پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان علوم پزشکی اعلام کردند روشی نوین برای درمان سندروم داون در موش‌های آزمایشگاهی ابداع کرده‌اند.

down syndrome

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان علوم پزشکی در آمریکا با تزریق ترکیبی آزمایشی که به رشد طبیعی مغز کمک می‌کند موفق شدند نوزادان موش مبتلا به سندروم داون را درمان کنند.

بر اساس نتایج بررسی محققان که در شماره اخیر نشریه علوم طب ترجمه‌ای منتشر شده است هنوز نمی‌توان از این روش برای درمان سندروم داون در نوزاد انسان استفاده کرد ولی می‌توان به آینده امیدوار بود.

سندروم داون هیچ درمانی ندارد و به علت وجود کروموزومی اضافی ایجاد می‌شود که به این کروموزوم اضافی به نوبه خود به افزایش بیش از 300 ژن و ایجاد ناتوانی‌های مغزی و هوشی،‌ چهره خاص و گاهی اوقات دیگر مشکلات جسمی منجر می‌شود.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا موفق شدند موش های آزمایشگاهی را که به روش مهندسی ژنتیکی دستکاری شده بودند و سندروم داون داشتند درمان کنند.

محققان به موش های آزمایشگاهی یک روزه ، مقادیر کمی از نوعی مولکول تزریق کردند که رشد طبیعی مغز را سبب می شود و اثر خود را از طریق فعال سازی ژنی به نام اس اچ اچ اعمال می کند.

این ژن نیز به نوبه خود پروتئینی را فعال می سازد که نقش مهمی در رشد و نمو مغز ایفا می کند.

دکتر راجر ریوز و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می گویند در صورتی که این روش با موفقیت به پایان برسد می توان از ماده یاد شده برای آزمایش بر روی انسان نیز سود برد.

محققان می گویند سندروم داون اختلالی بسیار پیچیده است و باید برای درمان آن ، روش های متعددی آزمایش شوند.

کد خبر 229903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز