همشهری آنلاین: حسین معصومی همدانی، در سال ۱۳۲۷ در شهر همدان به دنیا آمد.

حسین معصومی همدانی

در سال ۱۳۵۱ در رشته مهندسی برق از دانشگاه کنونی صنعتی شریف فارغ التحصیل شد. بعد از آن در دانشگاه آزاد ایران به ویرایش کتب علمی پرداخت. او در سال ۱۳۵۸ به عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ۱۳۷۲ به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص «تاریخ  اپتیک و ریاضیات از این دانشگاه کسب کرد. بعد از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت.

او از سال ۱۳۷۹ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آمد و نیز در زمره چهره‌های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی هم قرار دارد.

او اخیرا سرپرستی و سرویراستاری  مجموعه کتاب‌های مربوط به دانش امروز انتشارات فرهنگ معاصر را  به همراه دکتر محمد خواجه پور عهده دار است.

سوابق: عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدرّس تاریخ و فلسفۀ علم، مشاور عالی مرکز نشر دانشگاهی، عضو شورای عالی ویرایش صدا و سیما و عضو مرکز تحقیق در تاریخ و فلسفۀ عربی ـ اسلامی قرون وسطا.

برخی‌ از آثار: زندگی‌نامۀ علمی دانشمندان اسلامی (ترجمه)، ۱۳۶۳؛ جزء و کل، ورنر هایزنبرگ (ترجمه)، ۱۳۶۸؛ فلسفۀ علوم طبیعی، کارل همپل، (ترجمه)، ۱۳۶۹؛ مردم‌شناسی و هنر، لوی استروس (ترجمه)، ۱۳۷۳؛ ترمودینامیک تعادل، ادکینز (ترجمه)، ۱۳۷۵؛ نسبیت خاص و عام و کیهان‌شناختی، ولفگانگ ریندلر (ترجمه)، ۱۳۷۵.

آخرین بروزرسانی  Jun ۲۶, ۲۰۲۳ - دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲

کد خبر 240284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز