همشهری آنلاین: عودلاجان یا به گویش مردم، اولاجان، نام محله‌ای با قدمتی حدود ۳۰۰ سال، در جوار بازار تهران است.

عودلاجان در تهرانِ عصر ناصری، از بزرگ‌ترین محله‌ها و مرفه‌نشین بود، اما به مرور زمان و پس از دگرگونی های اجتماعی و شهری، از اهمیتش کاسته شد.

بیش از یک سال و نیم است که برای احیای عودلاجان، طرحی در سه مرحله آغاز شده که شامل ساماندهی محله، بازسازی بازارچه و ساخت شهر- موزه عودلاجان است.

این طرح با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، شهرداری و کسبه بازار اجرا می شود.

بر اساس توافقات انجام شده، کسبه، میراث فرهنگی و شهرداری، هرکدام سهمی ۳۳ درصدی از هزینه احیای عودلاجان را تقبل کرده‌اند.

نماینده شهرداری تهران در طرح ساماندهی عودلاجان می گوید که شهرداری تهران در این طرح، بیش از سهم ۳۳ درصدی خود، آورده دارد چراکه احیای بافت تاریخی شهر تهران و پویا کردن محلات مرکزی در اسناد بالادستی شهرداری تهران وجود دارد و منشور عملیاتی تدوین شده در شهرداری، این الزام را برای شهرداری منطقه ۱۲ ایجاد کرده است که به این عرصه وارد شود.

افشار می گوید: شهرداری برای کمک به این طرح، تخفیفاتی برای عوارض بازسازی املاک مجاور بازارچه عودلاجان و حوزه بلافصل آن در نظر گرفته است.

بازارچه عودلاجان در گذشته گنبدهایی مسقف داشته اما گذر زمان و مغفول ماندن بازارچه باعث تخریب گنبدها شده است.

مدیر طرح ساماندهی عودلاجان می گوید: زمانی که کار را شروع کردیم تنها یک گنبد باقی مانده بود اما اکنون حدود ۵۰ گنبد را بر اساس اسلوب قدیم و معماری سبک قاجار، بازسازی کرده ایم.

فراهانی در کنار هم قرار گرفتن میراث فرهنگی، شهرداری و مردم را کاری بی نظیر می داند و می گوید: مرحله اول بازسازی بازارچه تا ۹۰ درصد انجام شده است و با قول شهرداری برای کف سازی بازارچه، این مرحله به زودی به پایان می رسد.

وی ساخت شهر - موزه را اصلی ترین مرحله ساماندهی محله عودلاجان می داند و می گوید: بازارچه جزئی از اجزاء کامل شهر- موزه است که با مرمت و احیای آن می توانیم منطقه عودلاجان را به عنوان هویت تاریخ شهر تهران معرفی کنیم.

نماینده کسبه عودلاجان هم می گوید: بر اساس توافقی که در مرداد پارسال انجام شد، قرار شده است هر کدام از سه ضلع کسبه، میراث فرهنگی و شهرداری تهران، یک و نیم میلیارد تومان از هزینه مرمت عودلاجان را تقبل کنند.

حیدری می افزاید: حد فاصل خیابان ۱۵ خرداد تا سرکوچه جواهری ۲۲۷ متر و گذر حکیم هم ۱۱۸ متر است که به این ترتیب سهم هر متر دهانه مغازه، دو میلیون و پانصد هزار تومان می شود.

این رقم مربوط به بازسازی جداره‌هاست و شامل بازسازی داخل مغازه‌ها نمی شود.

وی می گوید: به علت تغییر رئیس اداره کل میراث فرهنگی، طرح ساماندهی عودلاجان با تأخیر روبه‌رو شد و کسبه دچار مشکل شدند اما اکنون روند کار رو به جلوست.

در عین حال، شماری از کسبه از به درازا کشیده شدن کار مرمت بازارچه عودلاجان و کم رونق شدن کاسبی‌ها ناراضی هستند و برخی علت آن را عوض شدن چندباره پیمانکاران می دانند.

برخی هم از تحریف مسیر بازارچه به گذر حکیم ناراضی‌اند و می‌گویند مسیر اصلی بازارچه از خیابان ۱۵ خرداد تا بقعه پیرعطا و سه راه دانگی است، در حالی که بقعه پیرعطا که نامش با عودلاجان عجین است، در این طرح قرار نگرفته است.

اگرچه بهره برداری از مرحله نخست احیای عودلاجان، چند بار به تأخیر افتاده، اما مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به افتتاح آن در کمتر از دو ماه دیگر خوشبین است.

خسروآبادی می گوید: مرحله نخست بازسازی بازارچه قدیمی عودلاجان تهران در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه مرمت و احیای بازارچه عودلاجان از حدود دو سال پیش آغاز شده است، می افزاید: به دلایلی اجرای این طرح با رکود مواجه و متوقف شده بود.

خسروآبادی می گوید: به زودی کار ساماندهی عودلاجان سرعت بیشتری می گیرد زیرا شهرداری نیز برای کف سازی قول مساعد داده است و کسبه نیز تمایل زیادی به همکاری در اجرای این طرح نشان داده اند.

قدر مسلم، برای تحقق این وعده و عملی شدن طرح شهر- موزه عودلاجان، احیای اولاجان خسته، همت و شتاب بیشتری می‌طلبد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز