همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: درجریان سفر "جلال طالبانی" رئیس جمهوری عراق به تهران، در خصوص موضوع ادامه گفتگوهای ایران و آمریکا و عراق بحث خواهد شد.

به‌گزارش ایرنا، مهدی مصطفوی که روز سه‌شنبه 5 تیر در جمع خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت، افزود: هنوز بررسی دور نخست این گفتگوها به پایان نرسیده است.

وی در خصوص سطح دور بعدی گفتگوهای احتمالی ایران و آمریکا درباره مسائل عراق اظهار داشت: مذاکرات فعلاً در سطح سفیران است و اگر تغییری ایجاد شود، اعلام می‌کنیم.

مصطفوی گفت: موضوع پنج دیپلمات ایرانی که نیروهای آمریکایی در عراق آنها را ربوده‌اند نیز در سفر طالبانی به تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

"جلال طالبانی" رییس جمهوری عراق قرار است تا ساعاتی دیگر وارد تهران شود.

تعلیق، نه

قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران و احتمال تعلیق غنی‌سازی اورانیوم  بابیان اینکه هیچ دلیلی برای تعلیق وجود ندارد، تصریح کرد: "تعلیق ممکن نیست".

مصطفوی درباره اظهارات روز گذشته "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که واشنگتن معنای "تعلیق موقت" را نمی‌داند و آمریکا خواستار "تعلیق کامل" فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، گفت : ما نظرمان را قبلا اعلام کرده‌ایم و امروز هم برآن پافشاری داریم که تعلیق ممکن نیست و هیچ دلیلی برای تعلیق نمی‌بینیم.

این مقام ارشد وزارت‌خارجه ایران در عین حال خاطرنشان کرد: راههایی را که منجر به ایجاد اعتماد بیشتر برای طرفین باشد ، دنبال می‌کنیم و آماده مذاکره درباره آن هستیم.

ادامه همکاری با آژانس

مصطفوی در خصوص حضور بازرسان آژانس در ایران نیز گفت : همکاری ایران با آژانس برای انجام بازرسی‌ها ادامه‌دارد و این همکاریها را ادامه می‌دهیم.

وی افزود : بازرسان آژانس در ایران بوده‌اند و هنوز هم می‌توانند حضور داشته باشند و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

مواضع خصمانه انگلیس علیه ایران

مصطفوی درپاسخ به‌سؤالی درخصوص مواضع خصمانه‌تر انگلیس علیه ایران گفت:
انگلیس از اول هم مواضع خصمانه داشته است.

قائم مقام وزیر خارجه تاکید کرد: ایران مسیر شورای امنیت و استفاده‌از اهرمهای سیاسی برای صدور قطعنامه علیه ایران را مسیر صحیح ، سالم و موفقی برای حل مسئله هسته‌ای نمی‌داند.

مصطفوی تصریح کرد : تهران، بهترین مسیر برای حل موضوع را ، مذاکره و ایجاد یک اعتماد متقابل می‌داند.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران گفت : اگر گروه ‪ ۵ + ۱‬و شورای امنیت بخواهد بر صدور قطعنامه اصرار داشته باشد ، علیرغم این که ما این مسیر را ناموفق می‌دانیم، ولی به‌هر حال هیچ دلیلی هم برای عدول از حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده‌از انرژی هسته‌ای در چارچوب قوانین "ان.پی.تی"نمی‌بینیم.

کد خبر 25179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز