گروه اقتصادی- رضا کربلایی: سرانجام پس از چند‌ماه سکوت آماری، مرکز آمار ایران بر سقوط آزاد رشد اقتصادی ایران و منفی‌شدن ۵.۴ درصدی این شاخص در سال ۹۱ مهر تأیید زد.

بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای رسمی محاسبه کننده شاخص‌های کلان اقتصادی هنوز نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را اعلام نکرده است. پیش از این رئیس‌جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد از منفی‌شدن نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته خبر داده بودند.

ناپایداری نرخ رشد اقتصادی ایران در 20سال گذشته از یک سو و بالابودن نرخ تورم رسمی کشور از سوی دیگر اقتصاد ایران را به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در شرایط دشوار و پیچیده رکود تورمی قرار داده است.نرخ تورم رسمی ایران در پایان مردادماه امسال براساس برآورد بانک مرکزی ایران 39درصد شده است. پیش از این هرگونه افت رشد اقتصادی ایران رد می‌شد. مرکز آمار ایران اما بالاخره از خط قرمز انتشار آمارهای رسمی عبور کرد و خبر داد که رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت در پایان سال گذشته به منفی 3.1درصد رسیده است.

به‌گزارش همشهری، میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران در فاصله سال‌های 1384تا 1391حدود3.7درصد برآورد شده، درحالی‌که براساس هدف برنامه پنجم توسعه نرخ رشد اقتصادی می‌بایست به 8درصد می‌رسید.نمودار، نرخ رشد اقتصادی ایران را به روایت مرکز آمار نشان می‌دهد.

نمودار

کد خبر 231146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز