گروه ادب و هنر: رضا میرکریمی و پرویز پرستویی روز سه‌شنبه 29 خرداد در تجمع اعضای صنوف سینمایی در اعتراض به شبکه قاچاق فیلم‌های ایرانی سخنرانی می‌کنند.

این تجمع با عنوان دفاع از حقوق سینماگران ایرانی براساس برنامه قبلی و با هماهنگی وزارت ارشاد درپی توزیع سی‌دی فیلم‌های ایرانی روز پرده سینما صورت می‌گیرد.

در جدیدترین اتفاق، سی‌دی یک فیلم همزمان با اکران به‌طور وسیع در سطح کشور توزیع شد.

خانه سینما تمام مسئولان فرهنگی و هنری کشور، اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس و مسئولان سینمایی را برای حضور در جمع سینماگران دعوت کرده است.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز احتمالاً در جمع اهالی سینما سخنرانی می‌کند گرچه او تاکنون اظهارنظری در این‌باره نکرده است، اما روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی از تصویب اصلاحات در قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، تشکر کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با 148 رأی موافق، کلیات طرح فوریتی اصلاح این قانون را تصویب و بلافاصله به‌خاطر فوریت داشتن آن، طرح رسیدگی به جزئیات آن‌را آغاز کردند.

براساس قانون جدید مجازات تکثیر بدون مجوز آثار سمعی و بصری  افزایش یافته است.

علیرغم تصویب این قانون و با وجود این‌که نیروی انتظامی موظف به پلمب مراکز توزیع غیرقانونی آثار و دستگیری خاطیان شده است اما هنوز سینماگران از اکران فیلم جدید پرهیز می‌کنند. اما یک اتفاق دیگر هفته گذشته موجب انتقادهای رسانه‌ای به‌ویژه از سوی چند روزنامه صبح شد.

اوایل همین هفته سایت روابط عمومی وزارت ارشاد برای اکران فیلم نقاب که در آن به رابطه زنان شوهردار با مردان دیگر می‌پردازد، از مردم عذرخواهی کرد، اما پس از یکی دو ساعت این عذرخواهی برداشته شد و محمدرضا اربابی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی این عذرخواهی را مربوط به نسخه اولیه‌ای که در سال 83 ساخته شده و از آن سال در این اداره به‌دلیل اصلاحات مانده بود، دانست.

سی‌دی قاچاق نقاب پس از یکی دو هفته از اکران این فیلم وارد بازار شد و تهیه‌کننده با مراسم ختمی نمادین نسبت به این اقدام اعتراض کرد.

اما اربابی می‌گوید نسخه قاچاق شده همان نسخه‌ای است که در اداره کل نظارت و ارزشیابی نیز وجود داشته و عذرخواهی روابط عمومی ارشاد نیز به همین دلیل بوده است.

محمدرضا جعفری‌جلوه، معاون سینمایی ارشاد در نامه خود به غلامعلی حداد عادل به این نکته نیز اشاره کرده و می‌گوید: شبکه قاچاق غیرقانونی اخیرا سوءاستفاده از غفلت پاره‌ای از عوامل یک فیلم سینمایی به نسخه‌ای پالایش‌نشده و فاقد پروانه نمایش از فیلم مزبور دست یافته و با تکثیر انبوه آن نسخه، بر آن شده است تا موجی از انتقادات و مخالفت‌های جامعه مذهبی کشور را متوجه مدیریت سینمایی ایران کرده و حاصل زحمات 22 ماهه آنها را در گرداب حاصله به هدر دهد تا کار سقوط سینمای ایران با تضعیف و تزلزل جایگاه مدیریتی آن سرعت گیرد.

چندی پیش نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پدیده قاچاق فیلم را کار مخالفان دولت و برای انتقام‌گیری از بخش فرهنگی آن عنوان کرده بود.با این حال سینماگران جمع می‌شوند تا فارغ از تمام مشکلات،  اذهان عمومی را تحت تأثیر قرار دهند تا حداقل مردم را با خود همراه کنند که از محصولات قاچاق، فیلمی تهیه نکنند.

آیا این تجمع می‌تواند انتظار سینماگران را برآورده کند یا این مبارزه همتی فزون‌تر می‌طلبد؟

کد خبر 24577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز