آرزو فیروزفر: از نخستین باری که تلویزیون دست به‌کار تولید سریال برای پخش در تعطیلات نوروز شد، حدود ۲ دهه می‌گذرد؛ «تعطیلات نوروزی» با حضور انبوهی از بازیگران قدیمی تلویزیون اوایل دهه۷۰ساخته شد و همان سالی روی آنتن رفت که‌ماه رمضان با نوروز همزمان شده بود.

سریال تلویزیونی پایتخت

سنت تولید مجموعه‌های نوروزی برای مدتی به اغما رفت تا اینکه نوروز این بار با‌ماه محرم تقارن یافت و اوایل دهه 80«شب دهم» حسن فتحی به همین مناسبت پخش و با استقبال خیره‌کننده مردم و مخاطبان مواجه شد. پس از آن بود که تقریبا همه شبکه‌های سراسری تلویزیون به فکر تولید سریال‌های نوروزی افتادند و طبیعی بود که بیشتر این مجموعه‌های مناسبتی با حال و هوای طنز روی آنتن بروند. حالا دیگر ماجرای تولید سریال برای نوروز برای همه عادی شده است. اگر تا چند سال قبل ساختن مجموعه‌های 15قسمتی برای پخش در تعطیلات عید موجب خوشحالی و تفریح بود، امروز مخاطب بیشتر دنبال کیفیت است؛ کیفیتی که تلویزیونی‌ها را ناچار کرده است در میان آنچه دارند، بهترین‌ها را برای آنتن نوروز انتخاب کنند. کار آماده کردن سریال‌های ویژه نوروز 93 از مدتی پیش آغاز شده و به نظر می‌رسد امسال دیگر کار آماده‌سازی مجموعه‌ها به روزها و ساعت‌های آخر نکشد.

شبکه یک: نقی کشتی‌گیر، ارسطو متأهل

شعار «شبکه یک، شبکه هر ایرانی» نشان می‌دهد که این شبکه گستره نفوذ بالاتری نسبت به بقیه شبکه‌ها دارد و البته به‌دلیل همین طیف وسیع مخاطبان، تلاش می‌کند رسمی‌تر و بالاتر از خط استاندارد حرکت کند. شبکه یک برای نوروز ۹۳ تصمیم گرفته است دنباله سریال پرمخاطب و موفق «پایتخت» را آماده پخش کند. پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم نخستین بار نوروز سال ۹۰ ساخته شد و با وجود برخی اعتراض‌ها به نحوه گویش شخصیت‌های اصلی سریال، بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. همین موضوع دلیلی شد تا با یک سال فاصله شبکه یک دوباره به استقبال همین سریال برود و ماجراهای نقی را به همراه خانواده‌اش ادامه بدهد.

گویا خوش آمدن مدیران تلویزیون از پایتخت تمامی ندارد و امسال قرعه باز هم به نام سیروس مقدم خورده تا فصل سوم سریال محبوب خود را مقابل دوربین ببرد. البته این کارگردان هم از ماجرا استقبال کرد و از آنجا که تبحری خاص در ساختن سریال دارد و در کمترین فرصت کار را به آنتن می‌رساند، به سرعت گروه قبلی را گرد هم آورد تا پایتخت ۳ را به نوروز ۹۳ برساند. محسن تنابنده هم شروع به نگارش فیلمنامه کرد و در حال حاضر گروه سازنده این سریال به شیرگاه در استان مازندران رفته‌اند و تصویربرداری در خانه نقی - همان خانه‌ای که هنگام عبور قطار می‌لرزید - ادامه دارد.

از تصاویری که تا امروز از سریال منتشر شده پیداست این بار نقی کمی پیرتر شده و موهایش هم به سپیدی می‌زند. او گچبری را کنار گذاشته، دیگر در گنبد و گلدسته‌سازی هم کار نمی‌کند و همین موضوع او را افسرده کرده است. خانواده هم که نگران اوضاع او هستند، به‌دنبال راهی می‌گردند تا نقی دوباره همان نقی سابق شود! به همین دلیل دست به‌کار می‌شوند و او را به سمت گرفتن کشتی می‌برند؛ ورزشی که نقی در جوانی‌اش به آن علاقه فراوان داشته است.

اما یکی دیگر از شخصیت‌های مورد علاقه مخاطبان این سریال ارسطو است که حضورش در سری سوم پایتخت خبرساز شد. ابتدا اعلام شد از آنجا که این بازیگر در نقش یک سرباز وظیفه در سریال شاهگوش هم بازی می‌کند، امکان حضور در پایتخت ۳ را ندارد. انتشار این خبر با اظهارنظرهای مختلف همراه بود و خیلی‌ها دوست داشتند بالاخره سر و سامان گرفتن این شخصیت را ببینند. مقدم هم بیکار ننشست و علاوه بر اینکه ارسطو را به پایتخت برگرداند، سری سوم را با جشن عروسی او آغاز کرد. تا به حال حدود ۱۰ درصد از تصویربرداری پایتخت 3به تهیه‌کنندگی الهام غفوری به پایان رسیده و گروه پس از ضبط ۶ قسمت به تهران می‌آیند.

حضور سارا و نیکا فرقانی اصل در این مجموعه هم به‌نظر منتفی می‌رسید و گروه تولید در پی یافتن دوقلوهای تازه برای حضور مقابل دوربین پایتخت 3بودند. در نهایت پدر و مادر دوقلوهای دوست‌داشتنی راضی شدند بار دیگر بچه‌ها را راهی پایتخت کنند. به این ترتیب جمع بازیگران جمع شد و ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، مهران احمدی، هومن حاجی‌عبداللهی و... در سومین فصل مجموعه پایتخت حضور خواهند داشت.

شبکه دو: ستاره‌ها در کنار کلاه‌قرمزی و دوستان

شبکه 2در بلاتکلیفی شبکه کودک و شبکه خانواده به‌سر می‌برد و همین موضوع باعث شده در سال‌های اخیر هم به مخاطب بزرگسال خود توجه کند و هم به مخاطب خردسال. در همین راستا هم هر سال 2 مجموعه نوروزی روانه آنتن می‌کند. امسال شبکه 2 برای مخاطبان بزرگسال خود سریال «خوب، بد، زشت» را انتخاب کرده است. فیلمنامه این سریال را بابک کایدان براساس طرحی از محسن کیایی نوشته و کارگردان آن منوچهر هادی است که در کارنامه خود کارگردانی سریال‌ماه رمضانی «خداحافظ بچه» را البته برای شبکه 3دارد.

داستان خوب، بد، زشت به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی درباره جوانی به نام بهادر است که فقط یک‌ماه فرصت دارد تا قبل از عید رضایت خانواده‌اش را برای رفتن به خواستگاری جلب کند. او برای رسیدن به هدف ابتدا باید چند کار خیر و نوعدوستانه انجام دهد و دل‌های شکسته را از خود راضی کند. این سریال مدتی است در محله طرشت تهران کلید خورده و در حال حاضر بخش‌های مربوط به حسین محب اهری و آموزشگاه رانندگی در حال ضبط است. حضور امین حیایی به‌عنوان بازیگر اصلی در کنار بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، سیروس همتی، سوسن پرور، صدیقه کیانفر و شهین تسلیمی از نکات قابل توجه سریال نوروزی شبکه 2است.

حیایی با سریال «آپارتمان» به تلویزیون وارد شد و پس از حضور در «روزگار جوانی» به سمت سینما رفت. او در وقفه‌ای طولانی با «کلاه پهلوی» دوباره به چهره‌ای تلویزیونی بدل شد. شبکه 2در سال‌های اخیر رقابت جذب مخاطب در مناسبت‌های خاص مثل‌ماه رمضان،‌ماه محرم و نوروز را به دیگر شبکه‌ها واگذار کرده است. باید دید آیا حضور انبوه ستاره‌های سرشناس و محبوب می‌تواند این بار نگاه‌ها را به سمت سریال نوروزی این شبکه بکشاند یا خوب، بد، زشت در رقابت با پایتخت و دیگر سریال‌های نوروزی کم می‌آورد.

سریال دیگر شبکه 2 که برگ برنده آن هم محسوب می‌شود و در حقیقت اثری به نام کودکان و به کام بزرگسالان است، «کلاه‌قرمزی» ایرج طهماسب و حمید جبلی است. مجموعه کلاه قرمزی به تهیه‌کنندگی حمید مدرسی در سال‌های اخیر یکی از بهترین آثار نمایشی تلویزیون به‌ویژه در ایام نوروز بوده و امسال هم قرار است در نوروز 93با شخصیت‌هایی چون پسرخاله، آقوی همساده، فامیل دور، پسرعمه‌زا، ببعی، گابی، گیگیلی، دختر همسایه و عروسک جنجالی جیگر مهمان خانه‌ها شود.

باید دید این عروسک‌ها که هر کدام مورد علاقه طیفی از مخاطبان هستند، امسال چه شیرین‌کاری‌هایی می‌کنند و اینکه آیا سازندگان آنها نوروز ۹۳ را با همین جمع به جشن می‌نشینند یا تصمیم دارند عروسک‌های دیگری به این خانواده اضافه کنند. سریال کلاه قرمزی به‌طور پیوسته پس از موفقیت‌های بسیار در دهه ۷۰، از سال ۸۸ هر سال روانه آنتن شبکه 2شده و میزان استقبال از این سریال بسیار بالا بوده است. البته نقش صداپیشگان عروسک‌ها را در موفقیت آن نمی‌توان نادیده گرفت. این میزان استقبال تا حدی بالا بوده که مدیران تلویزیون را مجاب کرده است علاوه بر نوروز، این ویژه‌برنامه را برای سایر اعیاد تدارک ببینند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که در فاصله 2‌ماه تا نوروز 93، تکلیف تولید کلاه‌قرمزی 93مشخص شده و گروه از مدتی پیش مشغول کار است. اگر یادتان مانده باشد، سال گذشته در همین روزها زمزمه تولید نشدن کلاه‌قرمزی 92به‌شدت پررنگ بود و تا روزهای آخر مانده به نوروز هم معلوم نبود عروسک‌های دوست‌داشتنی در تعطیلات عید روی آنتن شبکه 2می‌روند یا نه.

شبکه 3: باز هم آقاخانی، شاید لطیفی!

شبکه 3سال‌هاست با آثار طنز، عیدها مهمان خانه‌های مردم می‌شود و همین موضوع باعث شده است اگر این شبکه به ژانری دیگر ورود کند، سریال‌هایش خیلی مورد توجه قرار نگیرد. در همین راستا، شبکه 3برای نوروز ۹۳ سریال طنز «روزهای بد در» را در دستور کار قرار داده است. داستان این مجموعه را برزو نیک‌نژاد نوشته که فیلمنامه «دودکش» را نوشته بود و امسال یک فیلم در جشنواره فیلم فجر دارد. تهیه‌کنندگی سریال هم بر عهده زوج ایرج محمدی و مهران مهام است که سال‌هاست تهیه‌کنندگی سریال‌های پربیننده را بر عهده داشته‌اند. سعید آقاخانی پس از ساختن نخستین فیلم بلند خود و حضور در جشنواره، روی صندلی کارگردانی روزهای بد در نشسته و این روزها مشغول کار است.

ابتدا گفته می‌شد قرار است نقش اصلی زن سریال را مرجانه گلچین ایفا کند که تا پایان بهمن‌ماه به‌شدت درگیر مجموعه «شاهگوش» داوود میرباقری است. آقاخانی در حال حاضر با هومن برق‌نورد، مریم امیرجلالی، بیژن بنفشه‌خواه، غلامرضا نیکخواه و مهرناز بیات برای ایفای نقش‌های اصلی قرارداد بسته است و گفته می‌شود تا چند روز آینده چند بازیگر مطرح هم به این جمع افزوده خواهد شد. این سریال در ۱۵ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای ساخته می‌شود و ماجرای آن در یک مدرسه می‌گذرد. قصه روزهای بد در مربوط به یک سرایدار مدرسه است که شب عید پس از 30سال حکم بازنشستگی‌اش می‌آید. فرزند او در آستانه ازدواج است و قرار بوده مراسم عروسی او را در مدرسه بگیرند و...

درحالی‌که روزهای بد در به‌عنوان سریال نوروزی شبکه 3 شناخته می‌شود، سیمافیلم همزمان مشغول ساختن سریالی دیگر به نام «جاده قدیم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی است که شاید جای سریال آقاخانی را در نوروز شبکه 3بگیرد. فیلمنامه را امید سهرابی نویسنده سریال‌های «مهرآباد»، «شمس‌العماره»، «آخرین گناه» و... می‌نویسد و قرار است پیش از کلید خوردن سریال، کل فیلمنامه آماده باشد. جاده قدیم قصه‌ای طنز را روایت می‌کند و به گفته نویسنده، با دیگر طنزهای مرسوم تلویزیون تا حدودی فاصله دارد؛ اتفاقی که او در سریال مهرآباد هم به‌گونه‌ای متفاوت تجربه‌اش کرده بود. هنوز هیچ خبری درباره بازیگرانی که قرار است در جاده قدیم ایفای نقش کنند، منتشر نشده است.

شبکه 4: ماجراهای خانه ما

شبکه 4که عنوان شبکه فرهیختگان را هم یدک می‌کشد، هر سال برای نوروز اثری درخور این قشر فراهم می‌کند. امسال هم این شبکه تولید مجموعه «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» را به کارگردانی مسعود کرامتی برای نوروز ۹۳ در دستور کار قرار داده است. تهیه‌کننده این مجموعه هم اسماعیل عفیفه است که در کارنامه خود آثاری نظیر میوه ممنوعه، همسایه‌ها، خانه‌ای در تاریکی، زمانه و... را دارد. این سریال در 45قسمت 35دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز تهیه و تولید می‌شود؛ ۱۵ قسمت ابتدایی آن در نوروز روی آنتن می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند قسمت‌های بعدی سریال را پس از تعطیلات عید دنبال کنند. علیرضا کاظمی‌پور، سرپرست نویسندگان یادداشت‌های یک زن خانه‌دار است و بازیگران آن هنوز مشخص نشده‌اند. تمام اعضای خانواده داستان در یک ساختمان زندگی می‌کنند و قهرمان اصلی دختری به نام شیوا فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی است که با ایجاد یک وبلاگ، اتفاق‌ها و تجربه‌های زندگی خود و اطرافیانش را در آن با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

شبکه تهران: روی موج زوج اوجی و سام

شبکه تهران امسال با 2 گزینه به استقبال نوروز ۹۳ می‌رود؛ «ما فرشته نیستیم» به تهیه‌کنندگی مجید اوجی براساس طرحی از آرش برهانی ساخته می‌شود و کارگردانی سریال را هم طبق معمول فلورا سام بر عهده دارد. داستان درباره چند زندانی است که به مرخصی می‌روند و با پیشنهادهایی برای فرار روبه‌رو می‌شوند.محمدرضا‌شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، علی صادقی، برزوارجمند، ملیکا شریفی‌نیاو... در این مجموعه بازی می‌کنند.گزینه دیگر شبکه تهران مجموعه تلویزیونی «خوشبختی در می‌زند» به قلم ندا نوبخت و محمدرضا محسنیان راد و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان در 15قسمت است. سریال داستان زندگی زوجی است که به‌دلیل برخی اختلاف‌ها و اتفاق‌های غیرقابل پیش‌بینی با وجود داشتن 2 فرزند قصد جدایی دارند اما به واسطه اتفاقی که برای زن خانواده می‌افتد، مجبور می‌شوند تصمیم دیگری بگیرند. بیشتر آثار تحویلیان مضامین جدی داشته‌اند و به‌نظر می‌رسد مجموعه خوشبختی در می‌زند هم از این قاعده مستثنی نباشد.

 

کد خبر 247014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز