دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر ساسان فاطمی، پژوهشگر نامی موسیقی در ‌آخرین نشست دور اول مجموعه برنامه‌های نقدنغمه درباره جریان‌های عمده‌ نقدموسیقی در غرب سخن می‌گوید و به پرسش‌های حاضران پاسخ می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین دراین برنامه که در ساعت 17روز چهارشنبه(30 خرداد) در فرهنگسرای شفق برگزار می شود ،
دکتر ساسان فاطمی ضمن ارائه تصویری از وضعیت نقد موسیقی در غرب  انواع نقد   مثل نقد ادیبانه، نقد روزنامه‌نگارانه، نقد دوره و تفکر موسیقایی، نقد تحلیلی اثر موسیقایی، نقد موسیقی‌شناسانه‌ی اثر موسیقایی، با تأکید بر سه نوع نقد اخیر را مورد بررسی قرار می دهد.
وی همچنین در این سخنرانی و پرسش و پاسخ  مسئله‌ی مهم زیباشناسی موسیقی در ارتباط با کیفیات خاص این هنر را  بررسی و مهم‌ترین سؤالات مربوط به این موضوع را مطرح می‌کند. سوالاتی چون آیا موسیقی معنایی دارد؟ آیا موسیقی قادر به بیان احساسات، پدیده‌ها، رویدادها و غیره است و توان دلالت به چیزی خارج از خود را دارد یا تنها می‌تواند به ساختار خود ارجاع دهد؟ آیا زیبایی یک قطعه‌ی موسیقی را باید در توان آن در دلالت‌های فراموسیقایی جست یا در زیبایی اجزاء ساختاری آن و پیوند این اجزاء با یکدیگر؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها، نظرات ادوارد هانسلیک، که معتقد به خصلت صرفاساختاری زیبایی در موسیقی است، بررسی و نمونه‌هایی برای تأیید گفته‌های او ارائه خواهد شد.

به اعتقاد دکتر فاطمی تفکر موسیقایی امروز در ایران کاملا با ایده‌های هانسلیک و پیروان او بیگانه است؛ از این رو، وجه غالب در تفکر زیباشناسی موسیقی در ایران، گرایش به ایده‌های رمانتیک قرن نوزدهم اروپا مبنی بر بیان‌گری موسیقی دارد. در همه‌ی موارد، موسیقی‌ها، به‌ویژه موسیقی‌های آوازی، برمبنای ایده‌های غیرموسیقایی‌ای که بر آنها سوار می‌شوند یا، در نهایت، برمبنای ساختار شعری که با موسیقی همراه شده است مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ حال آنکه ارزیابی واقعی باید با مراجعه به خود موسیقی و ارتباطات درونی اجزاء آن صورت گیرد.

نقد موسیقی پیش از هرچیز به معنای «شنیدن موسیقی» است و ناقد، پیش از هرچیز، شنونده است. نقد خوب فقط می‌تواند حاصل یک شنود خوب باشد، یک شنود ساختاری، و نه شنودی که ایده‌های موسیقایی را زیر تصورات و خیالات واهی پنهان می‌کند. زیبایی ساختاری موسیقی احتمالا جهانشمول‌هایی دارد که در این بررسی به آنها اشاره خواهد شد.
مجموعه برنامه های نقد نغمه براساس طرحی اجرا شد که سال گذشته از سوی سید ابوالحسن مختاباد،روزنامه نگار ودبیرو سخنگوی کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی و  و فاضل جمشیدی خواننده  و عضو کانون هیئت مدیره کانون خوانندگان خانه موسیقی  به  موسسه نغمه شهر ارائه گردیدودر این مدت اجرای گروه کامکارها  با حضور هوشنگ کامکار [نقد کنسرت شور کامکارها]

آلبوم گریز با حضور فریدون شهبازیان [گزارش همشهری آنلاین از دومین نشست نقد نغمه]،ارکستر ملل با حضور پیمان سلطانی و سیاوش بیضایی [گزارش همشهری آنلاین از سومین نشست نقد نغمه]

آلبوم فصل باران با حضور مجید درخشانی [گزارش همشهری آنلاین از چهارمین نشست نقد نغمه]،سمفونی پیامبربا حضور شاهین فرهت [گزارش همشهری آنلاین از پنجمین نشست نقد نغمه]

 آلبوم دریای بی پایان با حضور سعید فرجپوری [گزارش همشهری آنلاین از ششمین نشست نقد نقمه] و آلبوم گذر با حضور پیمان یزدانیان [گزارش همشهری‌آنلاین از هفتمین نشست نقد نغمه] مورد نقدو بررسی  قرار گرفت.

دراین برنامه‌ها علاوه بر آهنگسازان اصلی اثر منتقدانی چون ، مهران مهرنیا،علی جواهری،دکتر محمد رضا آزاده فر،نادر مشایخی، پیمان سلطانی و بهرنگ تنکابنی به عنوان منتقد در برنامه ها حضور داشتند . همچنین در دومین برنامه از سری نقد نغمه استاد نادر گلچین هم به عنوان مهمان برنامه حضور داشتند.
گزارش همشهری آنلاین حاکیست که در هر برنامه علاوه بر منتقدان جمعی از اهالی موسیقی نیز که در سالن حاضر بودند به طرح پرسش‌های جدی و فنی درباره آلبوم یاکنسرت مورد نقد می‌پرداختند.
در برنامه پایانی ضمن ارائه گزارشی از چند و چون برنامه های گذشته نقد نغمه ونیز انتقادات و پیشنهادات مطرح شده، بحث نقد موسیقی نیز به عنوان محوریت برنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر ساسان فاطمی که رئیس کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی است و همزمان در هیات مدیره خانه موسیقی نیز عضویت دارد وعضو شورای سردبیری فصلنامه وزین ماهور است.

کد خبر 24528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز