گروه اقتصادی - رضا کربلایی: بانک مرکزی با سپرده‌گذاران در مؤسسات غیرمجاز اتمام حجت کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی می‌گوید: این بانک دیگر از فریب‌خوردگان حمایت نمی‌کند. این اظهارنظر حمید تهرانفر نشان از چرخش موضع بانک مرکزی در جمع کردن بساط بازیگران غیرقانونی و فاقد مجوز بازار پولی دارد. با این اتمام حجت همه باید بدانند که اگر مؤسسات اعتباری و یا صندوق‌های بی‌نام و نشان حتی اگر عنوان تحت نظارت بانک مرکزی را با خود داشته باشند و پول سپرده‌گذاران را بالا بکشند، دیگر بانک مرکزی پاسخگوی آنها نیست. به گزارش همشهری، این مقام نظارتی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: کسانی که در مؤسسات غیرمجاز سپرده‌گذاری می‌کنند، مسئولیت متوجه خود آنهاست و دولت، بانک مرکزی و هیچ‌یک از مقامات کشوری در این زمینه هیچ کمکی نخواهند کرد.


تهرانفر در پاسخ به سؤال همشهری که چرا پیش از این بانک مرکزی برای حمایت از حقوق سپرده‌گذاران زیان‌دیده اقدام می‌کرد؟ اظهار داشت: در دوره‌ای بانک مرکزی حمایت از سپرده‌گذاران در مؤسسات فاقد مجوز را انجام می‌داد چرا که سپرده‌گذاران اطلاع و آگاهی لازم را نداشتند اما پس از چندسال اطلاع رسانی و هشدار دیگر دلیلی ندارد از کسانی که در این مؤسسات سپرده‌گذاری می‌کنند، حمایت کنیم. او تاکید کرد: اسامی بانک‌ها و مؤسسات دارای مجوز روی سایت رسمی بانک مرکزی درج شده است و مردم می‌توانند آن دسته از مؤسسات فاقد مجوز را به راحتی شناسایی کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: این تغییر رویکرد بانک مرکزی به معنای عدم‌برخورد با مؤسسات فاقد مجوز رسمی فعالیت نیست و همان روش قبلی را در مقابله با فعالیت مؤسسات غیرمجاز با شدت و حدت ادامه می‌دهیم و اکنون با مقامات کشوری، قوه قضاییه و دادستانی کل کشور در حال هماهنگی هستیم تا کار با جدیت بیشتری پیگیری شود. او از بروز مشکل برای چند مؤسسه در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت:بانک مرکزی در این زمینه هیچ کمکی نخواهد کرد. او در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا بانک مرکزی راسا اقدام به برخورد با مؤسسات فاقد مجوز در سراسر کشور نمی‌کند؟ اظهار داشت:ما تضمین نمی‌کنیم و نیرو نداریم که در همه جای کشور حضور داشته باشیم و هر کسی بر سر در مغازه‌اش زد با مجوز بانک مرکزی برخورد کنیم، اما اسامی مؤسسات مجازی که قاعده‌ای بر کار آنها استوار است در سایت بانک مرکزی وجود دارد.

به گزارش همشهری، روز چهارشنبه بانک مرکزی نام 6 مؤسسه مالی و اعتباری که پیش از این اسامی آنها در فهرست مؤسسات در شرف تاسیس بودند را از سایت خود حذف و اعلام کرد که مؤسسات مذکور در مراحل مختلف ساماندهی قراردارند و تاکنون موفق به تکمیل تشریفات اداری مربوط برای اخذ مجوز فعالیت نشده‌اند، لذا پس از طی این مراحل و اخذ مجوز یاد شده از بانک مرکزی، اسامی آنها مجدداً روی پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک قرار خواهد گرفت. معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در این زمینه به تعدادی از مؤسسات اخطار داده شده است، اضافه کرد:تعدادی از اخطارها در دولت قبل ابلاغ شده بود و ما نیز به تعدادی از مؤسسات اخطار داده بودیم و حجت تمام است و مسئولیت هر گونه مشکل در این زمینه بر‌عهده خود مردم است.

به گزارش خبرنگار ما در سال‌های اخیر پس از وقوع بحران مالی در برخی مؤسسات فاقد مجوز رسمی فعالیت، بانک مرکزی اقدام به حمایت از سپرده‌گذاران می‌کرد و تعهدات آنها را به برخی مؤسسات در شرف تاسیس انتقال می‌داد و در عوض به این مؤسسات مجوز فعالیت حتی به‌صورت بانک هم داده شد؛ روشی که البته همواره ابهام‌آمیز بود چرا که مجوز‌های داده شده بدون طی مراحل قانونی و رعایت الزامات شورای پول و اعتبار مبنی بر کفایت سرمایه صورت می‌گرفت و در عمل بانک مرکزی نقش واسط را برعهده داشت و نمی‌توانست مسئولیت نظارتی خود را به نحو شایسته انجام دهد.

کد خبر 245358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز