 1102هجری قمری را دارد.

کد خبر 252420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز