همشهری آنلاین: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ده درصد ایرانی‌ها سلیاک دارند، گفت: راه‌های درمانی بیماری سلیاک رژیم غذایی است اما اکنون تحقیقاتی انجام می‌دهیم تا دارویی برای کاهش نفوذپذیری گلوتن به خون تولید کنیم.

سلیاک

به گزارش مهر، دکتر رضا ملک‌زاده در همایش انجمن حمایت از بیماران سلیاکی افزود: کار تحقیقاتی برای پیداکردن دارویی برای کاهش نفوذپذیری گلوتن به خون انجام می‌شود اما هنوز این دارو تولید نشده است. تولید خمیر با آنزیم‌های خاصی که افراد قادر به مصرف آن در کنار گندم باشند نیز هنوز عملی نشده و بهترین راه درمان سلیاک رژیم غذایی محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه گفت: در جامعه ایران یک درصد از نظر ژنتیکی به مصرف گلوتن حساس هستند اما فقط 70 هزار تن علائم بالینی بیماری سلیاک را نشان داده‌اند و فقط 10 هزار تن شناسایی و اقدام به درمان می‌کنند.

وی ادامه‌داد: در سال‌های گذشته تصور می‌شد این بیماری در ایران وجود ندارد اما تحقیقات فعلی از جمعیت بالای ابتلای این بیماری خبر می‌دهد.

ملک‌زاده با بیان اینکه بیماری سلیاک عمر افراد را کاهش نمی‌دهد گفت: افراد مبتلا به این بیماری عمر طبیعی دارند چرا که این بیماری، بیماری خطرناکی نیست و تنها در کیفیت زندگی تاثیرگذار است. هدف کلی ما این است که کیفیت زندگی را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: ‌در ایران 10 درصد از افراد هستند که احتمال ابتلا به بیماری سلیاک در آنها وجود دارد همین‌طور دو میلیون و 300 هزار نفر از افراد ای بی اف یا بیماری روده تحریک‌پذیر دارند که با عدم مصرف گلوتن بیماری آنها بهبود پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با علائم بیماری سلیاک گفت: مهمترین علت مراجعه به پزشک در این بیماران نفخ و اسهال مزمن است، این نشانه‌ها قطعی نیست حتی ممکن است افرادی به دلیل یبوست متوجه این بیماری شوند. علائم زیاد و متنوعی برای این بیماری شناسایی شده، دل درد، خستگی مزمن، سردرد، افسردگی، اگزماهای پوستی، درد مفاصل، دفع خون از مثانه همگی از علائم این بیماری است و تشخیص آن چندان دشوار نیست از طریق آنتی‌بادی‌های موجود در خون قابل تشخیص است.

کد خبر 238021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز