نیوشا صداقت کیش: یکی از بازارهایی که در سال های اخیر بر اساس نیاز روز مصرف کنندگان، شاهد عرضه انواع مختلف کالاهای ارزان و گران شده، بازار مبل تهران است.

مبلمان

به گزارش مارکتینگ‌نیوز، با نگاهی به بازار مبل تهران واقع در یافت‌آباد، از این به روز رسانی، مطلع خواهیم شد. بازار مبل تهران ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ بازاری که عکسبرداری در آن ممنوع است و فروشندگان دائما نگران این هستند که کپی مبل‌های آنها را تولیدکنندگان دیگر تولید کنند. ادعای مشترک در بازار مبل تهران این است که همگی معتقدند تنها خودشان تولیدکننده اند، و سایرین، فروشنده یا نمایشگاه دار هستند.

در میان انبوه مبلمان‌های موجود در بازار یافت‌آباد تهران می‌توان مبل‌ها را به دو دسته کلاسیک یا استیل و مدرن یا راحتی تقسیم‌بندی کرد. مبل‌های کلاسیک مبل‌های سلطنتی هستند که با نام‌هایی از قبیل کینگ، امپراتور، و نام‌های مشابه دیگر در بازار وجود دارند. مبل‌های مدرن نیز بیشتر مبل‌های راحتی و تمام پارچه هستند که قیمت لوکس‌ترین آنها به قیمت مبل‌های لوکس کلاسیک نمی‌رسد. برای آگاهی بیشتر از وضعیت صنعت مبلمان در ایران سراغ مسئولان و تنی چند از تولیدکنندگان مبلمان خانگی رفتیم و درباره وضعیت حال و آینده مبلمان که جزء صنایع سبک و زوده بازده است، و می‌تواند موج عظیمی از اشتغالزایی را ایجاد کند، گفتگو کردیم.

جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی ایران، در مطلبی که در نشریه تخصصی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران، در سال 89 نوشته، با اعلام این مطلب که اگر تولیدکنندگان یک بازنگری در کلیه زنجیره تولید ایجاد کنند، می توان آینده خوبی برای این صنعت متصور شد، گفته است: همچنین تقویت طراحی از موارد مهمی است که باید بازنگری شود. به طور کلی سیستم توزیع در ایران مشکل دارد، که باید واکاوی و آسیب شناسی در کل زنجیره تولید از مواد اولیه تا تولید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه رقابت در صنعت مبلمان بسیار کم است، تصریح کرد: حضور در نمایشگاه ها و بازارهای خارجی، و ابداع نوآوری در این زمینه می تواند یکی از عوامل موفقیت صنعت مبلمان در آینده باشد. ارتقا صنعت مبلمان نیازمند ایجاد روش های نوین در تولید، بازاریابی و بهبود کیفیت مواد اولیه است. برای آن که بتوانیم در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بکوشیم تا بتوانیم استاندردهای لازم را که در کشورهای توسعه یافته رعایت می کنند، کسب کنیم.

بر این اساس، رامین سمیع زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، در نشریه تخصصی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل ایران، در سال 90 مطلبی درباره وضعیت حال و آینده صنعت مبلمان نوشته، که در آن مشکل اصلی صنعت مبلمان در ایران را نبود استراتژی مدون و بلند مدت برای این صنعت می داند و معتقد است: باید سند راهبردی این صنعت، هر چه زودتر تدوین شود تا ناهماهنگی های درون و بیرون صنعت، در راستای این سند مدیریت شود. وی گفت: باید در آینده نزدیک یک متولی خاص، به معنی مجموعه ای که بر مبنای فعالیت های کارشناسی شده، و آمارهای واقعی، تشکیل شود که مشکل صنعت را چه از لحاظ درون صنعتی و چه به صورت کلی اولا شناسایی و ثانیا حل کند و همه اجزای صنعت نیز به آن پایبند بوده و در راستای آن حرکت کنند. وقتی استراتژی مشخص وجود داشته باشد، توجه به هم افزایی های حاصله مشکلاتی چون تولید، واردات و صادرات، نیروی انسانی و سایر مسائل صنعت مشخص تر بوده و راحت تر قابل پیگیری و مذاکره می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون درباره آینده صنعت مبلمان، با تاکید بر لزوم نوآوری در زمینه های مختلف، گفت: بسته بندی مناسب، تولید مبلمان، ثبات کیفیت محصولات داخلی، عدم کپی برداری و نوآوری در طراحی بومی، به کارگیری فناوری مدرن و ارائه محصولات مشتری پسند و مطابق نیاز روز و با قیمت مناسب، از ضروریاتی است که باید در آینده صنعت مبلمان، مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، مهندس فخاری، مدیر فروش مبل آراکس با بیان اینکه از دهه 80 به بعد ایرانیان به سمت دکوراسیون داخلی منازل رفتند، و مبل به یکی از الزامات منازل تبدیل شد، افزود: با مراوداتی که تجار و بازرگانان با کشورهایی چون ترکیه، ایتالیا، و برخی از کشورهای آسیایی، داشتند، واردات مبلمان در ایران آغاز شد. در این سال ها سهم بازار مبل ترکیه در ایران بیشتر از سایر کشورها بود. با ممنوعیت واردات مبلمان از سال گذشته، فرصتی برای تولیدکنندگان ایجاد شد و آنها توانستند از این فرصت استفاده کنند و تولیدات خود را عرضه و وارد کار برندسازی شوند.

وی یادآور شد: ما پتانسیل تولید مبلمانی مرغوب تر از کشور ترکیه را داریم، ولی مشکلات اصلی، نبودن مواد اولیه مرغوب و نداشتن امکانات مناسب در این زمینه است. برای مثال کشور ترکیه برای تولید محصولات خود از ابزارآلات و یراق آلات مکانیزه ای استفاده می کند که به وفور، برندهای مختلف در آن کشور تولید می‌کنند، در حالیکه ما برای تهیه آنها با مشکلات واردات و بالا بودن هزینه های آن مواجه هستیم.

فخاری، چالش دیگری که در صنعت مبل وجود دارد را تهیه پارچه دانست و افزود: در ظاهر مبل، چشم گیرترین نقطه، پارچه است که متاسفانه در ایران تولید کننده پارچه خوب نداریم، و اکثر محصولات با پارچه های وارداتی تولید می شوند.

وی درباره حجم بازار مبلمان در ایران گفت: در شهرهای بزرگ ایران مبلمان و دکوراسیون داخلی 30 درصد هزینه‌های سالیانه یک خانواده را تشکیل می‌دهند، که حدود 10 درصد آن به خرید مبلمان اختصاص دارد.

فخاری درباره اولویت‌های خرید مشتریان گفت: با توجه به کوچک شدن فضای خانه‌ها و گسترش آپارتمان نشینی، مشتریان به سمت خرید مبلمان تمام پارچه و راحتی روی آورده‌اند.

وی با تاکید بر افزایش آگاهی خریداران گفت: امروزه میزان اطلاعات و آگاهی خریداران از بازار و قیمت‌های محصولات افزایش یافته، در واقع مشتریان پس از گشت و گذار چند روزه در بازار و بررسی قیمت‌ها و کیفیت محصولات، اقدام به خرید مبلمان می‌کنند. لذا کیفیت، اشغال فضای کم، و قیمت از اولویت‌های اصلی خریداران مبلمان است. وی درباره اهمیت اعتمادسازی میان تولیدکنندگان و خریداران، گفت: امروزه تولید کنندگان به سمت ماکت سازی در فروشگاه ها روی آورده‌اند، تا مشتریان با مشاهده مواد اولیه و اسکلت مبل، نسبت به کیفیت آن اطمینان داشته باشند.

فخاری درباره وضعیت آینده صنعت مبلمان در ایران گفت: تقویت و توسعه شرکت‌های تولید کننده داخلی و توسعه صادرات و فروش بین‌المللی، افزایش کیفیت طراحی، چگونگی رقابت و زنده ماندن در شرایط سخت و دشوار، بهبود روابط بین‌المللی با کشورهای صاحب سبک، از ضروریاتی که باید تولیدکنندگان و مسئولان در آینده به آن توجه داشته باشند. همچنین برگزاری کارگاه‌های فروش مبلمان، شناسایی نیازهای مشتریان و پاسخگویی به آنها، آشنایی تولیدکنندگان ایرانی با روش‌های موفقیت برندهای معروف دنیا و نحوه استفاده آن‌ها از منابع موجود از مواردی است که در آینده باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد.

مدیر فروش مبل آراکس، با اعلام این مطلب که مبلمان جدا از صنعت بودن، به نوعی هنر است و سقفی برای پیشرفت ندارد، گفت: بازار مبلمان، بازار بکری برای مشاوران بازاریابی و برندینگ است، چرا که در این حوزه نیاز به داشتن مشاوران حرفه ای و خبره کاملا احساس می شود.

فخاری با تاکید بر اهمیت نقش بازاریابی در صنعت مبلمان، گفت: متاسفانه باید بگویم بازاریابی در این صنعت قدمتی کمتر از 10 سال دارد؛ با وجود این بسیاری از تولید کنندگان به اهمیت آن پی برده و به سمت بازاریابی رفته اند و قصد دارند از این طریق بیشتر محصولات خود را بشناسانند. لذا باید بگویم بازار مبلمان فرصت مناسبی پیش روی بازاریابان قرار داده تا با ورود به این بخش و افزایش اطلاعات و آگاهی خود، بتوانند در این زمینه درآمدزایی کنند. وی با اشاره به سیر صعودی بازاریابی در صنعت مبلمان، گفت: میانگین سطح سواد پرسنل ما، تا قبل از ورود به حوزه برندسازی، حداکثر دیپلم بود، در حالیکه اکنون با ورود نیروهای جوان، و تخصصی شدن بخش های مختلف، سطح سواد پرسنل تا کارشناسی ارشد پیش رفته است؛ لذا با توجه به اشتغالزایی مناسبی که در صنعت مبلمان وجود دارد، می توان گفت تحصیلات آکادمیک و تجربه، لازم و ملزوم هم هستند.

مهندس فخاری، با اشاره به اهمیت برندسازی در صنعت مبلمان، گفت: اسپانسر شدن و شرکت در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، دریافت ایزو، و حضور مستمر در بازار، و تبلیغات، اقداماتی است که مبل آراکس در زمینه برندسازی انجام داده است.

مدیر فروش مبل آراکس، تصریح کرد: در حوزه آنلاین هم مبل آراکس، اقداماتی چون معرفی محصولات جدید، اعلام تخفیف یا فروش فوق العاده، و تبلیغات آنلاین انجام داده است.

بر اساس این گزارش، محمد روحی، قائم مقام مدیرعامل صنایع چوبی توحید، با اعلام این مطلب که در حال حاضر به دلیل جلوگیری از واردات مبل، 95 درصد سهم بازار مبل ایران، از تولید داخل است، افزود: تا قبل از پارسال، سهم بازار مبلمان راحتی وارداتی، بیشتر از مبلمان کلاسیک بود. این موضوع، کار را برای تولیدکنندگان داخلی، سخت کرده بود، چرا که هیچ رقابتی در بازار وجود نداشت، و مبلمان با کیفیت بالاتر از تولیدات داخلی، و با همان ِرنج قیمت در بازار به فروش می‌رسید. این امر باعث شد مردم به سمت خرید مبل‌های خارجی روی آورند. از طرف دیگر ورود مبلمان خارجی با کیفیت مطلوب، باعث شد تولیدکنندگان داخلی، برای اینکه بتوانند کالاهای خود را به بازار عرضه کنند، کیفیت را مورد توجه قرار داده، و تولیدات خود را با کیفیت مطلوب عرضه کنند.

وی با اعلام این مطلب که جلوگیری از واردات، و افزایش قیمت دلار، به نوعی به نفع تولیدکنندگان داخلی است، افزود: برای مثال بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، نمونه محصولات خارجی را آورده، و با شکافتن آن و آگاهی از چگونگی ساخت و استفاده از مواد اولیه، توانستند محصولی با کیفیت بالاتر از محصول خارجی، تولید و به بازار عرضه کردند.

روحی، با تاکید بر اهمیت سطح سواد و دانش، در بازار مبلمان، اظهار کرد: چالش های اصلی در این زمینه کم سواد بودن تولیدکنندگان، ترس از تکنولوژی، و تفکر سنتی مدیران است. عدم اطمینان و نداشتن برون سپاری، دغدغه اصلی مدیران این صنف است. در واقع اکثر مدیران ترجیح می دهند صفر تا صد کارها را خودشان انجام دهند.

وی افزود: در واقع تفکیک کار در این صنف وجود ندارد. برای مثال همه کارها از خرید چوب گرفته تا نجاری، رنگ کاری، رویه کوبی، طراحی، فروش و به طور کلی تازمانی که کار به دست مشتری برسد، بر عهده خود تولیدکننده است.

وی با اعلام این مطلب که در سال های اخیر شاهد تغییر و تحولات عظیمی در صنعت مبلمان هستیم، افزود: در حال حاضر می توانیم با قطعیت بگوییم، از لحاظ کیفیت، تولیدات داخلی هم تراز با تولیدات برندهای مطرح جهانی پیش رفته، ولی به دلیل عدم استفاده از بازاریابی مناسب، بازارداری، تحقیقات بازار، ابزارهای تبلیغاتی و ... هنوز نتوانسیم به گردش مالی مطلوب برسیم.

قائم مقام مدیرعامل صنایع چوبی توحید، با تاکید بر اینکه در ایران تبلیغات دهان به دهان، بسیار تاثیرگذار است، گفت: به طور کلی بخش تحقیق و توسعه، در بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، تعریف نشده است، و اکثر تولیدکنندگان از طریق مشاهده طرح های خارجی و بازارهای بین المللی، اقدام به طراحی و تولید مبل می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن استاندارد معتبر در صنعت مبلمان، گفت: ارائه این استاندارها باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود.

وی پایین بودن سطح تولیدات، ظاهر سازی و عدم توجه به کیفیت، بالا بودن هزینه های اجاره نمایشگاه ها، رواج دروغ، عدم وجود خدمات پس از فروش، را از مشکلات صنف، برشمرد و افزود: بازار مبل، در ایران مقطعی است، در واقع اکثر تولید کنندگان در یک دوره کارهای خوب و با کیفیت مطلبوب ارائه می دهند، ولی در هنگام گسترش فعالیت های خود، بدلیل نداشتن دانش و تجربه متناسب با این حرفه، ضعیف عمل می‌کنند، و کم کم از رده خارج می شوند.

روحی، مشتریان را به دو دسته عادی و مبل نشین تقسیم کرد، و افزود:کیفیت و استاندارد اندازه ها، برای مشتریان مبل نشین بسیار حائز اهمیت است، در حالی که مشتریان عادی بیشتر به ظاهر مبل توجه می کنند، و حتی از طریق عکس هم می توان به این نوع مشتریان مبل فروخت.

وی اظهار کرد: با افزایش سطح سواد مردم در بازار مبلمان که در سال های اخیر بیشتر شاهد آن هستیم، تولید کنندگان ناگزیر هستند به سمت کیفیت مطلوب پیش روند. البته باید بدانیم در بازارهای بین المللی کیفیت به عنوان نیاز پایه در این صنعت ارزیابی می شود و سایر آیتم ها از مزیت رقابتی برخوردارند.

وی با اعلام این مطلب که صنایع چوبی توحید، یک نمایشگاه در آلماتی قزاقستان دارد، افزود: فروش در آلماتی بدلیل اینکه به نرخ دلار انجام می شود، برای ما خوب است، ولی مشکل اصلی ما این است که مبل ایرانی در جهان شناخته شده نیست و با حضور مبلمان ایتالیا و ترکیه، کسی به تولیدات ایرانی توجه نمی کند.

برای مثال یکی از برندهای مطرح ایتالیا، یک ناهار خوری ساده را به قیمت 200 هزار دلار به فروش می رساند، در حالیکه ما همان ناهارخوری را می توانیم با همان کیفیت و قیمت حداکثر 8 تا 10 میلیون در ایران عرضه کنیم. این تفاوت قیمت به این دلیل است که تولیدکنندگان موفق جهان، در کار برندسازی، مشتری مداری، و شناساندن محصولات خود سالها کار کرده اند، در حالیکه ما در ایران هیچ توجهی به این بخش نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت صادرات افزود: برای تصاحب بازارهای جهانی مبلمان باید بیش از پیش به سلیقه و ذائقه خریداران جهانی توجه کرد؛ در این زمینه با ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات به خوبی می توان علاوه بر شناسایی بازارهای هدف، بیشتر سلایق و علایق مشتریان بین المللی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

روحی اظهار کرد: برای صادرات بیشتر مبلمان بایستی با ایجاد شبکه های مویرگی توزیع حضور بیشتری در بازارهای کلان جهانی داشت.

وی تصریح کرد: در آینده می توانیم با دعوت از تجار خارجی، به منظور مذاکره و معامله در راستای هدفمندی صادرات و ایجاد نمایشگاه های دائمی برای صادرات، و همچنین ارائه آموزش های تخصصی برای فروشندگان و فعالان صنعت مبلمان، صنعت مبلمان را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

بر اساس این گزارش، غلامرضا ادیب، از مدیران مبل هنر کیش، با اعلام این مطلب که تیراژ تولید مبل، در ایران تعریف نشده است، گفت: بازار ایران، مریض و بازاری بسته است.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر، مبلمان از دیدگاه مردم جامعه از کالایی لوکس، به یکی از عناصر مهم و اصلی اثاثیه منزل تبدیل شده است.

غلامرضا ادیب، با اعلام این مطلب که، قیمت، کیفیت، زیبایی، و اندازه مبل از اولویت های خریداران مبل در ایران است، افزود: حفظ کیفیت همزمان باتنوع محصولات، به روز بودن، و سرعت عمل در تحویل کالا، از ابزارهای قدرت تولیدکنندگان مبل محسوب می‌شود.

وی افزود: طراحی ظاهر مبل در ایران با کپی برداری و شبیه سازی از بازارهای بین المللی، انجام می شود و کمتر تولید کننده ای به سمت خلاقیت های شخصی در این زمینه روی می‌آورند.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مورد تامل در این صنعت بحث منابع انسانی و نیروی متخصص در این زمینه است، که این روز ها تبدیل به یکی از معضلات صنعت مبلمان شده است. تولیدکنندگان وقت و انرژی زیادی صرف پاسخگویی به سازمان های دولتی و تامین اجتماعی می کنند، که باید در آینده تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.

غلامرضا ادیب، درباره وضعیت تبلیغات و بازاریابی در ایران گفت: در ایران تبلیغات تلویزیونی تنها برای فروش اقساطی در نظر گرفته می شود، و تعداد محدودی از تولید کنندگان هم از تبلیغات بیلبوردی برای نمایش محصولات خود استفاده می کنند. به نظرمن تولید کنندگان در استفاده از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی موفق نبودند. به تعبیر وی "دزدی مدل" یکی از دلایلی است که تولیدکنندگان به سمت تبلیغات آنلاین روی نمی‌آورند. وی معتقد است: در کشورهای موفق هم این موارد وجود دارد، ولی حجم بازار به قدری وسیع است که چنین موضوعاتی، تاثیرگذار نیست. به تعبیر وی در بازار مریض ایران، بازاریابی، تبلیغات و فروش، جایگاهی ندارد.

وی افزود: تامین تسهیلات مالی مورد نیاز این صنعت با نرخ بهره پایین و به صورت بلند مدت، و حمایت از تشکل های تخصصی، و حضور در هیات های بازاریابی و تجاری، از ضروریات این صنعت در آینده است.

ادیب در پایان، اظهار کرد: دانش و تخصص در کنار تکنولوژی روز دنیا هم به تولید سریع تر محصول و هم به کاهش قیمت نهایی آن کمک می کند.

بر اساس این گزارش، صنعت مبلمان با چالش‌های بی‌شماری به ویژه در بخش صادرات روبه‌رو است که آینده این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، از این رو لازم است سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدامات لازم صورت بگیرد. دغدعه تهیه تجهیزات مبل، وپایین بودن تیراژ فروش، عدم تثبیت قیمت ها، عدم معامله نقدی و باز بودن حساب، فقدان تجربه و مهارت در انجام تجارت خارجی، و فقدان توان طراحی، از مهمترین نقاط ضعف صنعت مبلمان در ایران است. همچنین استفاده از مدیران دانش محور، آموزش های کاربردی، حمایت دولت از صادرکنندگان و تولید کنندگان داخلی، ضرورت نوآوری در زمینه های مختلف را بیش از پیش آشکار می سازد.

آنچه مسلم است کارشناسان و فعالان صنعت مبلمان همگی بر این نکته اتفاق نظر دارند، که وصل شدن بازار ایران با بازارهای بین‌المللی، اولین گام در راه پیشرفت است. در شرایط کنونی که تدابیر و اقدامات امیدوارکننده دولت یازدهم، چشم انداز روشنی از احیای روابط اقتصادی با جامعه بین الملل را نوید می دهد، امید است با توجه مسئولان و حمایت از صنعت مبلمان کشور، شاهد تغییرات مفید محیط کسب و کار در این حوزه باشیم.

کد خبر 247708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز