همشهری آنلاین: فهیمه سادات طباطبایی: باغ موزه مینیاتوری با سه هکتار مساحت یکی از باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود که در محدوده شهرداری منطقه ۸ تهران است و ۱۲ ماکت اثر ثبت شده در فهرست یونسکو در آن جانمایی شده‌اند.

تاریخچه:

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران  در سال 1391 با چاپ فراخوان اقدام به شناسایی تعیین صلاحیت سازندگان ایرانی برای باغ مینیاتوری کرد  و سپس کار ساخت ماکت‌های باغ موزه مینیاتور به هنرمندان ایرانی واگذار شد.

ساخت ماکت‌های مینیاتوری فضای باز اولین بار در کشورمان به انجام رسیده است. پیش از این، تکنولوژی ساخت این گونه ماکت‌ها شده‌است.

ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ مینیاتور از روح هندسی باغ‌های ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتوری الهام گرفته شده  و ماکت‌ها در غالب ویژگی‌های شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی آثار انتخاب شده در آنجا قرار گرفته‌اند و با توجه به جهات جغرافیایی بناها در محیط اصلی خود استقرار یافته‌اند.

این باغ در سال 1392 و در زمان مدیریت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران افتتاح شد.

چه ماکت‌هایی را در باغ مینیاتوری می‌بینید:

در فاز اول ماکت مینیاتوری، 12 اثر تاریخی زیر که هم‌اکنون در فهرست آثار جهانی ثبت شده‌اند با مقیاس یک بیست و پنجم اندازه واقعی در بوستان استقرار یافته اند:

تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش‌جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر.

در فاز دوم توسعه، ماکت‌های مینیاتوری گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و بوستان دستکند میمند کرمان و دیگر باغ‌های 9 گانه ایرانی اجرا خواهد شد.

گونه‌های گیاهی:

در دو طرف معابر بوستان از گونه‌های لیکوستروم پیوندی و مورد پیوندی استفاده شده که فرم درختی دارد، حدود 70 درصد گیاهان استفاده شده همیشه سبز و 30 درصد آنها خزان‌پذیر هستند.

چنار، ماگنولیای سبز، بلوط خزان شونده، میخک هندی ابلق، افرای چینی، مورد پیوندی، گوجه گل، سنجد همیشه سبز، یاس هلندی (لیکوستروم پیوندی)، ژینکگو، سدروس،کاج موگو از دیگر گونه های گیاهی باغ مینیاتوری است.

سیستم آبیاری بوستان:

یک مخزن 600 متر مکعبی جهت ذخیره آب و یک ایستگاه پمپاژ دور متغیر جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در باغ موزه مینیاتوری تعبیه شده است.

امکانات بوستان:

- طراحی و اجرای مبلمان بوستان شامل: نیمکت، آبخوری، نرده، تابلوهای هدایتگر، کتیبه‌های بوستان مینیاتور.

- ساختمان گالری به مساحت 750 متر مربع جهت ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی.

- پارکینگ،کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، مونیتورینگ، سرویس بهداشتی، مجموعه ورودی شامل نگهبانی.

آدرس:

باغ مینیاتوری در  خیابان جانبازان غربی- نبش بزرگراه امام علی (ع) واقع شده و ورودی پیاده در باغ مینیاتوری جنب بوستان تمدن(گلبرگ) قرار دارد. همچنین یک ورودی سواره جهت سرویس اضطراری از خیابان کرمان برای مجموعه پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز