همشهری آنلاین: برایتان نوشته بودیم افراد مشهور، سیاستمداران و وزارتخانه‌های آمریکایی برای افزودن به شهرت و اعتبار خود در شبکه‌های اجتماعی، کلیک خریداری می‌کنند. آن گزارش با این عنوان در همشهری آنلاین ارائه شد:

click farm

حالا خلاصه گزارش دیگری در این زمینه را بخوانید که رادیو دولتی آلمان به نقل از شبکه یک تلویزیون این کشور ارئه کرده است:

یک شرکت اینترنتی کوچک در بنگلادش می‌تواند یک‌شبه ۱۰۰۰۰۰ دوست فیسبوکی به صفحه شما در اینترنت بیافزاید؛ تجارتی واقعی با دوستان قلابی. بسیاری از مشتریان از اروپا و به‌ویژه از آلمان برای "کاشت دوست" پول می‌پردازند.

خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان در جنوب آسیا با بنیانگذار و سه کارمند جوان یک شرکت کوچک در بنگلادش مصاحبه کرده که عبارت "پسندیدم" فیسبوک را سرمایه کار کرده‌اند و به قول خودشان کسب‌وکاری "خیلی غیر قانونی" به راه انداخته‌اند.

پایه‌گذار شرکت می‌گوید: «ما یک سرور داریم که یک نرم‌افزار روی آن نصب شده است. با این نرم‌افزار ۱۵۰ هزار پروفایل فیسبوک درست کردیم. ما می‌توانیم یک صفحه اینترنتی را یک‌شبه ۱۰۰ هزار بار لایک کنیم».

یکی از دست‌اندرکاران شرکت می‌گوید: ما اینجا در محله خودمان شبکه منسجمی داریم که پروفایل می‌سازید.

به گفته پردازندگان این ایده، بسیاری در اینترنت به دنبال شرکت‌هایی می‌گردند که خدماتی از این دست ارائه می‌کنند: ما اینجا در بنگلادش خدمات را به قیمت خیلی خوبی ارائه می‌کنیم و به همین دلیل شرکت‌ها به سراغ ما می‌آیند.

به‌عنوان مثال بر روی یک پایگاه اینترنتی یک آگهی وجود دارد با این مضمون: ۵۰۰ هزار دوست فیسبوکی واقعی از آلمان مورد نیاز است؛ دوستانی که نه پاک شوند و نه به سرعت جایگزین شوند. ۹۹درصد دوستان باید واقعی باشند.

۱۴ شرکت رقیب به این آگهی پاسخ داده‌اند؛ ۱۲ شرکت از بنگلادش، یکی از هند و یکی از پاکستان.

  • بیشتر مشتریان از آلمان هستند

شرکت یادشده، به گفته بنیانگذارش، شبکه عظیمی از کاربران اینترنتی برای خود دست‌وپا کرده است. به گفته او، ۵۰ هزار کاربر جوان بنگلادشی وجود دارند که می‌توانند صفحه مشتریان را لایک بزنند. این شرکت همچنین نرم‌افزار کوچکی طراحی کرده که با آن می‌توان در آن واحد چندین صفحه را لایک کرد. با این حساب شرکت می‌تواند همزمان به تعداد زیادی مشتری خدمات ارائه کند. بسیاری از مشتریان جدید را مشتریان قدیم معرفی می‌کنند. بیشتر مشتریان هم از قرار معلوم از آلمان هستند.

"مزارع کلیک" نامی است که در جنوب آسیا به شرکت‌های ارائه‌کننده "دوست‌های قلابی" داده شده است. این شرکت‌های کوچک به جنگ غول‌های اینترنتی آمریکا رفته‌اند. فیسبوک به‌طور دائم اکانت‌های قلابی را پاک می‌کند. "مزارع" هم هر روز ایده تازه‌ای را به کار می‌گیرند تا پروفایل‌ها تا حد امکان واقعی به نظر برسند.

  • تجارت پنهان

این‌که مؤسسان این مزرعه کشت کلیک حاضر به مصاحبه شده‌اند، کمی غافلگیر کننده است. این موضوع البته آنقدر که دست‌اندرکاران این شرکت فکر می‌کنند هم غیر قانونی نیست. کاسبی از این راه عموما گمنام انجام می‌شود؛ پول به صورت ناشناس واریز می‌شود و پایه‌گذار اصلی شرکت و سه کارمند جوان که با مشتری‌ها چانه می‌زنند، هم پشت نام‌های غیر واقعی پنهان شده‌اند.

سه کارمند این شرکت بنگلادشی برای هر ۱۰۰۰ "پسندیدم" ۵۰ دلار دریافت می‌کنند. آنان عموما در سه شیفت و به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند.

کد خبر 246125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز