گروه شهری: ستون‌های قرمز تابلوهای هشدار هر روز بیش از پیش مقابل چشم شهروندان قد می‌کشند تا وضعیت نگران کننده آلودگی هوا را نشان دهند.

در عین حال مسئولان اعلام کردند که طرح سراسری زوج و فرد، تعطیلی مدارس و فروش آرم روزانه همه و همه تعطیل است و امروز اجرا نمی‌شود.پایتخت که هفته گذشته 5روز هوای ناسالم را تجربه کرده بود، از امروز برای 3.5میلیون خودرو شخصی، 3.5میلیون موتور سیکلت و صدها واحد آلاینده بی‌هیچ محدودیتی در تردد و فعالیت آزاد خواهد بود تا هر یک به سهم خود نقشی در بحرانی‌تر شدن وضع داشته باشند.

کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا نیز همراه با سایر بخش‌های شهر، جلسات خود را تعطیل کرد تا مردم بمانند و بحرانی که هر لحظه با جانشان سرو کار دارد. شاید علت تعطیل شدن جلسات آلودگی هوا، مستند به اظهارنظر یکی از مسئولان در هفته گذشته باشد که «کشتار آلودگی هوا» را تکذیب و اعلام کرده بود: «آلودگی هوا را نمی‌توان علت صد در صدی مرگ‌ومیرها دانست.»

هفته گذشته صدها تهرانی به ایستگاه‌های اورژانس واقع در میادین اصلی شهر مراجعه کردند و اعلام کردند که «احساس خفگی می‌کنند»، اما خبری از «کشتار» نبود. هفته گذشته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران به صراحت شاخص چهارشنبه صبح آلودگی هوای شهر ری را 400اعلام کرد؛ عددی که در تاریخ آلودگی هوای کشور یک رکورد محسوب می‌شود، اما خبری از «کشتار» نبود. هفته گذشته 2واحد نساجی و 2واحد شن و ماسه متخلف به‌دلیل آلودگی شدید زیست‌محیطی پلمب شدند و گشت‌های نظارت محیط‌زیست بر فعالیت کلیه واحد‌های صنعتی نظارت کردند اما خبری از «کشتار» نبود.

بدین‌ترتیب معاون عمرانی استانداری تهران ظهر جمعه خبر داد که «به‌رغم آنکه وضعیت هوا که در شرایط هشدار قرار دارد، کارگروه آلودگی هوا تشکیل نمی‌شود و از شنبه تمامی مصوبات این کارگروه لغو می‌شود.» به گفته حسن کریمی از امروز(7دی) فروش آرم طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد خودروها به وضعیت قبل‌بازمی‌گردد و محدودیتی در این موارد نخواهد بود. البته درصورت تشدید آلودگی هوای شهر تهران، مجددا جلسه کارگروه برای اتخاذ تصمیمات لازم برگزار می‌شود.

طرح زوج و فرد دائمی می‌شود؟

پلیس با اجرای طرح زوج و فرد به‌عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا به‌صورت دائم موافق نیست. سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگوی اخیر خود درخصوص شایعات اجرای دائمی طرح زوج و فرد تا آخر سال‌جاری اظهار داشته که ما مخالف اقدامات محدود‌کننده هستیم و ستاد اضطرار آلودگی هوا نیز نمی‌تواند برای مواقع غیراضطرار دستورالعملی داشته باشد و اگر بنا به دائمی شدن این طرح باشد باید به تصویب شورای‌عالی ترافیک برسد.

در عین حال رئیس پلیس راهور پایتخت اعتراف کرد که «مجبوریم با اغماض با اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های دودزا برخورد کنیم.» گرچه با اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، ترافیک 40تا 50درصد کاهش می‌یابد اما برای کاهش آلودگی هوا باید تصمیم‌های بنیادی گرفت.

کد خبر 243860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز