همشهری آنلاین: همزمان با قرارگیری حجت‌الاسلام حسن روحانی در کسوت رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران، موضوع تغییر ریاست دانشگاه آزاد بار دیگر به یک موضوع پر خبر در حوزه آموزش عالی کشور تبدیل شده است به طوری که مقایسه اخبار این روزهای هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد با یادداشت‌ها و اخباری که از بدنه مشاوران و حامیان رسانه‌ای فرهاد دانشجو بیرون می‌آید، موید اتفاق جدیدی در زمینه وضعیت مدیریتی دانشگاه آزاد است.

به گزارش همشهری آنلاین، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی که ریاستش بر عهده رئیس جمهور است و مصوباتش در حد قانون تلقی می‌شود، در یک فرآیند که با تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد شد و به تغییر در ترکیب هیات امنای این دانشگاه انجامید، توانست تغییراتی مدیریتی در دانشگاه آزاد ایجاد کند و در نهایت فرهاد دانشجو جایگزین عبدالله جاسبی در جایگاه ریاست این دانشگاه شود.

از همان ابتدای قرارگیری فرهاد دانشجو در جایگاه ریاست دانشگاه آزاد، گفته‌های غیر رسمی حاکی از این بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیئت موسس و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد از این انتخاب خشنود نیست اما حضور مستمر و مرتب آیت‌الله در جلسات هیات امنای این دانشگاه، این احساس ناخشنودی را بروز نمی‌داد؛ تا اینکه بالاخره در نیمه اردیبهشت ماه 1392 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام زبان به نقد گشود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در این دیدار گفت: اقدامات دولت فعلی (دولت محمود احمدی‌نژاد) پایه‌ها را سست می‌کند همچنان که برخی قصد دارند مانع از این شوند که کشور به سمت علم برود و به عنوان نمونه دانشگاه‌های بخش خصوصی را تضعیف می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه "غصب دانشگاه آزاد یکی از این موارد است" گفت: این اقدام با تصویب نهادی صورت گرفت که حق نداشت در اساسنامه آن ورود کند.

هاشمی زمانی از واژه "غصب" برای دانشگاه آزاد استفاده کرد که نه خود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده بود و نه حسن روحانی که منسوب به جریان اعتدالی و برخوردار از حمایت حداکثری هاشمی رفسنجانی است به عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شده بود.

وقتی هاشمی در نیمه اردیبهشت ماه 92، شدیدترین انتقادات را نسبت به روند جاری دانشگاه آزاد وارد ساخت شاید "انتخابات ریاست جمهوری" و "بازگشت جریان فکری همراه خود به عرصه اجرایی کشور" و "قرارگیری رئیس جمهور مورد حمایتش در جایگاه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی" را آخرین فرصت برای خروج از وضعیتی می‌دانست که تحت عنوان "غصب شده" از آن نام می‌برد.

رصد اخبار این روزهای دانشگاه آزاد حاکی از آن است که جریان انتقاد نسبت به مدیریت فعلی دانشگاه آزاد پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه پیدا کرده است تا آنجا که پایگاه رسمی دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد در انتشار آنچه که در جلسه 29 خرداد ماه 1392 این هیئت به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گذشته بود، آورده است: هیأت مؤسس با اظهار نگرانی از عدم تصویب بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری، از دانشگاه خواست هر چه زودتر نسبت به تصویب بودجه سال 92 دانشگاه اقدام کند.  

البته در کنار این اخبار رسمی، گزارش‌ها و یادداشت‌های غیر رسمی مبنی بر احتمال تغییر رئیس دانشگاه آزاد در مطبوعات به چاپ رسید یا تیترهایی با این مضمون که "شیشه عمر مدیریتی برادران دانشجو ترک برداشت" نیز بر روی خروجی سایت‌های خبری قرار گرفت.

شاید مجموع همه اینها بود که خبرنگار یک خبرگزاری را واداشت تا درباره وضعیت دوام مدیریتی فرهاد دانشجو از محمدحسین یادگاری که یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است پرسش کند، از عضو همان شورایی که رئیس فعلی دانشگاه آزاد، ریاستش را مدیون مصوبات اوست.

محمدحسین یادگاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با مهر درباره احتمال خداحافظی فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد با قرارگیری حسن روحانی در جایگاه ریاست شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو به مدت 4 سال برای تصدی ریاست این دانشگاه انتخاب شده و برای این دوره حکم ریاستش را دریافت کرده است. فرهاد دانشجو یک دوره کامل بر ریاست دانشگاه آزاد خواهد ماند اما باید دید برای دوره بعد چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

در ادامه همین قضیه، مشاوران و حامیان رسانه‌ای فرهاد دانشجو نیز ورود کرده و به نوعی سعی در پاسخگویی به نگرانی‌هایی داشتند که به طور رسمی از سوی پایگاه رسمی هیات موسس دانشگاه آزاد اعلام شده بود.

به عنوان نمونه، حمیدرضا عابدی ‌خرسند مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان در یادداشتی که با عنوان "پنج نکته و یک نوید برای رفع نگرانی‌ها" در خبرگزاری آنا منتشر شده، آورده است: طرح جامع دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین سند راهبردی این نهاد بزرگ فرهنگی در حال تکمیل و نهایی شدن است و به‌زودی ضمن رونمایی از آن، این طرح بی‌نظیر ‌در دستور کار و اجرا قرار خواهد گرفت. این اتفاق به خودی خود می‌تواند نقش مهمی در کاستن از نگرانی‌های دلسوزان انقلاب داشته و پیش‌درآمدی مهم و عینی برای تحقق آرزوهای همه دغدغه‌مندان دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

محمد حسین پرکره، مشاور رئیس دانشگاه آزاد نیز در گفت‌وگو با فارس، شورای عالی انقلاب فرهنگی را نهاد اصلی تعیین رئیس دانشگاه آزاد دانسته و تاکید کرده است: در چند روز گذشته یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت که فرهاد دانشجو 4 سال دیگر در راس دانشگاه آزاد خواهد بود و دانشگاه آزاد برنامه‌های بلند مدتی دارد که در هیئت امنا تصویب شده و وی باید آنها را اجرا کند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد در حالی شورای عالی انقلاب فرهنگی را نهاد اصلی تعیین رئیس دانشگاه آزاد دانسته که یاسر هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی که به نیابت از آیت‌الله برخی امور مربوط به دانشگاه آزاد را پیگیری می‌کند، به خبرنگار مهر گفته است: تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد در اختیار هیأت امنای دانشگاه آزاد است و در واقع هیأت مذکور است که برای تغییر مدیریت تصمیم می گیرد.

این تفاوت نظر در زمینه مرجع تصمیم‌گیر درباره تغییر رئیس دانشگاه آزاد خود زمینه دیگری از تفاوت نظرهای بخشی از هیات امنای فعلی دانشگاه آزاد با مدیریت اجرایی این دانشگاه است؛ هیات امنایی که در آینده نزدیک و همزمان با انتصاب وزرای علوم و بهداشت کابینه حسن روحانی، ترکیب دیگری را به خود خواهد دید و امکان تقویت آراء منتقدین فرهاد دانشجو را تشدید خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد در ماده 10 اساسنامه این دانشگاه آمده که به این ترتیب است:

1- سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام‎وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر که هیچ‎گونه سمت مدیریتی و حکومتی از جمله عضویت در مجامع و شوراهای دولتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

2- سه نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد.

3- وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها

4- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی

5- رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امنا)

به این ترتیب آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و دکتر حمید میرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعضایی از هیأت مؤسس دانشگاه آزاد هستند که در هیات امنا نیز حضور دارند. دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر فرهاد دانشجو و دکتر فریدون عزیزی 3 عضو دیگر هیات امنای دانشگاه آزاد هستند که با انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد درآمده‌اند.

وزرای علوم و بهداشت به همراه رئیس دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز چهار عضو حقوقی هستند که ترکیب نهایی هیأت امنای دانشگاه آزاد را تکمیل می‌کنند و ممکن است با انتصاب وزرای علوم و بهداشت کابینه حسن روحانی، امکان تقویت آراء منتقدین فرهاد دانشجو در هیات امنای دانشگاه آزاد تشدید شود.

کد خبر 220344
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز