گروه اقتصادی: در سال‌جاری قیمت لوازم خانگی نه‌تنها کاهش نداشته بلکه با رشد نسبی همراه بوده است.

tahami-dayaniهمچنین تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با استناد به افزایش هزینه تمام‌شده تولید از نبود امکان کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

با محمد طحانپور، رئیس اتحادیه فروشندگان و محمدرضا دیانی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آقای طحانپور؛ علت عدم‌کاهش قیمت لوازم خانگی وارداتی با وجود کاهش نرخ دلار چیست؟

از بهمن‌ماه تا‌کنون لوازم خانگی به‌ویژه محصولات وارداتی هیچ افزایش قیمتی نداشته است. مردم انتظار برای کاهش قیمت لوازم خانگی وارداتی متاثر ازکاهش نرخ دلار به‌دلیل ممنوعیت ثبت سفارش این محصولات را نداشته و محصولاتی که اکنون به بازار عرضه می‌شود، لوازم خانگی‌ای است که قبلا با دلار 4هزار تومانی وارد و در انبارها مانده و پس از دریافت طرح شبنم به بازار عرضه می‌شود.

  • اما قیمت برخی لوازم خانگی وارداتی مانند کولر گازی و یخچال‌فریزر از ابتدای امسال افزایش نیز داشته است، علت چیست؟

علت افزایش قیمت کولر گازی یا یخچال فریزر و برخی دیگر از لوازم خانگی آن است که این محصولات با فناوری جدید به بازار عرضه شده و افزایش قیمت توسط نمایندگی فروش داخلی شرکت‌های خارجی نبوده است. بر این اساس واحدهای صنفی باید در زمینه امکانات و فناوری جدید لوازم خانگی اطلاع‌رسانی کنند.

  • چرا پیش از این وعده کاهش قیمت لوازم خانگی تا مهر‌ماه را مطرح کرده بودید؟

قبلا نیز این کاهش قیمت‌ها به رفع مشکلات ثبت سفارش، تأمین و نقل و انتقال ارز و حمل‌ونقل منوط شده بود اما هیچ‌یک از این شرایط محقق نشده و درصورتی که اکنون دولت موانع مذکور را مرتفع کند حداقل تا دی‌ماه امسال می‌توانیم آثار آن را در کاهش قیمت‌ها شاهد باشیم.

  • آقای دیانی، انتظار مصرف‌کنندگان برای کاهش قیمت لوازم خانگی تا چه حد واقعی است؟

مبنای قیمت‌گذاری همه لوازم خانگی تولید داخل در سازمان حمایت ارز مبادله‌ای بوده و با روند کاهش نسبی اخیر نرخ ارز در بازار آزاد تأثیری در کاهش هزینه تمام‌شده تولید این محصولات نداشته تا قیمت‌ها کاهش یابد. از سوی دیگر قیمت لوازم خانگی تولید داخل بر مبنای قیمت مواداولیه تولید داخل مانند فولاد و مواد پلیمری محاسبه شده و قیمت این مواد نیز نه‌تنها کاهش نداشته بلکه افزایش یافته است. همچنین ارز مبادله‌ای مصوب بموقع در اختیار کارخانه‌ها قرار نگرفته و هنوز تأمین ارز با مشکلات بسیاری مواجه است و با این شرایط تولید‌کنندگان داخلی حتی برای عرضه لوازم خانگی با قیمت‌های کنونی نیز تحت فشار هستند.

  • مبنای افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل از ابتدای امسال چه بوده است؟

با درنظر گرفتن این فشارها، باید کارخانه‌های تولیدی افزایش قیمت نیز داشته باشند اما به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم، کارخانه‌های تولیدی تلاش کرده‌اند تا افزایش قیمتی نداشته باشند اما از آنجا که هیچ‌یک از عوامل مؤثر در هزینه تمام‌شده لوازم خانگی تولید داخل کاهش نیافته، کاهش قیمت امکان‌پذیر نیست.

  • اما قیمت برخی لوازم خانگی تولید داخل افزایش یافته است؟

افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل خیلی محدود بوده و برخی تولید‌کنندگان که سال گذشته مجوز افزایش قیمت از سازمان حمایت را دریافت کرده اما به‌دلیل شرایط بازار قادر به اعمال آن نبوده‌اند، بعضا امسال قیمت‌ها را افزایش داده‌اند اما به‌طور میانگین افزایش قیمت قابل‌توجهی در لوازم خانگی تولید داخل صورت نگرفته است.

کد خبر 228380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز