همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیرگروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از انتشار دو جلد از پروژه «اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی» در آینده نزدیک خبر داد.

عجاز قرآن

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در بیان ضرورت انجام این پروژه گفت: قرآن، اصلی ترین کتاب ما مسلمانان و تنها کتاب آسمانى است که دارای اعجاز بوده و از تحریف مصون مانده و همگان را به تحدی می طلبد. آنچه باعث شده قرآن با این صراحت تحدی کند و همه بشریت را به هماوردی دعوت کند، اعجاز قرآن است که از مهمترین مباحث علوم قرآن و ریشه و پایه ای برای بسیاری از مباحث علوم و معارف قرآن است. اگر معجزه بودن قرآن ثابت نشود دیگر قرآن کریم نقش هدایتی خود را به خوبی ایفا نمی کند و نمی تواند راهنمای مردم باشد. از این رو بحث از اعجاز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی ادامه داد: اهمیت این بحث موجب شده که از طرفی برای مسلمانان سؤالات زیادی درباره اعجاز قرآن و وجوه آن به وجود آید و از طرف دیگر دشمنان قرآن و اسلام نیز به خوبی دریافته اند که تا باور به معجزه بودن قرآن بین جامعه مسلمانان وجود داشته باشد هیچ گاه نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند از این رو سیل شبهات را به سوی اعجاز روانه کرده‌اند.

مدیرگروه تفسیر موضوعی اضافه کرد: از این رو بررسی دقیق و همه جانبه اشکالات و ارائه پاسخ‌هایی عالمانه ضروری می‌نماید. در این پروژه با نگاهی کلامی به تمام مباحث اعجاز پرداخته خواهد شد هرچند رویکرد اصلی آن اثبات وجوه مختلف اعجاز قرآن و پاسخ‌دهی به شبهات، بویژه شبهات جدید است.

این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی در پایان افزود: این پروژه از سال 1387 شروع و هم اکنون دو جلد از آن در 800 صفحه آماده شده که ان شاء الله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید و پیش بینی می شود پروژه اعجاز قرآن با گرایش شبهه پژوهی به حدود 8 جلد بالغ شود.

محمدی اظهارداشت: اهم مباحث جلد اول این کتاب عبارت است از: کلیات (پیشینه شناسی، مفهوم شناسی، شبهات مفهومی). امکان و ضرورت (اعجاز و قانون علیت؛ اعجاز و سنن الهی؛ اعجاز و دانش بشری؛ اعجاز و استقراء؛ اعجاز و قوانین طبیعت؛ گمان در معجزه؛ احتمال تبانی ، خطا و ...؛ معجزه و آموزش؛ استناد معجزه به خداوند؛ اعجاز و سحر). اعجاز قرآن (وجوه اعجاز قرآن، صرفه، شبهات عمومی اعجاز قرآن).

وی تصریح کرد: اهم مباحث جلد دوم عبارت است از: تحدی و هم آوردی ( امکان هم‌آوردی؛ ترس از معارضه؛ ادعای نابودی؛ معارضات ساختگی؛ معارضان مقتول؛ امتناع برابری؛ مثل نامفهوم؛ مقصود از معارضه؟؛ آیندگان توانا؛ رابطه اعجاز با برتری؛ مراتب ،مقدار وگستره تحدى و...)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: هماورد نمایان از زمان نزول قرآن تا قرن دوم (نضربن حارث؛ اَسوَد عَنَسی؛ طلیحه اسدی؛ ام جمیل؛ مسیلمه کذاب؛ سجاح؛ عبد الله بن أبی السرح؛ مختار بن ابی عبیده ثقفی؛ کندی؛ عبد الله بن مقفع؛ افراد مجهول؛ کهمش کلابی؛ هذیل بن یعفور؛ هذیل بن واسع).

کد خبر 221936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز