چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: سرپرست وزارت علوم هفته گذشته در نشست روسای دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی با ابراز تعجب از پذیرش دانشجوی حضوری در دانشگاه پیام‌نور از پیگیری و بررسی این موضوع در وزارت علوم خبر داد.

جعفر توفیقی با اذعان به پیچیده‌شدن فضای آموزش عالی با وجود زیر مجموعه‌های مختلف گفته که شنیده‌ام‌ دانشگاه پیام نور دانشجوی حضوری پذیرش می‌کند که برایم این پرسش مطرح شد که این موضوع از کجا نشأت می‌گیرد؟

گسترش بی‌رویه و بدون پشتوانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دولت‌های نهم و دهم به موضوعی چالش‌برانگیز در حوزه آموزش عالی تبدیل شده که نتیجه این امر اکنون به وضوح قابل لمس است؛ یعنی خالی ماندن صدها هزار صندلی در بخش آموزش عالی کشور.
کارشناسان از افزایش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و خصوصی و افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علمی-کاربردی و پیام نور به‌عنوان مصادیق سیاست گسترش بدون ضابطه دانشگاه‌ها یاد می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد یک سال و نیم پس از شروع دوره ریاست‌جمهوری برای شکستن سد کنکور و مقابله با انحصار دانشگاه آزاد اسلامی بر آمد و بدین‌منظور واحدهای دانشگاه پیام‌نور، جامع علمی‌-کاربردی و غیردولتی را گسترش داد.

طی سال‌های اخیر دولتمردان کوشیدند به هر نحو ممکن از گسترش کمی دانشگاه پیام‌نور پشتیبانی و حمایت کنند، بر همین اساس تزریق بودجه‌ ‌ و در اختیار قرار دادن امکانات عمومی مانند فضاهای آموزشی مدارس در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت و درهمین حال‌ با افزایش بودجه دانشگاه پیام‌نور در قالب متمم بودجه سال 86 هم موافقت شد.

‌احمدی‌نژاد طی نامه‌ای به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با درخواست محاسبه بودجه دانشگاه یادشده براساس سرانه دانشجو و تأمین حداقل نیمی از کسری اعتبار مورد نیاز در متمم بودجه سال 1386موافقت و دستورات لازم برای افزایش بودجه دانشگاه پیام نور را صادر کرد. افزون بر آن هیأت دولت براساس مصوبه‌ای برای تقویت فعالیت‌های علمی و اداری دانشگاه پیام‌نور در سراسر کشور با ایجاد 6هزار پست سازمانی در این دانشگاه از طریق مأموریت یا انتقال کارکنان موافقت کرد.

براساس این مصوبه کارکنانی که براساس این تصویب‌نامه به دانشگاه پیام نور منتقل می‌شوند از مزایایی مانند اعطای زمین، ‌وام مسکن و... برخوردار خواهند بود و هیأت امنای این دانشگاه مکلف است نسبت به پیش‌بینی فوق‌العاده تطبیق حقوق برای جلوگیری از کاهش دریافتی کارکنان مأمور اقدام کند.

این حمایت از دانشگاه پیام‌نور در دولت دهم نیز ادامه یافت به‌طوری که این دانشگاه بدون توجه به فلسفه وجودی و اهدافش و داشتن امکانات لازم مانند آزمایشگاه و کارگاه اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی کرد.دو سه سالی است که دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌هایی مانند پیام‌نور، غیردولتی غیرانتفاعی، آزاد اسلامی و جامع علمی‌- کاربردی تکمیل نمی‌شود و کنکور ورودی دوره‌های کاردانی نیز از چند سال پیش حذف شده است. شاید به همین دلیل است که برای سرپرست وزارت علوم جای تعجب دارد که چگونه دانشگاه پیام‌نور خبر از پذیرش دانشجوی حضوری می‌دهد؟

کد خبر 233580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز