مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: در مراسم گرامیداشت هفته جهانی فضا که صبح دیروز در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، دکتر بلندی، رئیس مرکز تحقیقات ماهواره‌ای دانشگاه علم و صنعت از پرتاب ماهواره تدبیر در آینده نزدیک خبر داد.

ترکان - ماهواره

به گزارش خبرنگار همشهری در این مراسم که با حضور مهندس اکبر ترکان، سرپرست سازمان فضایی ایران، دکتر حمید فاضلی قائم‌مقام این سازمان و مدیران پروژه‌های ماهواره‌ای دانشگاه‌های کشور و دانشمندان و مدیران صنعت فضایی برگزار شد، گزارشی از برنامه‌های گذشته، حال و آینده فضایی ایران ارائه شد.

براساس این گزارش با اینکه تمام چشم‌ها به اکبر ترکان دوخته شده بود تا ببینند وی درباره آینده این سازمان چه تصمیمی گرفته است، او در سخنان خود که بخشی از روی اسلاید و بخشی به‌صورت سخنرانی بود هیچ اشاره‌ای به تصمیمش برای آینده این سازمان نکرد. بعد از انتخاب دکتر حسن روحانی به سمت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، مهندس ترکان ماموریت یافت تا درباره نحوه اداره سازمان فضایی ایران و سرنوشت این سازمان تصمیم‌گیری کند.

این سازمان پیش‌تر تحت نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اداره می‌شد اما در سال 1389شورای‌عالی اداری دولت وقت طی تصمیمی این سازمان را از وزارت مذکور منفک کرده و تحت مدیریت نهاد ریاست‌جمهوری قرار داد.ترکان در سخنان خود ابتدا با استناد به آمار و ارقامی که از روی اسلاید ارائه می‌داد و به گفته خودش این اسلاید‌ها را نیز سازمان فضایی برایش درست کرده بود، بر اهمیت صنعت هوافضا تأکید کرد و گفت:

بین 10تا 15درصد تولید ناخالص ملی آمریکا به بخش هوافضا اختصاص دارد که با توجه به عدد 15هزار میلیارد دلاری تولید ناخالص ملی این کشور، عدد بسیار بزرگی خواهد شد. اگر قرار باشد ایران فقط یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را به این صنعت اختصاص دهد با توجه به عدد 500میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران، این رقم معادل 5میلیارد دلار خواهد شد که به‌معنای جذب حداقل 220هزار نیروی متخصص خواهد بود. وی افزود: ایران این ظرفیت و توان را دارد که چنین حجمی از فعالیت را به فناوری هوافضا اختصاص دهد اما باید برای آن برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های گذشته فضایی ایران بسیار خوب بوده و این برنامه‌ها باید با قدرت ادامه پیدا کند؛ برنامه‌هایی همچون پرتاب ماهواره به مدار جئو و اعزام انسان به فضا. وی همچنین از طرح ایجاد پایگاه ملی پرتاب ماهواره در چابهار تا سال 1395خبر داد و گفت: رئیس اداره فضایی سازمان ملل در هفته جاری به ایران سفر می‌کند.ترکان با اشاره به ثبت 3نقطه مدار ماهواره ثابت موسوم به زمین آهنگ به نام ایران، اظهار داشت: متأسفانه یکی از این نقاط مداری به‌دلیل فقدان توانایی استفاده ایران، از دست رفته است اما
2 مدار دیگر در کنترل ایران قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اسناد بالادستی فناوری فضا در کشور از تشکیل کارگروهی خبر داد که قرار است به مدیریت وی درباره آینده سازمان فضایی ایران تصمیم‌گیری کند. وی گفت: این کارگروه به این نتیجه رسیده که فناوری فضایی در بالاترین مرز دانش قرار دارد؛ حوزه بسیار گران‌قیمت و حساسی است که نیاز به منابع مالی کلانی دارد.

دیگر نتایج بررسی این کارگروه این است که این حوزه نیاز به سرمایه انسانی متخصص و ماهر دارد که کمیاب و اصلی‌ترین منبع در این حوزه است. سرپرست سازمان فضایی همچنین از نظر نهایی مهم کارگروه خبر داد و گفت: بر این مبنا سازمان فضایی باید یکپارچه و قدرتمند شود. بنا به گفته ترکان نظر نهایی درباره آینده فعالیت سازمان فضایی در کمتر از2ماهی که در حکم وی تعیین شده است مشخص خواهد شد.

سرپرست سازمان فضایی‌ایران گفت:‌ راه نگهداشتن بهترین نیروها و دانش آموختگان در کشور ایجاد شغل فناورانه است زیرا حیات علمی این افـراد را تضمین می‌کند. دکتر صفوی، مجری پروژه ماهواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم اظهار داشت: صنعت ماهواره یکی از مهم‌ترین صنایع زیرمجموعه صنایع فضایی است و ایران در این زمینه به پیشرفت‌های شایان توجهی رسیده است.

کد خبر 233835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز